پایان نامه نقش مشارکت مدیریت و قابلیت­های بازاریابی بر مزیت رقابتی (مطالعه موردی: بانک رفاه کارگران)

قابلیت­های بازاریابی به طور نزدیکی با فرآیندهای سازمانی آمیخته شده­اند، از آنجا که قابلیت سازمانی کمک به انجام شدن فعالیت­ها در فرآیندهای سازمانی می­کنند. فرآیندهای سازمانی به طور گسترده می­توانند در دو طبقه خارجی و داخلی قرار گیرند. فرآیندهای خارجی با شناخت از محیط خارجی سازمان، به همراه تمام اجزایش مرتبط است، که دیدی حیاتی در ارتباط با موقعیت رقبای سازمان و اقدامات لازم فراهم می­کند. فرآیندهای داخلی، از طرف دیگر، با تحویل محصولات با ارزش افزوده که تقاضای رقابتی را برآورده    می­سازند، مرتبط­اند. فرآیندهای داخلی به طور کاملاً زیادی برای اهداف و هدایت به فرآیندهای خارجی متکی­اند .براساس این گروه­بندی و براساس نظر مولر و آنتیلا(1987)، قابلیت­های بازاریابی می­توانند به عنوان فرآیندهای کار محور خارجی و داخلی به کار گرفته شوند. در بازنگری جامع آن­ها از قابلیت بازاریابی، مولر و آنتیلا (1987)   قابلیت­های بازاریابی را به قابلیت­های بازاریابی داخلی و خارجی تقسیم  کردند. قابلیت­های بازاریابی خارجی با قابلیت­هایی از سازمان برای انجام تحلیلی کامل و جامع از      ویژگی­های محیط کلان سازمان بواسطه نظارت، تحلیل و شناخت کامل از این جنبه­ها در ارتباط است. از طرف دیگر، قابلیت­های بازاریابی داخلی، مدیریت استراتژیک، یکپارچگی کارکردی و مدیریت بازاریابی و عملیاتی را در بر می­گیرد. مولر و آنتیلا(1987)   مطالعه­ای را میان 36 شرکت فنلاندی و سوئدی با استفاده از رویکرد مورد مطالعاتی انجام دادند. آن­ها چارچوب قابلیت بازاریابی را که می­توانست به عنوان ابزاری کیفی برای سنجیدن هنر بازاریابی در شرکت­های تولیدی کوچک توسعه دادند. با به کارگیری چارچوب قابلیت بازاریابی بالا بر روی شرکت­های فنلاندی و سوئدی، آشکار شده است که قابلیت بازاریابی نقش مهمی را بر روی موفقیت عملکرد آن شرکت­ها داشته است(آکروش و المحمود[1]، 2010).

[1] Akroush, M., Al-Mohammad, S

برای دانلود متن کامل روی لینک زیر کلیک کنید :

پایان نامه نقش مشارکت مدیریت و قابلیت­های بازاریابی بر مزیت رقابتی (مطالعه موردی: بانک رفاه کارگران)