تحقیق (پایان نامه) : آمیزه بازاریابی – رشته مدیریت بازرگانی : عوامل آمیزه بازاریابی -پایان نامه مقطع ارشد

آمیزه بازاریابی، آمیخته بازاریابی، ترکیب بازاریابی، ابزارهای بازاریابی و تاکتیک­های بازاریابی، همگی واژه­هایی هستند که برای ترجمهMarketing Mix  به کار رفته­اند .

   منظور از آمیزه، آمیخته یا ترکیب این است که بین چهار p (محصول، قیمت، ترفیع، توزیع) می­بایست یک نگرش سیستمی و هماهنگ برقرار باشد تا بتوانند در تأثیر­گذاری و متقاعدسازی مشتریان مؤثر باشند. به عبارتی، محصول مناسب با قیمت مناسب از نظر مشتریان با توزیع مناسب و به­کارگیری شیوه­های ارتباطی مناسب همگی با هم عمل می­کنند و اگر هر یک از این اجزا ناهماهنگ با سایرین باشد نتیجه آن کاهش اثر بخشی و کارایی مجموعه بوده و شرکت را از دستیابی به اهداف باز می‌دارند. اما منظور از تاکتیک یا ابزار آن است که وسیله و ابزار شرکت­ها برای جنگیدن در بازار و توفیق بیشتر نسبت به رقبا همین عوامل هستند(درگی، 1386: 246).

جروم مک کارتی در اوایل دهه1960 آمیزه بازاریابی را با چهار متغیر شناخته شده به عنوان چهار p طبقه‌بندی کرد که عبارت بودند از محصول[1]، قیمت[2]، مکان( توزیع)[3] و ترفیع[4] که هر یک از این ابزارهای بازاریابی دارای زیر مجموعه­هایی هستند(درگی، 1386: 246).

رابرت لوتر بورن بر این باور است که در برابر چهار ابزار بازاریابی به نام چهار P، چهار C ا ز جانب مشتری وجود دارد که عبارتند از: راه حل مورد نظر مشتری، هزینه مشتری، راحتی، سیستم ارتباطی. شرکت­های موفق آن­هایی هستند که بتوانند از نظر اقتصادی و به راحتی و نیز در سایه وجود سیستم ارتباطی اثربخش نیازهای مشتریان را تأمین کنند(کاتلر، 1383: 20).

با توجه به مباحث بیان شده، بازاریاب­ها بایستی درصدد شناسایی نیازهای اصلی مشتریان برآیند و بکوشند آن­ها را تأمین کنند و در صورتی موفق­تر هستند که ارزش بیشتری برای مشتری ایجاد کنند که همان نسبت منافع به هزینه­ها می­باشد.

 

دانلود متن کامل  پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی : رتبه­ بندی مهمترین عوامل آمیزه بازاریابی مؤثر در رفتار مصرف کنندگان رب گوجه ­فرنگی

 

2 . 20 . 1 پیدایش مفهوم 4P

در متون مختلف بازاریابی مفهوم چهارp به عنوان یک اصل مورد پذیرش واقع شده است. چهارp مخفف چهار واژه محصول، قیمت، ترفیع و مکان( توزیع) است. مفهوم آمیخته بازاریابی برای اولین بار در دهه 1950 به‌وسیله نیل بوردن معرفی شد و به چهارp معروف گشت(گرانروس، 1997: 323).

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   بهزیستی روانشناختی و تاثیر آن بر کیفیت زندگی

آمیخته بازاریابی نمایان‌گر فعالیت­های اساسی مدیران بازاریابی است. پس از انتخاب یک بازار هدف، مدیران بازاریابی باید یک برنامه سیستماتیک برای فروش به مشتریان و ایجاد روابط بلندمدت تدوین کنند. برنامه بازاریابی از تصمیماتی راجع به محصول، قیمت، ترفیع و توزیع تشکیل می‌شود. این­ها مهمترین نوع بخش­هایی هستند که مدیران بازاریابی برای رسیدن به اهداف فروش و سودآوری، منابع شرکت را به آن­ها تخصیص می‌دهند. رابینز (1991) یک واژه جایگزین برای آمیخته بازاریابی به نام4Cs را معرفی کرد که شامل مشتریان (خریداران کالاها یا خدمات در بازار) ، رقبا (عرضه‌کنندگان جانشین برای کالاها و خدمات)، ظرفیتها و شرکت که هر دو اشاره به توانایی ارضای نیازهای مشتری دارند است(گولداسمیت، 1999: 179).

2 . 20 . 2 عوامل نوین در آمیخته بازاریابی

تئوریسین‌های بازاریابی خدمات، مطالعات زیادی را در زمینه تفاوت بین بازاریابی خدمات و بازاریابی محصولات انجام دادند. اسمیت می­گوید بخش عمده‌ای از این تلاش­ها صرف تأکید بر مفهوم آمیخته بازاریابی و این­که آمیخته بازاریابی خدمات با آمیخته بازاریابی کالاها متفاوت است، شد. با نشان دادن این نکته که بازاریابی خدمات مستلزم تصمیمات متفاوتی نسبت به کالاهاست، این اندیشمندان توانستند بازاریابی خدمات را از بازاریابی کالاها متمایز سازند. درآمیخته‌ بازاریابی‌خدمات ‌ما ‌3P دیگر شامل پرسنل، دارایی­های فیزیکی و رویه‌ها(فرآیندها) را در جمع 4p مشاهده می‌کنیم که در نهایت یک آمیخته بازاریابی با 7p برای خدمات به‌وجود می‌آید. بدین ترتیب تئوریسین‌های بازاریابی خدمات، یک تئوری مدیریتی جدید را ایجاد کردند و آن را از بازاریابی کالاها متمایز ساختند. این توسعه مفهومی باعث ارزیابی مجدد مدیریت بازاریابی سنتی و ایجاد مرزی بین کالاها و خدمات شد. بدین ترتیب محصولات شامل کالاهای محسوس و خدمات نامحسوس شد(گولد اسمیت، 1999: 179).

 

[1]. Product

Price.[2]

Place  .[3]

Promotion .[4]