روشهای درمان مکمل -روش های نوین درمان

4-7-2. منحرف کردن فکر ( Distraction )

منحرف کردن فکر استفاده از فعالیتی است که فکر شما را مشکلی که برای شما ایجاد ناراحتی و نگرانی میکند منحرف خواهد کرد . صحبت کردن بادوستان یاوابستگان ، سرگرم کردن خود با فیلمهای تلویزیون یا رفتن به سینما یا گوش کردن به رادیو،یا انجام کارهای دستی مانند سوزن کاری یا بازی با پازل یا مدلهای ساختمانی یا نقاشی ، روشهایی است که حواس شما را از احساسات نا خوشایند منحرف می کند .خیلی از مراکز کانسرامروزه از متخصص های موزیک یاخلاقیت درمانی در اختیار دارند که میتوانند با پیشنهاد مناسب با روحیات شما در ضمن درمان سرطان استرس و فشارهای فکری را بکاهند . ( مکاریان ،1393)

4-7-3. هیپنوتیزم

هیپنوتیزم یکی از روشهای درمان مکمل است که برای ارتقای شرایط زندگی بیماران بیماریهای مزمن کاربرد گسترده ای دارد. در همین راستا می توان از هیپنوتیزم برای بیماران مبتلا به سرطاننیز استفاده نمود.

هیپنوتیزم به عنوان یک روش درمانی اصلی یا درمان کمکیِ موثر در بسیاری از انواع مشکلات جسمی و روانی، کاربرد ارزشمندی دارد. هیپنوتیزم حالت تغییر یافته‌ای از هوشیاری است که طی آن درمانگر واجد شرایط این فرصت را پیدا می‌کند که با تاثیر مستقیم بر فرآیندهای ناخودآگاه و ارائه تلقینات درمانی مناسب به اصلاح ساختار روانی بیمار بپردازد و یا زمینه‌ای برای اجرای یک روش درمانی پزشکی مثل جراحی و … فراهم سازد.

با توجه به لزوم کاربرد شیوه هایی که به ارتقای کیفیت زندگی بیمارانی که با بیماری های مزمنی که با درد همراه است زندگی می کنند منجر شود ، امروزه استفاده از هیپنوتیزم به عنوان وسیله ای برای ایجاد بی حسی موضعی برای انجام درمانها پزشکی و کاهش و از بین بردن درد کاربرد گسترده ای دارد. بر همین اساس از هیپنوتسزم در درمانهای مختلف سرطان در بزرگسالان و کودکان نیز استفاده می شود.

در حال حاضر ” هیپنوتیزم درمانی” یک روش درمانی است که در یک مرحله یا مراحلی از آن از هیپنوتیزم استفاده می شود. (iransalamat.com، 1393)

 4-7-4. تصویر سازی ذهنی Imagery

تصویر سازی ذهنی یک روش استفاده از رویای در روز است که از تمام احساسات و حواس شما استفاده میکند . این روش معمولا با چشم بسته انجام داده میشود. برای شروع ، به آهستگی شروع به نفس کشیدن کرده تا احساس آرامش کنید .احساس یک گویی از انرژی را ( مثلا یک نور سفید ) تصویر سازی کنیدکه در نقطه ای از بدن شما می باشد. وقتی شما توانستید این گوی انرژی را ببنید ، در هنگامی که نفس خود را داخل میکشید تصور کنید که این گوی انرژی را به قسمتی از بدن که درد یا ناراحتی دارد یا احساس مشکل میکنید مانند تهوع و استفراغ وارد میکنید.

وقتی نفس را بیرون می دهید هوا همراه این توپ از بدن شما بیرون میرودوهمراه آن دردو آلام شما هم خارج میشود ( نفس خود را خیلی آرام بکشید و به صورت فوت کردن و تنفس با صدا نباشد). این تصویر سازی ورود این توپ انرژی به درون خود و خروج آنرا ادامه دهید . شما می بینید که این توپ انرژی به تدریج هر چه وارد و خارج می شود بزرگتر و بزرگتر میشودو درد و الام شما کمتر می شود .در انتها این تصویر سازی ، به آهستگی شماره از سه به پایین بشمارید ، نفس عمیق بکشید ، وچشم خود را باز کنید و به خودتان بگویید ( من بیدار میشوم و احساس آرامش میکنم )

4-7-5 . ماساژدرمانی

استفاده از لمس برای بهبود در یک فکر قدیمی می باشد . اولین دستنوشته در این مورد به 3000 سال قبل در چین برمیگردد.ماساژدرمانی به لمس قسمتهای مشخصی از بدن با روشهای خاص مانند ضربه زدن به عضلات بدن یا مالش آن نواحی گفته می شود.این درمان باید توسط افراد متبحر و دارای مجوز با ید انجام شود و با پزشک خود در این مورد مشورت کنید .

4-7-6 . عبادت و دعا Meditation and Prayer

عبادت یک روش تمدد اعصاب و آرامش بخش می باشد که به شما اجازه می دهد انرژی خود را روی یک مسئله خاص متمرکز کنید و به یک مورد خاص فکر کنید .بخصوص وقتی فکر و بدن شما تحت استرس درمان کانسر می باشد به شما کمک می کند . به عنوان مثال ، شما یک کلمه یا جمله را مرتب تکرار می کنید و یا به طور دائم به یک شکل نگاه میکنید .

روش دیگر دعا کردن اجازه دادن به تفکراتتان است که احساس کنند و تصویر سازی کنند که شما خارج میشوند .در افرادی که به نیروی معنوی برتر اعتقاد دارند ، نماز و عبادت،یک احساس قدرت و آرامشو الهام بسیار قوی در هنگام درمان کانسر به آنها خواهد داد.دعا چه به تنهایی یا همراه با فامیل یا با هم کیشان به شما کمک فراوان خواهد کرد.روحانیون میتوانند در ورود شما با این مراسم شما را کمک کنند.

4-7-7 .کشش ونرمش عضلات

در یک اطاق آرام دراز بکشید.به آرامی وآهستگی نفس بکشید.درهنگام دم عظلات و گروهی از عظلات را منقبض کنید.به عنوان مثال ، یک چشم را در هم بکشید ، یا اخم کنید ، یا دندانها را به هم بفشارید ، مشت کنید ، بازو یا ران خود رامنقبض کنید.نفس خود را نگه دارید وعظلات خود را چند دقیقه منقبض نگه دارید.سپس بازدم کرده و عظلات خود رارها کرده، واجازه دهید بدنتان رلاکس و شل شوید.

این سیر را با عضلات دیگر تکرار کنید .ازطریق دیگراین روش درمان را میتوانید انجام دهید به این طریق رلاکسیشن یا تمدد اعصاب پیشرونده گویند،از انگشت شصت پا شروع گنید ، کم کم بالاتر بیایید و به تدریج عظلات تمام یک پا را منقبض کنید و شل کنید . سپس همین کاررابا پای دیگر انجام دهید .سپس عظلات قسمتهای دیگر بدن را همین کار کنید تا تمام بدن از جمله عظلات جمجمه را هم شامل شود . به یاد داشته باشید در هنگام انقباض عظلات در دم باشید و در هنگام شل کردن عظلات در حال بازدم.

4-7-8 . ورزشهای فیزیکی

ورزش می تواند در کاهش درد کم کند ، عظلات ضعیف را تقویت می کند ، بالاتس را برقرار میکند ، و افسردگی و ضعف را کاهش می دهد . بعد از گرفتن تایید ورزش از پزشک خود و مشخص کردن میزان تحمل به ورزش برای شما ، ابتدا ورزش را 5-10 دقیقه پیاده روی در روز شروع کرده و بتدریح فعالیت خود را افزایش دهید

4-7-9. تنفس منظم

در یک وضعیت مناسب قرار بگیریدوتمام عظلات خود را شل کنید . اگر چشمان شما باز است به یک نقطه دور نگاه کنید.واگر چشمان شما بسته است به یک مسئله آرامش بخش یل خنثی فکرکنید وفکرخود را به تنفس خود متمرکز کنید.

نفس خودراآهستگی وآرامش از طریق بینی به درون و بیرون بدهید.شما میتوانید یک ریم ثابت به تنفس خود با شماره کردن تنفس بدهید “دم : یک دو ـ بازدم : یک دو ” .خودتان را با هر تنفس شل و رلاکس کنید .

شما میتوانید این تکنیک را فقط برای چند ثانیه یا تا ده دقدقه ادامه دهید . با سه شماره به آهستگی به این تنفس ریمیک حاتمه دهید. ( مکاریان ،1393)

4-8 . روش های نوین درمان کودکان

هنر و سلامت فردی

از دیگر عواملی که تاثیر بسزایی در احساس سلامت دارد مقوله هنر می باشد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد تماشای آثار هنری تاثیرات مثبتی بر سلامتی و بهبود دارد. همچنین بسیاری از پزشکان و محققان ارتباط بین مشارکت در فعالیتهای هنری و سلامتی را مورد اشاره قرار داده اند که این تحقیقات هم در مورد شرکت کنندگان در فعالیتهای هنری و هم مخاطبان آنها صورت گرفته است. وجود این ارتباط از نظریه دکتر استیو سوتر استاد دانشگاه روانشناسی کالیفرنیا قابل استخراج است، او توضیح می دهد که بهبودی فرآیند ای طولانی مدت است که بصورت فیزیولوژیکی با مقاومت بدن در برابر بیماری و عملکرد بهینه سیستم ایمنی بدن تعریف می شود. این فرآیند از لحاظ فیزیولوژیکی توسط پتانسیل رشد یا خودشکوفایی، از لحاظ عمومی با حس ذهنی بهبود یا رضایت از زندگی و از نظر رفتاری با حس شایستگی و سودمندی تکوین می یابد.

HAI انجمنی است که به بررسی تاثیر هنرها بر نتایج پزشکی پرداخته و در جستجوی یافتن تاثیرات مثبت انجام کارهای هنری بر بیماران می باشد. این موسسه همچنین به مقایسه اثرات ناشی از انجام فعالیتهای هنری و یا دیدن آن فعالیتها از طریق فیلم، ویدئو، تلویزیون و یا اینترنت می پردازد. تحقیقات این موسسه تحت عنوان تجربیات هنری و اثر آن بر سلامت و بهبود، وجود رابطه بین ذهن و جسم را به تایید رسانده و با انجام مصاحبه هایی با پزشکان، روانشناسان و سایر متخصصان امر درمان، تاثیر انجام کارهای هنری بر بیماران را مثبت ارزیابی کرده است. یکی از محورهای اصلی این تحقیق، شناخت مکانیسم های اثرگذاری ذهن و احساسات بر جسم و نیز بررسی چگونگی تاثیر گذاری هنرها بر ذهن، احساسات و نتیجتاً بر جسم انسان می بادش. کشف رابطه بین ذهن و جسم و توانایی تاثیر گذاردن آنها بر یکدیگر از دیدگاه های مختلف- دیدگاه فرعی، مکمل و کل نگر- در دهه های اخیر در کشورهای غربی مورد بررسی قرار گرفته است. در حالیکه اعتقاد به رابطه بنیادی و یکپارچه بین ذهن و جسم برای قرنها بخشی از اعتقاد و دانش درونی درباره درمان و بهبود در دیدگاههای شرقی بوده است که از آنها می توان به پزشکی سنتی چین و یا تبت اشاره کرد. تحقیقات انجم شده با استفاده از تکنیکهای جدید تصویر مغزی نشان داده است که مکانیسم های بیولوژیکی وجود دارند که می توانند افکار، عقاید و تمایلات انسان را به ایجاد تغییر در سلولها، بافتها و ارگانها تبدیل کنند. دکتر Howard Fields استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می نویسد: «تفکر جدایی ذهن و جسم سالها ما را به اشتباه انداخته است، یک فکر مجموعه ای از شلیک های نرونی است که از طریق شبکه مغزی می تواند باعث فعال سازی مراکز احساس، درد، خاطرات و سیستم عصبی اتوماتیک و سایر بخشهای عصبی شود که همگی آنها در ایجاد احساسات فیزیکی ما دخالت دارند.»

4-8-1. هنر درمانی

در قرن 18 با اولین پذیرش کودکان در بیمارستانها، متخصصین به تاثیر جنبه های روانی بر بستری بودن کودکان پی بردند. برای مثال در سال 1777 پزشکی به نام آرمسترانگ به درمان روانی کودکان بسیار توجه کرده و با جداسازی کودکان بیمار از مادرانشان مخالفت کرد. متأسفانه بسیاری از اصول روانشناسی راجع به ارتباط مادر و فرزند تا نیمه آخر قرن بیستم پذیرفته شده نبودد. اولین بیمارستان مادر و کودک توسط Sir James spenes در سال 1946 در بیمارستان Nen Castle on Tyne که در سال 1927 تأسیس شده بود، ایجاد شد. در سال 1956 کمیته ای در انگلستان مامور جمع آوری اطلاعات از متخصصان بیمارستانی، پرستاران، پزشکان، کادر اداری و روانپزشکان در رابطه با تأمین رفاه کودکان در بیمارستانها شد.

در قرن حاضر بررسی تحقیقات انجام شده در رابطه با روشهای درمان نوین پزشکی، نشانگر توجه روز افزون به استفاده از روشهای درمان ککی در کنار درمانهای دارویی می باشد که هم در داخل و هم در خارج محیطهای درمانی قابل استفاده و اجرا بوده و بعنوان مکمل درمانهای دارویی عمل می کنند. این روشها برای کم کردن اضطراب و استرس، ایجاد آرامش، کم کردن ناراحتی و میزان استفاده از داروها، درمان مشکلات روان- حرکتی، ذهنی و آموزشی، از بین بردن مشکلات احساسی، ارتقاء آگاهی و مهارتهای فردی، رفتار یو حل مسئله و افزایش اعتماد به نفس در بیماران و افراد عادی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این روشها ضمن کاهش نیاز به درمانهای دارویی و نتیجتا کم کردن هزینه های درمان، در ایجاد محیطی خلاق که نقش مهمی در تسریع روند درمان دارد نیز بسیار موثر می باشد. هنرمندان هنرهای بصری، ادبی و نمایشی با حضور در مجموعه درمانی و تعاملشان با بیماران و کارکنان باعث انسانی تر شدن فضای بیمارستانها شده و هنر درمانگران نیز در ارائه مراقبتهای درمانی خاص به بیماران تلاش کرده و بعنوان بخشی از تیم درمانی عمل می کنند. در مجموع هدف نهایی هنر درمانی استفاده از ابزارهای هنری برای تغییر وضعیت، حالات و رفتار بیماران می باشد.

انجمن هنر درمانگران انگلستان در سال 2001 هنر درمانی را اینگونه تعریف کرده است: «هنردرمانی فرآیند ایجاد تعامل بین پدید آورنده اثر (بیمار)، محصول هنری و درمانگر می باشد که در آن درمانگر، محیط، ابزارهای هنری و مهمتر از همه راهکارها و برنامه های درمانی خود را بر حسب زمان، توجهات و نیازهای بیماران برنامه ریزی کرده و سازماندهی می کند.» هدف از هنر درمانی ایجاد زبان سمبلیکی است که بتواند درمانگر را به سمت درک احساسات و توانایی های خلاقانه بیمار هدایت کرده، به تغییرات درمانی اجازه اجرا دهد. در واقع هنر درمانی رشته ای وابسته به رون درمانی بوده که به تخلیه احساسات و افکار منفی پرداخته و بیمار در آن نیازی به داشتن تخصص هنری ندارد، بلکه با راهنمای یهای درمانگران و فرصتهایی که برایش ایجاد می شود، این امکان به او داده می شود که به مدیریت احساسات، عواطف، اضطراب  و استرس خود پرداخته و ارتباطات خود با افراد، گروهها و متخصصان درمانی را افزایش دهد.

روشهای هنردرمانی از دو جنبه «انجام» و «دیدن» کارهای هنری در جهت درمان استفاده می کنند چرا که فرآیند ایجاد و درک اثر هنری فعالیتی درونی است که در بهبود و سلامت فیزیکی، احساسی و روحی دخالت دارد و لذا برای افرادی که توانایی انجام کار هنری ندارند، دیدن آثار هنری نیز مفید است. نکته ای که می بایست به آن توجه کرد اینست که هدف از هنردرمانی، هنر برا یهنر نبوده و آنچه در آن حائز اهمیت است تخلیه احساسات و جنبه درمانی کار هنری است تا صرف ایجاد اثر هنری. در واقع کار هنری ممکن است هیچگاه به کسی نشان داده نشود و یا حتی پایان نپذیرد، لیکن خلاقیت بکار رفته در خلق اثر هنری در نفس خود خوشایند بوده و فرد با انجام کارهای هنری و عینیت بخشیدن ب افکار خود، آنها را برای خود و دیگران روشنتر کرده و این فرآیند با ایجاد حس کمال، اعتماد به نفس و حس استقلال فرد را تقویت می کند. این روش خصوصا برای کودکان که توانایی بیان شفاهی احساساتشان را ندارند جهت برقراری ارتباط آسانتر، کم کردن استرس و تطبیق پیدا کردن با شرایط موجود بسیار مطلوب ارزیابی شده است. تحقیقات بیانگر آن است که هنر درمانی در تمام گروههای سنی در موارد زیر نتایج مثبتی در پی داشته است: کاهش اضطراب، افسردگی و سایر بیماریها و یا ناتوانیها احساسی و ذهنی، درمان آسیبهای جنسی و اعتیاد، بهسازی روابط نابسامان خانوادگی، کاهش خشونت و ناتوانیهای اجتماعی ناشی از بیماری، کاهش مشکلات جسمی، افزایش کنترل شخصی، ذهنی و روانی و رفع مشکلات روان اجتماعی ناشی از درمان بیماریها که هدف نهایی آن با توجه به نیازهای فردی و علایق هر فرد برای او مشخص می گردد.

4-8-2. تعریف رشته های هنردرمانی

هنر درمانی شامل تمام رشته هایی می شود که بر پایه هنر به مشارکت در درمان می پردازند که درمانهای مبتنی بر هنرهای بصری، موسیقی درمانی، رقص/ حرکت درمانی، نمایش درمانی و شعر درمانی اهم این روشها می باشند. (درمانهای دیگری نیز ممکن است ذیل عنوان هنردرمانی قرار گیرند ولی در رساله حاضر روشهای معمول که میزان استفاده از آنها بیشتر می باشد مطرح شده اند).

– هنر درمانی (درمانهای مبتنی بر هنرهای بصری): انجمن هنر درمانی آمریکا این واژه را بصورت زیر تعریف کرده است: هنردرمانی تخصصی است که از ابزارهای هنری، تصاویر، فرآیندهای خلاقانه و پاسخهای بیمار یا استفاده کننده به فعالیت هنری صورت گرفته، بعنوان وسیله ای برای تعیین میزان رشد فردی، تخمین تواناییها، خصوصیات شخصیتی، خواستها، علایق و رفع مشکلات فرد استفاده می کند.

– رقص درمانی: انجمن رقص درمانی آمریکا رقس/ حرکت درمانی را استفاده روان درمانگرانه از حرکت بعنوان ابزاری برای هماهنگ کردن احساسات، ذهن و جسم فرد تعریف کرده است. استفاده از حرکات بدن بعنوان روشی درمانگر قدمت زیادی داشته و رقص وسیله ای برای بیان و بروز احساسات فرد و برقراری ارتباط او با دیگران و طبیعت می باشد.

– نمایش درمانی: انجمن نمایش درمانی آمریکا نمایش درمانی را بصورت زیر تعریف کرده است: استفاده سیستماتیک و ارادی از تئاتر و نمایش برای دستیابی به اهداف درمانی در جهت از بین بردن نشانه های بیماری و دست یابی به یکپارچگی فیزیکی و احساسی و رشد فردی. نقش گذرای روانی نیز یکی از شاخه های نمایش درمانی می باشد که موسسه روان درمانی آن را رشته ای درمانی متشکل از اجرای نمایش، فعالیت گروهی و آموزش نقشها برای ایجاد تغییرات بنیادی در زندگی شرکت کنندگان تعریف کرده است. این رشته بر پایه تئوریها و متدلوژی های Jacob L.Moreno پایه گذاری شده است.

– موسیقی درمانی: موسیقی درمانی توسط انجمن موسقی درمانی آمریکا بعنوان رویکردی درمانی تعریف شده است که موسیقی را با روشهای انسانی، روان پویشی، رفتاری و پزشکی ترکیب می کند تا به استفاده کننده در جهت رسیدن به اهداف درمانی کمک کند. این اهداف می توانند ذهنی، فیزیکی، احساسی، اجتمعی یا روحی باشند.

– شعر درمانی: انجمن شعر درمانی آمریکا شعر درمانی را بعنوان استفاده ارادی از شعر  و سایر صورتهای ادبیات برای درمان و رشد فردی تعریف کرده است.

دانلود پایان نامه  مرکز درمانی و حمایت از کودکان سرطانی بارویکرد معماری سبز

هنر درمانگران می بایست با صورتهای هنری آشنایی داشته و دارای مدرک در یکی از رشته های ذکر شده باشند. از آنجا که کار آنها به بیمار و فرآیند درمان و بهبود او مربوط می شود، لذا در ابتدای فرآیند درمان انجام بررسی وضعیت بیمار به منظور پی بردن به ویژگیهای شخصی بیمار و تعیین اهداف درمانی لازم می باشد. روشهای نوین درمان بر ایجاد تغییر در فرد تاکید داشته و معتقدند درمان از روشی سیستماتیک حاصل می شود که گام به گام با بیمار پیش رفته و در قالب فرمی هنری صورت می پذیرد. در واقع وظیفه اصلی هنر درمانگران را می توان آماده کردن بیمار، محیط،‌ابزار هنری و رشد انگیزه خود درمانگری در بیمار با توجه به عامل زمان برشمرد. آنان مسئول شنیدن حرف ها و احتیاجات بیمار و پدید آوردن اثر هنری هستند که بر ارتباطات درمانی استوار بوده و باعث ایجاد تغییراتی خوشایند در بیمار و کادر درمان گردد. تمرکز اصلی این فرآیند بر جنبه های درمانی آفرینش هنری و نحوه ارتباط آنها با زندگی بیمار می باشد که این کار با مشارکت گروهی چند رشته ای صورت می گیرد که همگی در درمان عمومی بیمار مسئولیت دارند. در 20 سال اخیر نقش هنرمندان در مجموعه های درمانی به طری چشمگیری افزایش یافته و فعالیتهایی نظیر کار بر روی پروژه های هنری برای بهبود شرایط محیط ساخته شده بیمارستان، توسعه مطالعات و تحقیقات مرتبط با هنر در درمان، کار با بیماران در برنام هها و فعالیت های هنری، حمایت از بیماران در مبادله احساسات و دیدگاه هایشان برای آگاه سازی متخصصان امر درمان و همکاری و مشورت با بیماران و انجمن های مرتبط در جهت ارتقاء وضع سلامتی عمومی از جمله فعالیتهای آنان می باشد.