دانلود پایان نامه رشته روانشناسی درباره راهبردهای شناختی

دانلود پایان نامه

آموزان شهرستان ساوه و و حومه انجام دادند و ضریب همگونی پرسشنامه را پس ازحذف 8 سوال، 803/0 گزارش کردند. این محققان، در تحلیل عاملی، ساختار نظری پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس را هفت عامل(داشتن پشتکار، اعتماد به نفس، ادراک پویا از زمان، فرصت جویی، سخت کوشی، توجه به ملاک شایستگی در انتخاب دوست، سطح آرزوی بالا، آینده نگری) نام برده اند. دراین تحقیق دختران در تمام پایه های تحصیلی انگیزه پیشرفت بیشتری نسبت به پسران داشتند.
اهمیت و ضرورت پژوهش و جمع بندی فصل

عصر حاضر، عصر انفجار اطلاعات نامگذاری شده و بدیهی است که در این عصر نمی توان با تکیه بر شیوه های سنتی و سعی در انباشتن ذهن، افزایش محفوظات یادگیرندگان را به عنوان نقطه مطلوب در نظر گرفت. در عصری که لحظه به لحظه اطلاعات جدید منتشر می شود و بیشتر مشاغل، نوآوری های سریع و مداوم را تجربه می کنند، اهداف نهایی و جهت کلی تعلیم و تربیت باید متناسب با نیازهای فرد و جامعه تغییر کند. واضح است در چنین شرایطی معلم نمی تواند یادگیرندگان را به مثابه مخزن اطلاعات تصور کند، بلکه باید در افزایش مهارت و تفکر و استدلال شاگردان خود بکوشد و آن ها را از مرحله حفظ کردن مطالب به سوی تفکر سوق دهد.
همچنین مهارتهای نادرستی که هنگام مطالعه افراد بروز می دهند باعث کاهش بازده مطالعه می شود. از جمله این عادات نادرست می توان به بلند خوانی، راه رفتن هنگام مطالعه و بازگشت غیرلازم به عقب هنگام مطالعه را نام برد. این عادت سبب می شوند که افراد خیلی سریع از مطالعه خسته شوند و درک لازم را از مطالعه مطلب نداشته باشند. حتی کاهش سرانه مطالعه در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته نیز می تواند تا حدوی ناشی از عدم آگاهی از مهارت های مطالعه باشد. زیرا یکی از عوارض مطالعه غلط، به طور کلی کاهش علاقه افراد به مطالعه و دلزدگی است.
بنابراین رفع این کاستی ها و آموزش مهارت های راهبردی مطالعه و یادگیری می تواند به موفقیت دانش آموزان و دانشجویان و نظام آموزشی کل کشور کمک کند. چرا که موفقیت در تحصیل یکی از دغدغه های مهم نظام های آموزشی و خانواده هاست. موفقیت تحصیلی تا سالیان قبل به عامل هوش نسبت داده می شد، اما پژوهش های انجام شده در این رابطه حکایت از این دارند که هوش تنها 25 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می کند و مابقی آن به عوامل دیگری وابسته است(سیف،1381). یکی از مهمترین عاملهای شناخته شده، داشتن مهارت های شناختی و فراشناختی است. افرادی که از مهارت های شناختی و فراشناختی آگاهی دارند و در موقعیتهای یادگیری از آنها استفاده می کنند، موفقیت های چشمگیری را نصیب خود می سازند. این رساله در صدد ساختن ابزاری است که بتواند میزان وجود این مهارت ها را در افراد شناسایی کند و افراد فاقد این مهارت ها را قبل از آنکه تجارب مکرری از شکست در تحصیل کسب نمایند شناسایی کند. شناسایی این مهارت ها در دانشجویان می تواند مانع از شکست های تحصیلی آنان در دانشگاه شود و میزان اعتماد به نفس و خودپنداره تحصیلی آنان را نیز بهبود بخشد، زیرا کسی را که فاقد این مهارتهاست می توان با هزینه و زمان نسبتاً کوتاهی آموزش داد تا از این مهارتها استفاده نماید.
فصل سوم
روش پژوهش
طرح پژوهش
طرح پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهش و توسعه، از لحاظ شیوه جمع آوری داده ها از نوع پژوهشهای توصیفی(غیرآزمایشی)، و از لحاظ اینکه به بررسی رابطه متغیرها می پردازد از نوع پژوهش های همبستگی است.
جامعه آماری و گروه نمونۀ مورد مطالعه
جامعه آماری این پژوهش عبارت از همۀ دانشجویان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 88-1387 دانشگاه های استان تهران بود. برای بررسی روایی سازه با روش تحلیل عاملی، حجم نمونه 1000 نفر درنظر گرفته شد، که باروش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. این روش درمقیاسی گسترده برای تهیه واستانداردکردن آزمونهای روانی به کارمی رود(هومن،1380). عوامل سهمیه بندی شامل شهر و جنس بود. نمونه گیری در سطح دانشگاه های استان تهران صورت گرفت که مراحل آن به شرح زیر است. ابتدا تمام دانشگاه های مستقر در استان تهران به تفکیک نوع دانشگاه شناسایی شد که به شرح جدول 3-1 است.
جدول 3 – 1
فهرست مقدماتی عناوین دانشگاه‌های استان تهران به تفکیک نوع دانشگاه
وزارت علوم
الزهرا، تربیت مدرس، تربیت معلم، تهران، شاهد، شهیدبهشتی، صنعت آب و برق، صنعتی امیرکبیر ، صنعتی خواجه نصیر ، صنعتی شریف ، علامه طباطبایی ، علم و صنعت ، بهزیستی ، هنر
وزارت بهداشت
علوم‌پزشکی ایران ، علوم بهزیستی و توانبخشی ، علوم‌پزشکی تهران ، علوم‌پزشکی شهید بهشتی
دولتی
تربیت معلم
شهید رجایی ، امیرکبیر کرج ، بلال حبشی ، حضرت معصومه ، فردوسی کرج ، زینبیه پیشوا ، شهید باهنر ، شهید بهشتی ، شهید ثانی ، شهید شرافت ، شهید صدوقی ، شهید مدرس ، شهید مفتح شهرری ، شهید منتظری ، شهید موسوی ، عترت واوان ، نسیبه
علمی کاربردی
علمی کاربردی
دانشگاه‌های استان تهران
دیگر
افسری امام علی ، امام حسین ، امام صادق ، علوم انتظامی ناجا ، صنایع و معادن ایران ، صنعتی مالک اشتر ، مذاهب اسلامی ، محیط زیست کرج ، حفاظت و بهداشت کار ، پست و مخابرات ، فنی شریعتی ، شمسی‌پور ، شهید مطهری ، علوم پزشکی بقیه‌الله
غیردولتی
آزاد اسلامی
پرند ، پزشکی ، جنوب ، شرق ، شمال ، علوم و تحقیقات ، مرکز ، دماوند ، رودهن ، شهرری ، شهرقدس ، فیروزکوه ، کرج ، ورامین ، پاکدشت (سما) ، تهران (سما) ، رودهن (سما)
غیرانتفاعی
علم و فرهنگ ، سوره ، صدرا ، کنسرواتوار تهران
آموزش از راه دور
پیام نور
اسلامشهر ، اشتهارد ، بومهن ، پاکدشت ، پردیس ، پرند ، چهاردانگه ، حسن آباد ، جاجرود ، دماوند ، رباط کریم ، رودهن ، شهرری ، شهریار ، فیروزکوه ، کهریزک ، طالقان ، صفاشهر ، کرج ، کمال شهر ، کن ، لواسانات ، ماهدشت ، ملارد ، نسیم شهر ، هشتگرد ، ورامین
سپس تمام دانشگاه های استان تهران به دانشگاه های دولتی و دانشگاه های غیر دولتی دسته بندی شد که در جدول شماره 3-2 است.
جدول 3 – 2
فهرست اسامی دانشگاه های مستقر در استان تهران
دانشگاههای دولتی
واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاههای الزهرا(س)، تربیت معلم، تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، علوم بهزیستی و توانبخشی، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، امام صادق(ع)،امام حسین(ع)، علوم پزشکی تهران، دانشگاه هنر تهران، شاهد، شهید مطهری، مذاهب اسلامی، جامع علمی-کاربردی، تربیت معلم شهدای مکه، تربیت معلم شهید باهنر، تربیت معلم شهید رجایی، دانشگاه افسری امام علی، دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور)
مراکز پیام نور تهران(شامل مراکزِ چهاردانگه، اسلامشهر، شریف آباد، پاکدشت، کن-سولقان، پرند، تهران، بومهن، پردیس، شهریار، آبعلی، رودهن، دماوند، آبسرد، کیلان، گلستان رباط کریم، رباط کریم، نسیم شهر رباط کریم، حسن آباد، باقرشهر، کهریزک، ری، طالقان، هشتگرد، رودبار قصران، لواسانات، شهر قدس، صفادشت، ملارد، فیروزکوه، اشتهارد، کرج، گرمدره، ماهدشت، نظر آباد، پیشوا، ورامین)
واحدهای اسلامشهر، پرند، رباط کریم، پزشکی تهران، تهران جنوب، تهران شمال، تهران غرب، تهران مرکزی، دماوند، رودهن، بومهن، شهر ری، شهر قدس-شهریار، شهریار ( زیر نظر واحد شهر قدس-شهریار )، صفادشت( زیر نظر واحد شهر قدس-شهریار )، ملارد ( زیر نظر واحد شهر قدس-شهریار )، علوم دارویی، علوم و تحقیقات تهران، فیروزکوه، قیام دشت (تهران شرق)، کرج، ورامین، دانشکده سما واحد تهران (سما)
در مرحله بعد، با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی هر یک از دانشگاه های یادشده، استان تهران بر روی نقشۀ جغرافیایی به پنج منطقۀ شمال(شرقی -غربی)، جنوب(شرقی -غربی)، مرکز، شرق و غرب تقسیم و از هریک از مناطق یادشده، با بهره گیری از قرعه کشی تصادفی دو دانشگاه انتخاب شد( یعنی ده دانشگاه ازبین همه دانشگاه ها). در نهایت نمونۀ نهایی از میان این ده دانشگاه ،برگزیده شدند. دانشگاه های منتخب به ترتیب منطقه های مذکور عبارت از جدول شماره 3-3 بودند:
جدول 3 -3
موقعیت جغرافیایی
انتخاب دانشگاه بطور تصادفی
تعداد دانشجو
تعداد نمونه
دختر
پسر
منطقۀ شمال استان تهران
– دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
000/9
54
40
14
( شمال شرقی- شمال غربی)
– دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
000/18
108
80
28
منطقۀ جنوب استان تهران
– دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری
000/23
138
98
40
(جنوب شرقی- جنوب غربی)
– دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر
000/15
90
64
26
منطقۀ مرکز استان تهران
– دانشگاه تهران
000/30
180
128
52
– دانشگاه تربیت مدرس
6000
36
27
9
منطقۀ شرق استان تهران
– دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
000/40
240
175
65
– دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

000/5
30
20
10
منطقۀ غرب استان تهران
– دانشگاه علامه طباطبایی
000/15
90
62
28
– دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
000/6
36
26
10
دانشگاه های نمونه بر اساس منطقۀ جغرافیایی مستقر در استان تهران

باتوجه به جدول فوق نمونه 1000 نفری از دانشگاه های استان تهران به ترتیبی که در سطور آتی تحت عنوان روش اجرا اشاره گردیده است انتخاب شد.
روش اجرا
گردآوری داده ها با پرسشنامه های فراشناخت و انگیزه پیشرفت صورت گرفت. دو پرسشنامه در سطح ده دانشگاه استان تهران بین دانشجویان به صورت حضوری توزیع شد. دانشجویان به صورت گروهی به پرسشنامه هاپاسخ دادند. به این صورت که دانشجویان حاضردرکلاسها به شیوه گروهی موردارزیابی قرارگرفتند. انتخاب به این صورت بود که از بین دانشکده های مختلف هر دانشگاه منتخب، بطور تصادفی یک دانشکده برگزیده شد و مجدداً از بین کلاس های هر دانشکده یک یا چند کلاس به تناسب سهم در نظر گرفته شده به طور تصادفی برای تکمیل پرسشنامه ها انتخاب و با هماهنگی و توافق استاد مربوطه پیش از شروع درس، بر روی دانشجویان اجرا گردید. برای آنکه پرسشنامه ها دقیقاً به تعداد نمونۀ پیش بینی شده(1000 نفر) گردآوری شود، مجموعاً 30 پرسشنامه بیشتر از تعداد یادشده توزیع و تکمیل شد که با توجه به تعداد 27 پرسشنامه ناقص یا تکمیل نشدۀ بدست آمده، در پایان تعداد کل نمونه در اختیار قرار گیرد.
ابزار پژوهش
الف :تست مهارت های شناختی و فراشناختی
از آنجا که این پژوهش به دنبال ساخت تست مهارت های شناختی و فراشناختی است، مراحل زیر برای ساخت آن انجام شد:
– گرد آوری نظریه های مربوط به مهارت های شناختی و فراشناختی
– تهیه ویژگی ها و عناصر تشکیل دهنده مهارت های شناختی و فراشناختی
– تهیه گویه های اولیه مقیاس های شناختی و فراشناختی
– تهیه فرم نیمه تجربی مهارت های شناختی و فراشناختی
– بررسی روائی محتوائی مقیاسهای فرم نیمه تجربی با بهره گرفتن از نظرخواهی از متخصصان

– اجرای فرم نیمه تجربی بر نمونه کوچکی از دانشجویان در مرحله مطالعه مقدماتی
– محاسبه ضرایب اعتبار، میانگین و انحراف استاندارد مقیاس ها
-محاسبه میانگین و انحراف استاندارد سوال ها
– اعمال اصلاح سوال ها در صورت لزوم
– تهیه فرم تجربی نهایی
– اجرای فرم تجربی نهایی بر نمونه اصلی
– محاسبه اعتبار مقیاس ها و کل تست
-محاسبه روائی تست مهارت های شناختی و فراشناختی
– مقایسه نمره های دختران و پسران دانشجو
با توجه به تئوری‌ها و پژوهش‌های انجام‌شده و با توجه به ابعاد دانش شناختی و فراشناختی که از فصل دوم پژوهش استخراج شد،تستی تنظیم شد،که به طورمختصر عبارتنداز:
فراشناخت مفهومی چند وجهی است که شامل دانش ها(باورها)، فرایندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت یا کنترل می کند(ولز، 1979؛ فلاول، 1979؛ نلسون و همکاران، 1999؛ موسس و بیرد، 2002؛ اسپادا و همکاران، 2007). فلاول و همکاران(1993) دانش فراشناختی را به سه طبقه ی دانش در مورد شخص، دانش در مورد تکلیف و دانش در مورد راهبرد تقسیم می کنند، پاریس و همکاران(1984) دانش فراشناختی را به سه طبقه ی خبری، فرایندی و شرطی تقسیم کرده اند که از بعضی جهات با طبقات دانش فراشناختی فلاول و همکارانش همپوشی دارد. بیکر(1989) معتقد است دو نوع فراشناخت به هم پیوسته، یعنی دانش درباره شناخت و تنظیم شناخت و نظارت بر آن وجود دارد. بر حسب نظر رفوث و همکاران، فرادانش، فرا نظارت و استفاده ی مناسب و بجا از راهبرد، مولفه های فراشناخت هستند. پرسلی، بورکوسکی و اشنایدر(1987)، جاکوبز و پاریس1987، براون 1987، ویلسون و وینگ، 1998 ، وایستاین و هیوم(1998) راهبردهای شناختی را به سه دسته تقسیم کرده اند ( تکرار و مرور ذهنی، بسط و گسترش معنایی، سازماندهی).
آندرسون(2002) بر اساس یافته های پژوهشی قبل، پنج مولفه عمده و اصلی برای راهبردهای شناختی و فراشناختی بر می شمارد ؛ 1- آمادگی و برنامه ریزی برای یادگیری 2- انتخاب و استفاده از راهبرد شناختی مناسب 3- استفاده از راهبرد نظارت کردن 4- هماهنگ سازی راهبردهای شناختی مختلف با یکدیگر 5- استفاده از راهبرد ارزشیابی کردن. دمبو نیز راهبردهای فراشناخت را در سه مقوله طبقه بندی کرده است(نقل از؛ سیف،1380) که عبارتند از 1- راهبردهای برنامه ریزی 2- راهبردهای کنترل و نظارت 3- راهبردهای نظم دهی.
گریگوری و اسپرلینگ(1994) در بررسی اعتبار وروایی پرسشنامه 52 سوالی فراشناخت نشان داده اند که فراشناخت دارای دوعامل کلی دانش راجع به شناخت وتنظیم شناخت است. اونیل و عابدی (1996) در بررسی تاییدی اعتبار و روایی پرسشنامه شناخت و فراشناخت، با چهار بعد برنامه ریزی، نظارت، استراتژی شناختی وآگاهی(هر بعد دارای5 سوال) نشان دادند که در تحلیل عامل تاییدی 5 عامل به دست آمده است. بیشتر فعالیت های شناختی، وابسته به عوامل فراشناختی هستند که این فعالیت ها را نظارت و کنترل می کنند(اسپادا و همکاران، 2007). فلاول براین باور بود که اصطلاح فراشناخت به فرآیندهای شناختی گفته می شود که در کنترل جنبه های شناخت نقش دارند(پوردون و کلارک، 1999). در واقع فراشناخت به دانش فرد درباره فرایندهای شناختی خود و چگونگی استفاده بهینه از آن ها برای رسیدن به هدف های یادگیری گفته می شود. به طورکلی ازدیدگاه های مختلف برای شناخت و فراشناخت دو الی پنج مولفه درنظر گرفته شده است. تستی مشتمل بر 42 سوال بنا بر تئوری‌های مختلف که در فصل دوم به صورت مبسوط آورده شده است و در بخش بالا به صورت خلاصه آمده است، نوشته شد. سوالهای آن به صورت طیف لیکرت چهارگزینه ای، بصورت خیلی زیاد(4)، نسبتا زیاد(3)، نسبتا کم(2)، و خیلی کم(1) نمره گذاری می شوند. بجز سوال 37و39که برعکس نمره گذاری می شود. این تست شناخت و فراشناخت را در پنج بعد می سنجد، شماره سؤالات مرتبط با ابعاد درنظر گرفته شده عبارت است از :
برنامه ریزی: پرسش های 8 ، 9 ،10، 5، 3، 2، 15، 40، 1
مرور ذهنی: پرسش های30، 28، 36، 29، 31، 25، 27، 35، 19
کنترل و نظارت: پرسش های 26،11، 12، 41، 32، 16، 7 ، 4، 18، 33، 42، 23
ارزشیابی: پرسش های 6، 24، 22، 17، 14، 21، 20
سازمان دهی: پرسش های 39، 34، 38، 37، 13
برای بررسی اینکه آیا آیتم ها تاچه حد سازه های مدنظر را می سنجد، از نظر متخصصان استفاده شد (پرسشنامه توسط 5 نفر از متخصصان مورد ارزیابی قرارگرفت). از آنها خوسته شد که نظر خود را پیرامون هر آیتم از هر سازه در این مورد که چقدر آن آیتم سازه مورد نظر را می سنجد، از خیلی زیاد (5) تا خیلی کم(1) مشخص کنند. ضریب توافق بین رتبه های متخصصان در مورد آیتم های هر سازه با مشخص آماری کندال «ضریب هماهنگی یاتطابق» محاسبه شد که در جدول 4-3 آمده است.
جدول 4-3
ضریب تطابق کندال برای هر مولفه
مولفه ها
ضرایب کندال
درجه آزادی
سطح معناداری
برنامه

دیدگاهتان را بنویسید