پایان نامه ارشد – پایان نامه اثر برنامه ریزی چندبعدی بر رشد زبان گفتاری کودکان

منظور از برنامه‌های کودکان در دوره پیش از دبستان برنامه‌هایی است که با نیازهای کودکان در دوره پیش از ورود به مدارس ابتدایی مطابقت دارد. موسسات تربیت کودکان در این دوره معمولا با نام‌های مهدکودک[1]، کودکستان[2] و مراکز مراقبت روزانه[3] خوانده می‌شوند. تفاوت بین مهدکودک و مرکز مراقبت‌های روزانه هم بسیار جزئی است و معمولا مبتنی بر دلایل ورود و ثبت نام کودک و مقدار زمانی است که کودک از این‌گونه خدمات استفاده می‌‌کند. شباهت بین این دو بیشتر از تفاوت‌های آنهاست زیرا دارای اهداف، ارزش‌ها و نقاط تاکیدی مشترکی هستند (مفیدی، 1383).

کودکستان نامی است که به آرمان‌های «باغ کودکان» فردریک فربل آلمانی در بلاتبرگ آلمان که در سال 1837 تاسیس شد، برمی‌گردد. این موسسه معمولا برای کودکان پنج ساله و سنین آمادگی تدارک دیده می‌شود و در بعضی جوامع از آن به عنوان مدارس آمادگی یاد می‌شود. در جامعه‌ی ما نیز اولین کودکستان به کوشش مرحوم جبار عسکرزاده (باغچه‌بان) در سال‌های 1311 به صورتی ساده تاسیس شد. مهدکودک‌ها، معمولا برای کودکان دو و نیم، سه و چهار ساله تدارک دیده می‌شوند و تاسیس آنها به کارها و تلاش‌های راهبه‌های انگلیسی به نام‌های مارگارت و راشل مگ‌میلان که در شهر لندن، در سال 1910 تاسیس شده، برمی‌گردد. این‌گونه موسسات در ابتدا برپایه مراقبت‌های بدنی و بهداشتی و تقویت حواس کودکان این سنین استوار بوده است. مراکز مراقبت از کودک که قدیمی‌تر هستند، نام‌های متعددی چون مراکز مراقبت از کودک[4]، مهدکودک روزانه[5]، و مراکز کودکان[6] را نیز به خود گرفته‌اند. این‌گونه موسسات عمدتا برای خدمت به کودکان والدینی که به دلایل مختلف نمی‌توانند از فرزند خود در خانه نگهداری کنند، طراحی گردیده‌اند. چنین مراکزی در کنار بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، دانشگاه‌ها، ساختمان‌های تجارتی و خصوصی، مدارس عمومی و یا جاهای دیگر تشکیل می‌شوند و برنامه‌هایی تمام وقت برای کودکان مادران شاغل ارائه می‌دهند (مفیدی، 1383).

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تفاوت های اجزای سرمایه روانشناختی

دانلود متن کامل از لینک زیر :

دانلود متن کامل پایان نامه ارشد :

وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان دو رکن اساسی آموزش در این سطح، با توجه به اهداف کل جمهوری اسلامی ایران و دیدگاه‌‌های برنامه‌ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اهداف کلی این دوره را اینطور بیان می‌کنند.

کمک به جریان رشد جسمی، ذهنی، عاطفی، شخصیتی و اجتماعی کودکان با تکیه بر زمینه‌های دینی و اخلاقی،پرورش توانایی و استعداد کودکان به منظور آماده شدن آنها برای ورود به دوره‌‌های تحصیلی بعدی، آماده ساختن کودکان جهت استفاده بیشتر و آسان‌تر از مفاهیم آموزشی، لغت‌آموزی و گسترش زبان فارسی به‌خصوص برای کودکانی که گویش محلی دارند، آماده ساختن کودکان برای ایجاد روابط اجتماعی و حس تعاون و همکاری، کمک به خانواده‌های کم درآمد در استفاده از یک محیط سالم تربیتی برای پرورش کودکان (به نقل از مفیدی، 1383).

[1] – Kindergarten

[2] – Day Care Centers

[3] – Nursery School

[4] – Child Care Centers

[5] – Day Nursery

[6] – Children Center