کلید واژه ها: بازاریابی الکترونیکی، فرهنگ، توسعه، فرهنگ ملی، بیمه.

دانلود متن کامل از لینک زیر :

نقش بازاریابی الکترونیکی در گسترش فرهنگ بیمه مطالعه موردی در دفاترنمایندگی بیمه  ایران در شهرستان رشت

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی نقش بازاریابی الکترونیکی در گسترش فرهنگ بیمه در شهرستان رشت می پردازد. نمونه پژوهش شامل 100 نمونه از دفاتر نمایندگی های بیمه شهرستان رشت می باشد که از جامعه آماری 120 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه 24 سواله محقق ساخته بود که با استفاده از نرم افزار آماری SPSS به تحلیل پرداخته شده است. هدف اصلی تحقیق بررسی نقش بازاریابی الکترونیکی در گسترش فرهنگ بیمه می باشد که برای تجزیه و تحلیل داده از آمار استنباطی و آزمون پیرسون و برای پایایی پرسشنامه از آزمون آماری آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است. با توجه به فرضیه های تحقیق و نتایج  به دست آمده همه پاسخگویان متفق القول معتقدند که به کارگیری تجارت الکترونیک در شرکت های بیمه ای باعث بهبود وجهه شرکت،به عنوان یک شرکت پیشتاز و نو در بازار خواهد شد. با توجه به نتایج آماری بدست آمده نشان می دهد که اکثر پاسخگویان معتقدند که به کارگیری تجارت الکترونیک تا حد خیلی زیادی در رشد و توسعه و گسترش فرهنگ صنعت بیمه کشور  موثر است. در مجموع می توان بیان داشت که پاسخگویان با نگرش مثبت نسبت به مقوله بازاریابی الکترونیکی در گسترش فرهنگ بیمه آن را در گسترش و بسط فرهنگ بیمه تأثیر گذار می دانند. و خواهان به کارگیری و افزایش استفاده از بازاریابی الکترونیکی در شرکت های بیمه خود هستند. این نتایج لزوم توجه بیشتر مسئولان امور بیمه را نسبت به این امر روشن می سازد.

کلید واژه ها: بازاریابی الکترونیکی، فرهنگ، توسعه، فرهنگ ملی، بیمه.

 

 

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق. 1

1-1-مقدمه. 2

1-2- بیان مسأله. 4

1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش… 7

1-4- اهداف پژوهش… 8

1-4-1- هدف اصلی پژوهش… 8

1-4-2- اهداف کاربردی پژوهش… 9

1-4-3- اهداف ویژه پژوهش… 9

1-5-سوالات تحقیق. 9

1-5-1-سوال اصلی تحقیق.. 9

1-5-2- سوالات فرعی تحقیق.. 9

1-6- فرضیه های پژوهش… 10

1-6-1 فرضیه اصلی پژوهش… 10

1-6-2-فرضیه های فرعی پژوهش… 10

1-7- نوآوری پژوهش… 10

1-8- قلمرو پژوهش… 11

فصل دوم: پیشینه پژوهش… 13

2-مقدمه. 14

2-1-تعاریف و اصطلاحات.. 14

2-1-1-تعریف لغوی بیمه. 14

2-1-2- تعریف بیمه در اصطلاح.. 16

2-1-2-1-تعریف حقوقی عقد بیمه. 16

2-2- تعریف بازاریابی الکترونیکی.. 17

2-3- تعریف فناوری اطلاعات.. 18

2-4- تعریف بیمه الکترونیکی.. 18

2-5-تاریخچه ی بیمه در ایران و جهان. 19

2-5-1-بیمه در جهان. 19

2-5-2-تاریخ 5 هزارساله بیمه در ایران. 22

2-5-3-بیمه در ایران. 23

2-5-4- تصویب قانون بیمه در ایران. 24

2-6- تعریف فرهنگ… 27

2-7- بیمه در فرهنگ ایرانی.. 30

2-9-صنعت بیمه در ایران 38

2-11-تاثیر بازاریابی الکترونیکی بر‌ بیمه. 43

2-12- مزایا‌ و معایب تجارت الکترونیک… 43

2-14-مدل های تجارت‌ الکترونیک‌ در شرکتهای بیمه‌ای.. 47

2-15-شرکت‌های بیمه. 49

2-16-محصولات بیمه‌ای مـناسب بـرای فـروش الکترونیکی.. 50

2-17- مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور. 51

2-17-1- مطالعات انجام شده در داخل کشور. 51

2-17-2- مطالعات انجام شده در خارج از کشور. 53

فصل سوم :روش پژوهش… 58

3-مقدمه. 59

3-1- روش تحقیق. 59

3-2- جامعه آماری.. 59

3-3- روش نمونه گیری.. 60

3-4- معرفی ابزارهای جمع آوری اطلاعات.. 60

3-5- روش جمع آوری داده ها 60

3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها 60

3-8- روایی پرسشنامه. 61

3-9- پایایی پرسشنامه. 61

3-10- فرمول محاسبه توزیع داده پرسشنامه. 62

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 63

4-مقدمه. 64

4-1- تجزیه و تحلیل توصیفی  فرضیه های پرسشنامه. 64

4-2-تجزیه و تحلیل استنباطی فرضیه های  پرسشنامه. 69

فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات.. 80

5-مقدمه. 81

5-1-خلاصه تحقیق. 81

5-2- بحث و نتیجه گیری.. 81

5-3 پیشنهادات کاربردی.. 85

5-4- پیشنهادات برای پژوهش های آینده 86

5-4- محدودیت های پژوهش… 87

ضمائم. 95

Abstract 100

 

 

فهرست جداول

عنوان صفحه
جدول 4-1-فراوانی تأثیر تجارت الکترونیکی بر شرکت های بیمه 64
جدول 4-2-فراوانی ریسک پذیر بودن بازاریابی الکترونیکی در گسترش فرهنگ بیمه 65
جدول 4-3- فراوانی تأثیرگذاری بازاریای الکترونیکی  به علت سرعت کارایی و کاهش هزینه در گسترش فرهنگ بیمه 66
جدول4-4- فراوانی تأثیرگذاری وارد کردن بحث بیمه در کتب آموزشی مدارس 67
جدول 4-5- فراوانی نداشتن بازاریابی الکترونیکی خاص شرکت های بیمه درگسترش فرهنگ بیمه 68
جدول آزمون آلفای کرونباخ فرضیه اول 70
جدول آزمون همبستگی پیرسون فرضیه اول 71
جدول آزمون آلفای کرونباخ فرضیه دوم 72
جدول آزمون همبستگی پیرسون فرضیه دوم 73
جدول آزمون آلفای کرونباخ فرضیه سوم 74
جدول آزمون همبستگی پیرسون فرضیه سوم 75
جدول آزمون آلفای کرونباخ فرضیه چهارم 76
جدول آزمون همبستگی پیرسون فرضیه چهارم 77
جدول آزمون آلفای کرونباخ فرضیه پنجم 78
جدول آزمون همبستگی پیرسون فرضیه پنجم 79
جدول آزمون آلفای کرونباخ فرضیه ششم 80
جدول آزمون همبستگی پیرسون فرضیه ششم 81

 

 

فهرست نمودارها

عنوان صفحه
نمودار 4-1- تأثیر تجارت الکترونیکی بر شرکت های بیمه 64
نمودار4-2- ریسک پذیر بودن بازاریابی الکترونیکی در گسترش فرهنگ بیمه 65
نمودار 4-3- تأثیرگذاری بازاریای الکترونیکی  به علت سرعت کارایی و کاهش هزینه در گسترش فرهنگ بیمه 66
نمودار 4-4- تأثیرگذاری وارد کردن بحث بیمه در کتب آموزشی مدارس 67
نمودار 4-5- نداشتن بازاریابی الکترونیکی خاص شرکت های بیمه درگسترش فرهنگ بیمه 68