پایان نامه عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک ملت استان اردبیل -خرید پایان نامه

 

انواع بانکداری در نظامهای اقتصادی

الف) سیستم بانکداری سنتی: این سیستم سیستمی بود که تمامی دریافتها و پرداختها و خدمات بانکی مثل: حوالجات، واریز وجوه ودریافت وجوه، و پرداخت قبوض و… فقط در شعبه دارنده حساب و تنها در وقت اداری انجام می‌شد. یعنی مشتری شخصاً و با امکانات شخصی نظیر کامپیوترهای شخصی، لب تاپها و امثال آنها نمی‌توانست کارهای بانکی خود را انجام دهد.

ب) سیستم بانکداری الکترونیک: توضیح مفصل آن در قسمت های مختلف تحقیق آمده است سیستمی است که تمامی امور بانکی مشتریان (مثل موارد ذکر شده در بالا) به صورت آنلاین و با ابزارهای مختلف در داخل وخارج شعب بانکها با ابزارهایی مثل (پایانه فروش[1]، دستگاه خودپرداز[2] و کامپیوتر شخصی، اینترنت و. .. ) انجام شده و در بیشتر مواقع نیازی به مراجعه فیزیکی و حضوری مشتری به شعب نیست و این یکی از اهداف و آرمان‌های بانکداری الکترونیک می‌باشد.

 

بانکداری نوین (الکترونیکی)

1. بازار نامحدود از لحاظ مکانی

2. رقابت نام های تجاری

3. ارائه خدمات گسترده

4. ارائه خدمات متنوع بر اساس نیاز و سفارش مشتری

5. بانکهای چند منظوره مجهز به امکانات الکترونیکی

6. تمرکز بر هزینه رشد و درامد

7. کسب درامد از طریق کارمزد

8. از نظر زمانی نامحدود و 24ساعته

9. رابط نزدیک وتنگاتنگ بین بانکی

10. به علت استفاده از رایانه حجم کاغذ و نیروی انسانی به شدت کاهش می‌یابد

بانکداری سنتی

1. بازار محدود

2. رقابت بین  بانکها

3. ارائه خدمات محدود

4. ارائه خدمات به شکل خاص

5. متکی به شعب

6. تمرکز بر هزینه

7. کسب درامد از طریق حاشیه سود

8. در زمان ساعات اداری

9. نبود رابطه نزدیک و مرتبط بانکی

10. به دلیل استفاده از کاغذ به تعداد زیادی نیروی انسانی نیاز دارد

 

جدول (2-1): مقایسه بانکداری الکترونیکی و بانکداری سنتی

 

منبع: نیکخواه (1393)

[1] Pos (Post Optract Sales)

[2] Atm (Automated Transaction Mechine)

عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک ملت استان اردبیل