پایان نامه ارشد رایگان مدیریت : ترازنامه بانک

دانلود پایان نامه

حساب
درجه ریسک مشتری
حساب مشتری غیر بومی (حساب پس انداز گواهی سپرده)
کم
حسابهای مشتری غیر بومی(خارجی)مقیم
کم
کسب وکارهای تجاری کوچک و نمایندگی های مجاز
متوسط
حساب سرمایه گدازی کوتاه مدت وبلند مدت
متوسط
سرمایه گذاری برون مرزی غیر بومی وغیر مقیم
بالا
اشخاص با سرمایه خالص کلان (گروه یا دسته خصوصی)
بالا
حساب های مدیریت چندگانه(مدیران پول،مشاوران مالی،حسابهای کارگزاری قابل پرداخت)
بالا
شرکت ها و شرکت های برو مرزی
بالا
موسسه ضدپولشویی جهانی SAS سال 2009
2-17-3-ریسک شهرت تهدید مهمی برای بانک ها و مؤسسه های مالی به حساب می آید زیرا ماهیت حرفه آنها مستلزم حفظ اعتماد سپرده گذاران، بستانکاران و تمامی بازار است. ریسک شهرت را به عنوان پتانسیلی که می تواند به شهرت یک بانک یا مؤسسه مالی به دلیل عملکرد تجاری و ارتباطات آن و صرفنظر از صحت و سقم آنها لطمه بزند، تعریف نموده اند. این امر موجب سلب اعتماد نسبت به عملکرد صحیح موسسه مذکور می شود. بانک یا مؤسسه که قوانین و دستورالعملهای مناسب در زمینه مبارزه با پول شویی و تامین مالی تروریستی ندارد ممکن است توسط این فعالیتها آلوده شده و در نتیجه به افزایش ریسک شهرت آن بیانجامد.(تجلی 87:1390)
این ریسک می تواند به راحتی خدمات و روابط موجود و یا ایجاد امکانات جدید را توسط تبلیغات سوء از بین برده و توانایی بانک را در این زمینه ها کاهش دهد بانکها و مؤسسات مالی برای حفظ اعتبار خود در سطح مالی و بین المللی باید در هنگام معامله با مشتریان خود با احتیاط اقدام نموده و قوانین را به صورت کامل رعایت کنند.
2-17-4-ریسک تمرکز، عبارت است از خطرات احتمالی ناشی از تمرکز بیش از حد متعارف ترازنامه بانک برروی یکی از اقلام خاص آن. به عنوان مثال می توان به تمرکز سپرده های بانک به گروه های خاص مشتریان و یا تمرکز تسهیلات و تعهدات بانک میان تعداد محدودی از مشتریان. این ریسک زمانی به وجود می آید که بیشتر خدمات بانکی به گروهی خاص که با هم در ارتباط هستند ارائه شود ( از جمله پرداخت وام ارائه تسهیلات و یا تعهدات بانک).نکته اساسی این است که مدیران بخش تسهیلات بانک ها، نه فقط باید مشتریان را بشناسند، بلکه باید روابط نزدیکی با سپرده گذاران عمده خود داشته باشند و از ارتباط مشتریان با یکدیگر نیز آگاهی کامل داشته باشند. زیرا در غیر این صورت با خطر از دست دادن منابع خود در مواقع بحرانی مواجه می شوند.
2-17-5-ریسک تطبیق به مفهوم ریسک تحریم های قانونی یا نظارتی، زیان های مالی یا آسیب های وارده بر اعتبار یک بانک در نتیجه عدم رعایت قوانین، مقررات، ضوابط و استانداردهای مناسب اجرایی و آیین نامه های مربوط در فعالیت های بانکی است.(تجلی 1390:89،90)
2-19- مجازات و جریمه های عمده اخیردر بانکهای جهان:
تاریخ
موسسه
نقض قانون
جریمه
سپتامبر 2009
بانک
بارکلیز
این جریمه به دلیل نقص در آماده سازی گزارش نقل و انتقالات جهت ارائه به FSA بود این موسسه به نداشتن یک سیستم گزارش دهی بدون نقص محکوم شد.
3.9 میلیون دلار
آوریل 2009
بانک دوحه قطر شعبه نیویورک
این بانک به دلیل نداشتن گزارش و سابقه نقل و انتقالات در بین سال های 2004 تا 2007 جریمه گردید . این کار دقیقا ًبرخلاف قانون است همچنین در صخوص حواله ها و نقل و انتقال پول ها قوانین پولشویی را رعایت نمی کردند
5 میلیون دلار
ژانویه 2009
بانک لیودز
دربین سال های 2001 تا 2004 این بانک بالای 300 میلیون دلار از طریق نقل و انتقالات الکترونیکی از بانک صادرات، ملی و سپه ایران به آمریکا جریمه گردید.
350 میلیون دلار
آوریل 2008
بانک آفریقا شعبه نیویورک
این بانک به دلیل نقض قوانین و سهل انگاری در ارائه گزارشات ملی، پیگیری و ثبت کلیه معاملات مشکوک حواله ها جریمه گردید . این جریمه برای نداشتن برنامه کافی جهت مبارزه با پولشویی برای شناسایی و گزارش معاملات مشکوک که حداقل به میزان 197 میلیون دلار است در نظر گرفته شد.
15 میلیون دلار
ژانویه 2008
بنگاه سیگو
این واحد تجارت خدمات مالی (MSB) سرویس دهی مالی نیز موارد درج شده درقانون مبارزه با پولشویی مبنی بر کنترل حساب ها و نقل و انتقالات مکوکرا رعایت نکرده بود. در یک دوره زمانی ب توجه به بررسی های انجام شده 47 مورد از مشتریانی که توسط این شعبه نقل و انتقال داشتند در زمینه قاچاق مواد مخدر فعالیت داشته اند.
27 میلیون دلار
سپتامبر 2007
بانک یونیون کالیفرنیا
این بانک به دلیل عدم کفایت برنامه های موثر در جهت پیشگیری از پولشویی بخصوص در زمینه شناسایی مشتریان جریمه گردید
21.6 میلیون دلار
آگوست 2007

بانک شارلوت آمریکا
این بانک قوانین مو مقرارت مربوط به پولشویی را به طور کامل رعایت نکرده بود بخصوص در مورد مشتریان با ریسک بالا این بانک نتوانسته بود اطلاعات هویتی مربوط به مشتریان پرریسک خود را جمع آوری نماید.
3 میلیون دلار
آگوست 2006
سروسی مالی وسترن یونیون
نقض قوانین و مقررات در زمینه پولشویی و مهاجرت
3 میلیون دلار
می 2006
لیبرتی بانک نیویورک
سیستم کنترلی این بانک در خصوص شناسایی مشتریان بسیار غیر رسمی و بدون مدارک کافی دارای نقص بوده است.
600000 دلار
آوریل 2006
بانک آتلانتیک فلوریدا
بانک آتلانتیک به دلیل عدم شناسایی و گزارش انتقالات وجوه مشکوک جریمه گردید. این بانک همچنین به دلیل نداشته برنامه AML موثر جریمه شد
10 میلیون دلار
نوامبر 2003
بانک خصوصی هارتس فیلد
نقص در برنامه ریزی در خصوص AML تا آگوست 2002 یعنی دقیقا ًسه ماه بعد از مهلت نهایی که برای ایجاد برنامه در نظر گرفته شده بود و نقص در کسب گواهی تأیید به بانک های خارجی در خصوص مبارزه با پولشویی
10 میلیون دلار
ژوئن 2003
بانک کره
این بانک به دلیل واریز به یک حساب که هرکدام از آن ها به مبلغ تقریبی 10000 دلار می باشد و این مبالغ به صورت یکجا از این حساب خارج می شوند و همچنین 65 گردش و نقل و انتقال الکترونیکی به یک حساب با مبالغ 3000 دلار جریمه گردید
6.1 میلیون دلار
(کنت برایانت 2009)

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

2-19-اقدامات موسسات مالی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم
هریک از مرحله های پولشویی ( جایگذاری، لایه گذاری و یکپارچه سازی) متشکل از انواع فعالیت های انفرادی است که در بین موسسات و کشورها تفاوت دارد بعلاوه تعداد کانال های که از طریق آن ها معاملات پولی امکان شستشو دارند متنوع هستند این ترکیب دو گانه تا حد زیادی رشد کشف پولشویی را پیچیده می کند. شیوه های سنتی کشف فعالیت های پولشویی از شیوه دستی پیروی می کند. شیوه های بازرسی سنتی را می توان به شناسایی عوامل پولشویی، پیشگیری از کشف و حفظ فعالیت های پولشویی طبقه بندی کرد. این شیوه ها تا حد زیادی به فعالیت های زمینه ای همچون درخواست های احتیاطی، نظارت، مصاحبه ها، مجوزهای جستجو، مصاحبه های موضوعی و از این قبیل متکی هستند . شیوه بازرسی مذکور زمان و منابع قابل توجهیرا مصرف می کند. مأموران اجرای قوانین سال های پیش ازاینکه بتوانندشواهد کافی برای پیگرد قانونی کی جرم جمع آوری کنند روی کی پرونده خاص تمرکز می کنند. با توجه به اینکه حجم اطلاعات و معاملات به روش های مختلف افزایش یافته است، لازم است چنین تکنیک هایی تحت پشتیبانی تلاش های خودک ار برای کشف الگوی پولشویی قرار گیرند.(مرکز بین المللی ضدپولشویی 2009)
2-19-1- شناسایی مشتری (KYC)1:
شناسایی مشتری براساس ” دستور العمل چگونگی شناسایی مشتریان ایرانی موسسات اعتباری ” عبارت است از شناخت و تایید هویت مشتری با استفاده از منابع اطلاعاتی، مستندات و داده های مستقل، معتبر و قابل اتکا. شناسایی مشتری به دو گروه از اقدامات شامل ” شناسایی اولیه” و ” شناسایی کامل” تقسیم می شود.
منظور از شناسایی اولیه، تطبیق و ثبت مشخاصت اطهار شده توسط مشتری با مدارک شناسایی و در صورت اقدام توسط نماینده یا وکیل، علاوه بر ثبت مشخصات وکیل یا نماینده، ثبت مشخصات اصیل می باشد. شناسایی کامل نیز به شناسایی دقیق مشتری شامل موارد شناسای اولیه به علاوه شناخت وضعیت شغلی، رشته فعالیت و مدیران اشتخاص حقوقی، درآمد، تحصیلات، آدرس دقیق محل سکونت و کار و برآوردی از سطح مراودات مالی مشتری و… به هنگامارائه خدمات پایه اطلاق می شود. (دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان ایرانی بانک مرکزی ج.ا.ا 1390)
بانک ها و سازمان های مالی برای شناسایی و پذیرش مشتریان خود ، باید دارای ساز وکارهای لازم بوده و مشتریان پرریسک را تشخیص داده و مشخص نمایند . این شناسایی شامل شنا خت زمینه و سوابق کاری مشتری، ملیت و حساب های مرتبط مشتری است. در این راستا و به عنوان یک قاعده کلی ، سختی پذیرش یک مشتری با ید متناسب با تصویر مورد انتظار از ری سک بالقوه ای باشد که از نا حیه وی، متوجه موسسه مالی است . همچنین اکیدًا توصیه شده است تا تنها شخص تصمی مگیر در مورد مشتریانی که از نظر خطر پول شویی پرریسک تشخیص داده شده اند، مدیران ارشد موسسه مالی یا بانک باشد. در این راستا، لازم است تا موسسات مالی بدون بروز زیان اجتماعی ی ک خط مشی و برنامه پذیرش مشتری را برای خود طراحی کنند . این بویژه درمورد کشورهایی مهم است که بطرف استفاده وسیعتری از ابزارهای مالی شامل : چک ها، کار ت های بدهی، کارت های اعتباری و ساز وکارهای پرداخت الکترونیک حرکت می کنند و از اقتصاد مبتنی ب ر پول نقد دور می شوند .
بر این اساس برای گشایش حساب ، ارائه مدارک هویت معتبر از طرف مشتری )شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه رانندگی و سند هویت مالیاتی)الزامی است و هی چ مشتری نباید اجازه داشته باشد که با نام مستعار و مجعول ، اقدام به گشایش یا نگهداری حساب کند. این ممنوعیت در مورد حسابهای شماره ای نیز باید به کار گرفته شود و گشایش حساب باید با ارائه مدارک شناسایی و نگهداری سوابق مشتری و تایید رسمی مدارک صورت گیرد . زمانی که یک نفر به نمایندگی از طرف یک شرکت یا فردی که ذی نفع حساب محسو ب می شود، تقاضای گشایش حساب دار د؛ موسسات ما لی با ید مدارک تعیین هویت معتبر مربوط به ذی نفعان حساب را درخواست نموده و بای د قانونی بودن فعالیت آن ها را با درخواست اطلاعات زیر مشخص نمایند:
نام و تشکل قانونی سازمان یا شرکت و نشانی آن؛
نام مدیران عامل شرکت یا سازمان؛
مالکان اصلی یا ذ ینفعان حساب؛
قوانین و مقررات تنظیم شده در اساسنامه شرکت در خصوص انحلال و بستن شرکت؛
وکلا و عواملی که به نفع شرکت فعالیت می کنند و شماره حساب آنها.
برای گشایش حساب، نزدیکی محل اقامت یا محل کار مشتری باید مورد نظر قرار گیرد و با سوال از نهادهای خدمات شهری شرکت مخابرات، آب یا برق ، محل اقامت یا کار مشتری مورد تایید قرار گیرد. منبع وجوه برای گشایش حساب مورد بررسی قرارگیرد و برای مبالغ بالا, بانک های مرجع قبلی باید کنترل شود. همچنین مسوولین بانک باید بتوانند منابع وجوهات واریزی و مالکان ذی نفع تمام حساب ها را مشخص کنند.
در مواردی که مشتریان تقاضای انتقال وجه دارند؛ سازمان های مالی باید در مسیر زنجیره پرداخت وجوه؛ اطلاعات مهم و دقیقی را در مورد انتقال دهنده وجه شامل نام، نشانی و شماره حساب او نیز بدست آورند.
زمانی که یک مشتری گذری، تقاضای انتقال وجوهی بیش از حد مجاز تعیین شده را دارد، هویت این مشتری باید طی فرآیندهای خاصی، مورد تایید قرار گیرد. همچنین هر زمانی که شک و تردیدی نسبت به هویت مشتری وجود دار
د؛ باید هویت آن مورد بررسی و تایید قرارگیرد. (کشتکار 5،6:1390)
2-19-1-1-عناصر اصلی در استانداردهای شناسایی مشتری:
کلیه بانک ها می بایست دارای سیاست ها، روش ها و رویه های کافی و مناسبی باشند که استانداردهای عالی اخلاقی و حرفه ای را در آن ها ارتقا بخشیده ؛ مانع سوء استفاهی عمدی یا غیرعمدی عوامل جنایتکار از بانک شونددر تدوین برنامه های شناسایی مشتری، بانک ها می بایست عوامل کلیدی خاصی را مدنظر داشته باشند. (گروه مطالعات بانکی “شناسایی مشتریان بانکها 1384)
این عوامل ضروری می بایست از مدیریت ریسک بانک ها و رویه های کنترل شروع شده و موارد زیر را در برگیرند:خط مشی پذیرش مشتری ،شناسایی هویت مشتری ،نظارت مستمر برروی حسابهای پرریسک ،مدیریت ریسک ،بانک ها نه تنها باید هویت مشتریان خود را احراز نمایند بلکه لازم است بر فعالیت حساب آنها نیز نظارت کنند تا بدین وسیله به تعیین آن دسته از مبادلاتی بپردازند که با وضع معمول یا مورد انتظار آن مشتریان یا نوع حساب آن ها همخوانی ندارند. باید شناسایی مشتری ویژگی اصلی رویه های کنترلی و مدیریت ریسک بانک ها باشد و لازم است این مهم، به وسیله حسابرسی داخلی وا نجام بررسی های تطبیقی منظم تکمیل گردد. میزان استفاده از برنامه های شناسایی مشتری افزون بر عوامل ضروری فوی می بایست متناسب با درجه ریسک هر بانک طراحی و تدوین شود. (دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان ایرانی بانک مرکزی ج.ا.ا 1390)
توجه به این نکته ضروری است که سیاست پذیرش مشتری نباید به قدری سختگیرانه باشد که امکان دسترسی عموم مردم به خدمات بانکی را از آنان سلب نماید.. رعایت این امر هب خصوص در مورد افرادی که فاقد جایگاه اجتماعی یا مالی خاصی هستند، اهمیت می یابد از سوی دیگر، شناخت بسیار عمیق از فردی که خالص موجودی حساب وی زیاد بوده، ولی منشاء وجوه او نامشخص است،امری ضروری خواهد بود. تصمیم گیری راجع به برقراری روابط تجاری با مشتریان پرریسک، باید منحصرا ًدرسطح مدیریت ارشد بانک اتخاذ شود.
از مشتریان پرریسک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
موسسات مالی غیربانکی
آژانس های مسافرتی/ واسطه های فروش املاک
موسساتارائه دهنده و خدمات مشاوره ای
وارد کنندگان و صادر کنندگان کالاو خدمات
مشاغلی که با پول نقد کار می کنند مثل فروشگاه های خرده فروشی، رستوران ها، خرید و فروش ماشین دست دوم و غیره
شرکت ها بانک های Off-shore
سازمان های غیرانتفاعی مثل موسسه های خیریه(لایل 2007:486،489)
2-19-1-2-شناسایی هویت مشتری:
در استانداردهای شناسایی مشتری، تعیین هویت مشتریان عاملی ضروری به حساب می آید . منظور از مشتری براساس ” دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان ایرانی موسسات اعتباری” شخص حقیقی یا حقوقی است که در موسسه اعتباری دارای حساب بوده و یا به نفع او یا به نمایندگی ازسوی او، حساب بانکی به نام وی افتتاح شود؛ و یا هر شخص حقیقی یا حقوقی که طرف مقابل موسسه اعتباری ( و یا ذینفع یا ذینفعان) در رابطه با دیگر خدمات بانکی و اعتباری است و از ناحیه وی ممکن است ریسک های مختلف به ویژیه ریسک های شهرت و عملیاتی متوجه موسسه اعتباری شود. (دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان ایرانی بانک مرکزی ج.ا.ا 1390)
به کارگیری مقررات شناسایی مشتری، سبب ارتقاء استانداردهای حرفه ای و اخلاقی در بخش مالی شده و مانع سوءاستفاده از بانک ها در فعالیت های غیرقانونی در سطوح ملی و بین المللی می شود. در این راستا استانداردهای بین المللی برای شناسایی مشتری وشناسایی کامل و دقیق مشتری به منظور اطمینان یافتن از اینکه بانک هامشتری های خود را شناخته و سوابق آنها را کنترل کرده اند به کار گرفته می شود و بدین وسیله احتمال فعالیت های غیرقانونی و سوء استفاده از بانک ها در این زمینه کاهش می یابد. علاوه بر این، به کارگیری توصیه دهم گروه ویژه اقدام مالی FATF که بانک ها را موظف کنند ریز سوابق مشتریان خود را حداقل برای پنج سال حفظ کنند، حائز اهمیت است، چرا که با این اقدام، هنگام بروز دعوای قضایی بین مش تری و بانک، سوابق بانک قابل اتکاست و مورد استفاده قرارخواهدگرفت.(پیتر و دیگران به نقل از کشتکار 21:1392)
به طور طبیعی فرآیند شناسایی مشتری از ابتدای برقراری رابطه با آنها شروع می شود. برای اطمینان از این که سوابق به روز شده و مرتبط هستند لازم است بانک ها خود را متعهد بدانند که سوابق موجود را به طور منظم مورد بازبینی قرار دهند. زمان مناسب برای انجام این گونه بازبینی ها مواقعی است که نقل وا نتقال مهمی انجام شده یا استانداردهای موجود در زمینه مستند

دیدگاهتان را بنویسید