ده موتور برتر سال ۲۰۱۷ به انتخاب WardsAuto

واسه مقایسه و انتخاب بهترین موتورها، عوامل و معیارهای مختلفی وجود دارن. بعضی شاید از روی اعداد و ارقام به مقایسه موتورها بپردازند، بعضی هم از روی کارایی و کیفیت دراز مدت؛ بعضی شاید عاشق موتورهای توربوشارژ باشن و یه سریای دیگه طرفدار موتورهای تنفس طبیعی حجیم.

تازگیا مجله واردز اتو (Wards Auto) که زیرمجموعه سازمان بزرگ واردزه، لیستی از ۱۰ موتور برتر سال ۲۰۱۷ رو معرفی کرده.

معیارهایی که در انتخاب موتورها در نظر گرفته شدن عبارتند از خروجی قدرت و گشتاور، اندازه صدای تولیدی، لرزش و کارکرد نرم یا سخت موتور، کارکرد فنی مربوط به کلاس خودرو و بعضی آمار و ارقام پایه واسه هر موتور.

این مجله واسه انتخاب موتورها شرایطی تعیین کرده؛ از جمله اینکه اونا باید در سه ماهه اول سال روی خودروهای تولید انبوه موجود در خاک آمریکا با بیشترین حد قیمت ۶۲ هزار دلار نصب شده باشن، از این رو معمولا موتور خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت جایگاهی در انتخابای Wards Auto ندارن.

واسه امسال ۴۰ خودرو که دارای شرایط مورد نظر بودن، انتخاب شده و به وسیله نویسندگان این مجله در ماه های اکتبر و نوامبر واسه امور روزمره مثل رفت و اومد به منزل، مدرسه، سر کار و سفرهای آخر هفته مورد آزمایش کیفی و کمی قرار گرفتن.

در آخر موتور ۱۰ خودرو به عنوان گزینه های برتر انتخاب شدن که در ادامه می خوایم به اونا بپردازیم.

موتور ۳ لیتری توربوشارژ ب ام و M240i

ب ام و در رقابت امسال دو نماینده ۳ لیتری شش سیلندر توربوشارژ که دارای شرایط بودن، داشت. واردز اتو اقرار کرده که انتخاب فقط یکی از این دو واسه ده گزینه پایانی کار بسیار سختی بوده. به هر حال اونا رای به برتری موتور خطی با کد B58 که توانایی تولید ۳۳۵ اسب بخار رو داره، دادن.

این موتور که روی M240i هست به گفته تیم بررسی کننده، عملکردی بسیار سریع و فوق العاده روان داشته و مصرف سوختی کمتر از بعضی موتورهای چهار سیلندر توربوی حاضر در تست داره.

پیشرانه هیبریدی شورولت ولت

پیشرانه هیبریدی شورولت ولت شامل یه موتور ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۰۱ اسب بخار و موتور الکتریکی به قدرت ۱۴۹ اسب بخار می شه.

در حالت الکتریکی، ولت توانایی پیمایش فاصله ۵۳ مایلی رو داره که واسه جابجایی در محیطهای شهری به طور کامل مناسب آزمایش می شه. واردز مجموعه انتقال قدرت این خودرو رو یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترینا می دونه.

پیشرانه هیبریدی کرایسلر پسیفیکا

کرایسلر گذشته ون خود رو با پیشرانهای جور واجور از جمله هیبریدی و الکتریکی ارائه کرده که اونو به یکی از پیشگامان این سگمنت تبدیل کرده.

واردز اتو درباره این ون قشنگتر گفته: "در میان یه عالمه از خودروهای برقی شده که ما تست کردیم، پسیفیکا با جفت و جور کردن تجربه ای از یه رانندگی روان و بهینه بدون قربونی کردن فضای داخلی، سواری نرم و هندلینگ، ما رو حیرت زده کرد."

پیشرانه کم مثل این ون که شامل دو موتور الکتریکی و یه موتور بنزینی ۳٫۶ لیتری شش سیلندر می شه، در حالت برقی توانایی پیمایش ۳۳ مایل و در حالت ترکیبی توانایی پیمایش فاصله ۵۶۶ مایلی (۹۰۵ کیلومتری) رو داره که رقم تشویق برانگیزی هستش.

موتور ۲٫۳ لیتری توربوشارژ فورد فوکوس RS

فورد امسال ۴ پیشرانه جدید با عملکردهایی عالی ارائه کرده؛ نمونه ای که تونسته نظر مثبت نویسندگان واردز اتو رو جلب کنه، موتور ۲٫۳ لیتری چهار سیلندر و توربوشارژ موجود روی فوکوس RSه.

این نیروگاه کوچیک دست به کار بزرگی زده و موتورهایی حجیم تر مثل موتور ۳ لیتری V6 لینکلن کانتیننتال، موتور ۳٫۵ لیتری اکوبوست فورد F-150 و حتی موتور ۵٫۲ لیتری V8 شلبی GT350 رو به رقابت بکشه.

موتور تموم آلومینیومی فوکوس RS، ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ پاوند فیت (۴۷۵ نیوتن متر) گشتاور در اختیار راننده گذاشته و به گفته واردز اتو هیچ کدوم از بقیه موتورهای تست شده، به اندازه این موتور عملکردی هیجان انگیز نداشتن.

پیشرانه هیبریدی هوندا آکورد

آکورد هیبریدی یه اسلم دانک در لیست ۲۰۱۷ بود! موتور آتکینسون ۲ لیتری این سدان محبوب با همکاری موتور الکتریکی ۲۱۲ اسب بخار قدرت تولید می کنه.

باحال اینکه موتور الکتریکی به تنهایی ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور بین دور موتور صفر تا ۲۰۰۰ به گشتاور موتور بنزینی اضافه کرده و راننده در دوره های پایین هم می تونه شتابگیری خوبی رو تجربه کنه.

بر خلاف قدرت و گشتاور بالا، اکورد هیبریدی مصرف سوخت کمی داشته و در هر صد کیلومتر نیاز به ۵ لیتر سوخت داره. شاید اکورد بهترین مثال واسه ایجاد تعادل بین قدرت و اندازه مصرف سوخت باشه.

موتور ۱٫۴ لیتری توربوشارژ هیوندای النترا اکو

موتور النترا اکو به دلیل ارائه مصرف سوختی مشابه پیشرانهای هیبریدی، وارد این لیست شده. کارکرد این موتور ۱٫۴ لیتری توربوشارژ و چهار سیلندر به اندازه ای خوبه که قدرت اون بیشتر از ۱۲۸ اسب بخار حس می شه؛ البته این وسط نمیشه خیلی راحت از کنار نقش پر رنگ گیربکس ۷ دنده دو کلاچه عبور کرد.

تکنولوژیای جدید به کار رفته در این موتور مثل منیفولد کامل با سرسیلندر و ترموستاتایی که کانالای جداگونه ای رو واسه خنک کنندگی سرسیلندر و بلوک مدیریت می کنن، بسیار مورد توجه واردز اتو قرار گرفته.

ساکت، توانا، ارزون قیمت و کم مصرف صفاتی هستن که این مجله واسه النترا اکو در نظر گرفته؛ سدانی که ۲۱,۶۱۰ قیمت داشته و در هر صد کیلومتر به ۵٫۸ لیتر سوخت نیازمنده.

موتور ۳ لیتری اینفینیتی Q50

موتور شش سیلندر و توربوی Q50 توانایی تولید ۴۰۰ اسب بخار قدرت رو داره که با این خروجی اونو شونِه به شونِه رقبای آلمانی پیش می بره.

بعضی از تکنولوژیای این موتور مثل زمان بندی برقی سوپاپای مکش، منیفولدهای کامل و فناوری خاص نیسان در آبکاری محفظه سیلندر بسیار مورد توجه واردز اتو قرار گرفته و این مجله باور داره خونواده موتورهای VR به موفقیتای زیادی دست پیدا می کنه.

واردز اتو این موتور رو به یه مبارز مخفی تشبیه کرده و در کل کارکرد اونو بی صدا آزمایش کرده، هم اینکه مصرف سوخت اونو ۱۰٫۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان کرده که با در نظر گرفتن قدرت خروجی میشه گفت اندازه مناسبیه.

موتور ۲٫۵ لیتری توربوشارژ مزدا CX-9

قرار دادن یه موتور ۲٫۵ لیتری چهار سیلندر روی یه کراس اوور هفت نفره در اول عجیب و غیرمنتظره به نظر می رسه ، اما مزدا با جربزه تموم این خطر رو پذیرفته س.

تزریق مستقیم سوخت و طراحی خلاقانه سر سیلندر باعث افزایش بهره وری این موتور شده و عملکردی مثل موتورهای شش سیلندر رو واسه اون به ارمغان آورده.

مزدا ادعا می کنه که توربوشارژرهای ابداعی این شرکت با نام  Dynamic Pressure turbocharger در دوره های پایین موتور سریع تر دور گرفته و تاخیر رو تا حد بسیار زیادی کاهش میدن.

موتور ۲٫۵ لیتری اسکای اکتیو حاضر در این لیست با سوخت معمولی ۲۲۷ اسب بخار قدرت و با سوخت اکتان بالا ۲۵۰ اسب بخار نیرو تولید می کنه.

موتور ۲ لیتری توربوشارژ مرسدس بنز C300

امروزه موتورهای ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ زیادی روی خطوط تولید سازندگان جور واجور قرار دارن، اما نمونه ساخت مرسدس بنز بیشتر از همه تونسته نظر مثبت واردز اتو رو جلب کنه.

موتور مرسدس توانایی تولید ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور رو داشته و در هر ۱۰۰ کیلومتر به ۹ لیتر سوخت نیاز داره که ارقام قابل احترامی حساب می شن؛ اما اون چیزی که باعث حیرت زدگی داوران این مجله شده، تولید بیشترین اندازه گشتاور از دور موتور ۱۳۰۰ه.

این موتور که با کد M274 شناخته می شه، به طور کامل جدید نبوده و در واقع نمونه پیشرفت یافته M270ه؛ M270 همون موتوریه که روی CLA سدان نصب شده و قدرتی برابر با ۲۰۸ اسب بخار داره.

بهینه سازیایی مثل زمان بندی بهتر سوپاپا و به کار گیری سر سیلندر آلومینیومی مقاوم تر باعث افزایش خروجی این موتور شدن.

موتور ۲ لیتری توربو و سوپرشارژ ولوو V60 پولستار

اگه به کار گیری توربوشارژر واسه یه موتور چهار سیلندر نتونه قدرت خروجی رو به اندازه کافی زیاد کنه، چیکار باید کرد؟ از دید مهندسین ولوو جواب ساده س!؛ می رید و یه سوپرشارژر اضافه می کنین!

در گذشته نه خیلی دور، استخراج صد اسب بخار قدرت به ازای هر لیتر از حجم موتور نتیجه کار بزرگی بود؛ اما مهندسین ولوو تونسته ان از دل یه موتور ۲ لیتری ۳۶۲ اسب بخار قدرت بیرون بکشن که به ازای هر لیتر برابر با ۱۸۱ اسب بخار می شه، رقمی که به طور کامل عجیب بوده و باید خودروساز سوئدی رو واسه اون ستود.

volvo-v60-polestar-bay

با این موتور که با کد I-4 شناخته می شه، ولوو V60 پولستار میتونه شتاب صفر تا ۶۰ مایل رو در ۴٫۵ ثانیه محقق کنه. با روند الان رسیدن به قدرت ۲۰۰ اسب بخار به ازای هر لیتر تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس خیلی بعید نیس.

نگاهی دوباره به این لیست نشون میده که از بین ده گزینه برتر، سه گزینه هیبریدی هستن و ۷ گزینه دیگه اکثرا کم حجم بوده و همه به فناوری توربوشارژ مجهز شدن؛ علایمی که نشون از تغییراتی با معنی در روند ساخت پیشرانها دارن.

نکته خیلی مهم اینکه واسه اولین بار در ۲۳ سالی که واردز اتو به انتخاب موتورهای برتر می پردازه، خبری از نمونه های هشت سیلندر نیس. شاید مصرف بالا و کارکرد مشابه یا بهتر موتورهای شش سیلندر دلیل این باشه.

باید اینم بگیم که ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷ در نمایشگاه دیترویت اتوشو از سازندگان موتورهای برتر تقدیر می شه.

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *