اشتباهات رایج در طراحی رابط کاربر

اشتباهات رایج در طراحی رابط کاربر

 

چند اشتباه غالب در طراحی رابط کاربر که توسط نیلسون[1] ارائه شده اند عبارتند از:

– زیاده روی در استفاده ازفریم ها[2]: این کار باعث ایجاد اشکال در چاپ و عدم تسلط کاربر در کنترل صفحه میگردد.

– استفاده بیش از حد از تصاویر متحرک: باعث کاهش تمرکز کاربر روی موضوعات اصلی و افزایش حجم صفحات و شلوغی آن ها می شود.

– استفاده از صفحات بدون بازگشت: موجب عدم دسترسی به صفحات قبل می شود.

– استفاده از رنگ های غیرمعمول برای پیوندها: موجب گمراهی و از دست دادن تمرکز کاربر می شود.(یمین فیروز ،1383).

عناصر مطرح در طراحی رابط کاربر

از جمله عناصر مطرح در طراحی رابط کاربر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف: صفحه نمایش

صفحه نمایش از جمله مهم ترین  عناصر در طراحی رابط کاربر است.صفحه نمایش باید ظاهری منظم،آراسته و خلوت داشته باشد،حداکثر از سی درصد کل صفحه برای ارائه اطلاعات استفاده شود، از فونت ها و علائم و رنگ ها در جاهای مناسب و به طوردرست استفاده شود،متن در مرکز صفحه قرار گیرد،صفحه طولانی نباشد و اطلاعات مختلف بنابر نیاز به صورت درست در جاهای مختلف صفحه آورده شوند(ترنیر[3]،1989). موارد دیگری که در طراحی صفحه نمایش از اهمیت ویژه ای برخوردارند در ادامه ذکر می شوند:

-رنگ ها: رنگ ها باید بسته به موضوع و هدف سیستم و در راستای جلب توجه کاربر و راحتی کار استفاده شوند.در انتخاب رنگ ها باید به میزان جلب توجه هر یک از رنگ ها توجه کرد.

– نمادها: نمادها و گزینه ها، راه حل مناسبی برای نشان دادن عملکردهای تکراری و متناوب هستند.همچنین این نمادها در صورتی که بر اساس استانداردهای خاصی انتخاب شوند،می توانند در جذب کاربران با زبان ها و ملیت های مختلف موثر باشند(زره ساز و فتاحی،1385).

– صفحه آرایی: در طراحی صفحه نمایش، باید اصول صحیح صفحه آرایی رعایت گردد.قرار گرفتن متن ها،تصاویر،نتایج،منوها و پیوندها به صورت اصولی و در جاهای مختلف سبب راحتی کار با رابط می شود و همچنین رابط را از نظر زیبایی جذاب تر می کند.

ب: زبان محیط

زبان مرتبط در تعامل کاربر باسیستم بسیار مهم است.امروزه رابط ها دارای کاربرانی با دانش ها و مهارت ها و زبان های مختلف هستند.رابط باید بنا بر طیف کاربران خود از زبان های مختلف به ویژه انگلیسی (علاوه بر زبان مادری)استفاده کند. همچنین در صورت ترجمه نمادها از زبان های دیگر به فارسی به بحث درک آنها از دید کاربران مختلف توجه ویژه باید داشت.علاوه بر این واژگان باید در سراسر رابط به صورت یکدست استفاده شوند.

ج: پیام ها

یک رابط کاربر خوب باید حاوی پیام هایی برای راهنمایی،کمک و هشدار برای کاربر باشد تا علاوه بر افزایش سهولت کار با رابط،از بروز خطاهای مختلف و بیشتر جلوگیری شود.این پیام ها باید مودبانه ، کوتاه و روشن باشند و برای کاربران با سطوح دانش متفاوت،قابل استفاده باشند.

د: امکانات کمک و راهنمایی

علاوه بر پیام های کمکی ،در استفاده از امکانات ویژگی ها و عناصر رابط  باید متن هایی برای  کمک و یادگیری قرار داده شوند.

ه: کاربر پسندی

کاربر پسندی[4] شامل مواردی می شود که از جمله اینها می توان به زیبایی،سادگی و سرعت پاسخگویی اشاره کرد.

-زیبایی: بحث زیبایی شناختی در طراحی رابط برای جلب کاربران مختلف و احساس لذت از کار با رابط بسیار مهم است. به کارگیری فنون گرافیکی،استفاده صحیح از رنگ ها و تصاویر و بهره گیری از فلش و تصاویر متحرک و دیگر موارد همه در زیبایی رابط موثر هستند(یمین فیروز،1383).

– سادگی: زیبایی یک رابط باید در کنار سادگی آن قرار گیرد و باید از پیچیدگی های غیر ضروری و شلوغی های نا موجه پرهیز کرد.

-سرعت پاسخگویی: کاربران و بخصوص حرفه ای ها انتظار دارند تا سیستم در حداقل زمان ممکن پاسخ ان ها را بدهد. در طراحی رابط باید به این مساله توجه داشت و از عوامل کاهش سرعت مثل عکس ها و فایل های حجیم جلوگیری کرد(زره ساز و فتاحی،1385).

و. موقعیت نمایی

مراحل عملکرد کاربر در رابط باید مشخص باشند و کاربر در هر لحظه بداند در کجای رابط هست و چه کارهایی را انجام  داده است. و در هر لحظه توانایی بازگشت به عقب و اصلاح امور را داشته باشد(ترینر1989).

ز. قابلیت عملکرد در محیط های مختلف

در محتویات و عملکردهای رابط نباید تغییرات اساسی صورت گیرد(گالیتز[5]،1997).

 

[1] Nilsen

[2] Frames

[3] Trenier

[4] User friendly

[5] Galitz