بررسی جایگاه تصویر ذهنی (برند) دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه های  …

بررسی جایگاه تصویر ذهنی (برند) دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه های …

این نوع تعاریف از مدیریت اگر چه با کمی و کاستی یا فزونی‌هایی در واژه‌های بیان کننده وظایف روبرو است، اما به نظر روان تر از تعاریفی است که می‌کوشند مدیریت را محصور به یک ویژگی خاص نمایند و یا ارزش فلسفی خاصی به مفهوم بیفزایند. با این حال تعاریف متعدد از مدیریت با توجه به کارکردهای آن از سوی محققانی چون فایول و یا گیولیک دارای تفاوت‌هایی است که به سادگی نمی‌توان از آنها گذر کرد. آنچه واضح است علم مدیریت هنوز نتوانسته است تعریف خود را مدیریت کند. (الوانی،۱۳۸۲ : ۲۷)
۱-۱۲-۷- مدیریت بازرگانی در دانشگاه اصفهان ودانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد
مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است زمانی یک شرکت می تواند بین خود، مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد. فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصولی محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند ، به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها را دارد. با توجه به توضیحات ارائه شده؛ این گرایش دانشگاهی از قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که کار خود را در سال ۱۳۳۳ به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمان های دولتی و خصوصی ، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد، سپس این رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در دانشگاه های گوناگون کشور گسترش یافته و هم اینک در غالب دانشگاه های دولتی همچون (دانشگاه اصفهان و….)، آزاد مانند (دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد ومبارکه و…)و پیام نور ارائه می گردد.
برگزاری دوره مدیریت بازرگانی در دانشگاه ها به منظور آماده ساختن دانشجویان برای مشاغل حرفه ای مدیریت در سازمان های بازرگانی و موسسات دولتی می باشد. به طور دقیق تر هدف های مدیریت بازرگانی عبارت است از:
آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان های بازرگانی
افزایش مهارت و توانائی دانشجویان در شناخت مسایل مبتنی بر مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسایل، ارزیابی راه حل های مختلف در مورد مساله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه،
افزایش مهارت و توانائی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید.
ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای
۱-۱۲-۸- سنجش مقیاس تصویر ذهنی دردانشگاه
بررسی حادترین مسائل فراروی آموزش عالی به وضوح نشان می دهد که دانشگاه ها در هزاره سوم با مشکلات عظیمی رو به رو هستند. جهانی شدن و بین المللی شدن و همچنین، انقلاب در فناوری اطلاعات، دانشگاه ها را وادار به شرکت در بازارهای رقابتی آموزش و پژوهش کرده است، به علاوه اینکه کاهش حمایت های دولتی و خصوصی و هزینه های در حال افزایش، دانشگاه ها را وادار خواهد ساخت تا اقدامات غیر معمولی را در جهت عرضه خدمات بیشتر با منابع کمتر به عمل آورند. بدیهی است که دانشگاه ها مجبور خواهند بود خود را به سرعت با این محیط در حال تغییر مطابقت دهند تا جایگاه ویژه ای را که در طول دوران گذشته به دست آورده‌اند، حفظ کنند و مسئولیت خود را به عنوان حافظ ارزش های اجتماعی و میراث فرهنگی به انجام برسانند.
به طور کلی منظور از این تحقیق بررسی جایگاه دانشگاه ها ومراکز علمی کشور می باشد. ودر این تحقیق سعی برآن است تا باوجود حل مسائل وفرضیات مطروحه ،درصد جذابیت دانشگاه ها به خصوص میل به دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه های دولتی را بررسی نمائیم. به عبارت دیگر؛پاسخگو وابستگی، در صد اندازه گیری جذب دانشگاه باشیم ؟، دانشجویان جهت انتخاب دانشگاه محل تحصیل چه گزینه هایی را مد نظر قرار می دهند؟ وچه چیزی یک دانشگاه را به یک برند می تواند تبدیل نماید؟….. بنابراین تصویر ذهنی از دانشگاه اغلب از عقایدی درباره اعضای هیئت علمی، برنامه – ریزی آموزشی، کیفیت تدریس، رابطه شهری –کیفیت، فعالیت های فوق برنامه، سطح علمی دانشگاه، ارزش مدرک فارغ التحصیلی، شرایط ایجاد اشتغال، نحوه پذیرش دانشجو، شرایط وامکانات رفاهی و… همه این موارد می تواند در تبدیل شدن به یک جایگاه مناسب اهمیت داشته باشد. سنجش مقیاس تصویر ذهنی (برند) دانشگاه ها توسط دانشجویان واعضاء هیئت علمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته اندازه گیری می شود واین تصویرذهنی را دانشگاه با سرویس دهی وارتقاء سطح برند خود می تواند به دست آورد.
۱-۱۲-۹- دانشگاه دولتی[۲۶]
دانشگاهی است که هزینه ایجاد و احداث آن به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای ازطریق دولت و یا سازمان‌های دولتی تأمین می‌شود. این در حالی است که بسته به قوانین، در برخی جاها، دانشگاه‌های دولتی به‌عنوان دانشگاه‌های عمومی محسوب نمی‌شوند. دانشگاه را در فرهنگ‌های لغت این گونه تعریف کرده‌اند: نهادی برای آموزش عالی که سه ویژگی اصلی دارد: (دانشنامه ویکی پدیا)
دانشکده‌هایی در رشته‌های گوناگون دانش
تسهیلاتی برای پژوهش استادان و دانشجویان
رتبه‌های آموزشی که به دانشجویان و استادان داده می‌شود.
۱-۱۲-۱۰- دانشگاه غیر دولتی[۲۷]
به منظور افزایش مشارکت عمومی در ارائه خدمات آموزش عالی و افزایش روز افزون تقاضای اجتماعی جهت ورود به آموزش عالی در ایران دانشگاه‌ها و مؤسساتی در بخش غیردولتی ایجاد گردیده ‌است که شامل دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی می‌شود.
۱-۱۳- تعاریف عملیاتی:
۱-۱۳-۱- توانمندی ها
در این تحقیق منظور از توانمندی ها بررسی ابعاد آموزشی، پژوهشی، اجرایی، تعهد، تخصص و اقتصادی دانشگاه از دیدگاه دانشجویان، متقاضیان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی می باشد که با استاندارد های متداول و مخصوص سنجش بر اساس مدل پژوهشی و شاخص های هر یک از مولفه ها مورد سنجش قرار می گیرد.
۱-۱۳-۲- مهارت های آموزشی[۲۸]
مجموعه ای از تکالیف و وظایف خاص همانند تدریس، تهیه جزوات درسی، به روز بودن اطلاعات وفعالیت های آموزشی جاری ومتداول فارغ التحصیلان مقاطع مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ودانشگاه دولتی، دوره های آموزش طی شده ودر حال اجراء،دوره های آموزشی مورد نیاز ومدت زمان مورد نیاز، تدریس در مقاطع مختلف که جزء وظایف وتکالیف عادی یک عضو هیات علمی می باشد. که در این پژوهش سوالات ۲۰ تا ۲۵ بر اسا الگوی متداول در ارزیابی نظام آموزش عالی رایج مورد قضاوت و ارزیابی قرار می گیرد.
۱-۱۳-۳- مهارت های پژوهشی[۲۹]
مجموعه ای از فعالیت ها واقدامات مرتبط با نشر وترویج اندیشه ها وکمک به بسط زمینه های علمی رشته مدیریت همانند تدوین مقالات، تدوین کتاب، ارائه مقاله به سمینار ها، تدوین مقالات به زبان لاتین طرح های پژوهشی اجراشده، مدت زمان اجرای طرح پژوهشی، بودجه تخصیصی به طرح های پژوهشی، ارائه سمینارهای علمی وکاربردی متناسب با نیازهای جامعه، تعداد رساله های دانشجویی که سمت استاد راهنما، مشاور و همکار داشته اند وتا کنون اجرا شده، تعداد رساله های در دست راهنمائی وغیره می باشد. که توسط اعضاء هیات علمی ودانشجویان وفارغ التحصیلان دانشگاه برای جامعه به مرحله اجراء گذاشته شده است. در این پژوهش سوالات ۱ تا ۵ مربوط به این مهارت می باشد.
۱-۱۳-۴- مهارت های اجرائی[۳۰]
بررسی میزان پذیرش مسؤلیت های اداری واجرائی در دانشگاه ها و بهره گیری از یافته های دوران تحصیل در فعالیت های اجرائی محوله، شامل عناوین مشاغل اجرائی، تعداد مشاغل، زمان پذیرش مسئولیت، میزان تمایل به ادامه دادن آن مسئولیت ومشاغل اجرائی قبل از فراغت از تحصیل، محل ونوع مشاغل اجرائی قبلی، سمت های مشاوره قبل از فراغت از تحصیل، میزان تمایل به ادامه دادن مشاوره های قبلی، سمت مشاوره های فعلی، محل وسازمانی که سمت مشاوره دارند، میزان جذابیت سمت های مشاوره ای فعلی، میزان استفاده دانشجو در مشاغل اجرائی در زمینه تحصیلی، میزان اجراء مهارت های دیگر در دانشگاه وآموزش عالی، میزان ترکیب اجرائی درونداد وبرونداد ارزش تحصیلی با توجه به شرایط روز و غیره که در این پژوهش سولات ۳۷ تا ۴۱ پرسشنامه جهت سنجش وارزیابی این مهارت در نظر گرفته شده است.
۱-۱۳-۵- مهارت های تخصصی[۳۱]
مجموعه ای از حوزه های خاص مطرح در رشته تحصیلی که فارغ التحصیلان ودانشجویان گرایش بیشتری به آن زمینه می توانند داشته باشند؛ همانند رفتار سازمانی یا منابع انسانی یا مدیریت مالی که افراد دانشجو وفارغ التحصیل در آن زمینه ها دارای مهارت علمی شده اند. به عبارتی میزان اشتهار شغلی وسر آمد شدن در یکی از شاخه های علمی مرتبط با رشته تحصیلی وعلاقه مندی به روز آمد شدن در آن شته شغلی، نشروانتشاراندیشه ها وغیره جزء مهارت های تخصصی دانشجویان، اعضاء هیات علمی وفارغ التحصیلان می باشد.که از طریق سوالات ۳۱ تا ۳۶ پرسشنامه مورد ارزیابی قرار می گیرد.
۱-۱۳-۶- مهارت های اقتصادی[۳۲]
بررسی میزان تناسب بین مدت زمانی که یک دانشجو وارد دانشگاه می شود واز آن دانشگاه فارغ التحصیل می گردد؛ صرف آموختن علوم ومیزان عایدی اقتصادی به صورت رسمی و مازاد که در قبال فعالیت های خود پرداخت و یا دریافت می دارند. همچنین میزان موثر بودن افراد برای دانشگاه جهت قطع وابستگی دانشگاه به اعضاء هیات علمی خارج از دانشگاه وتامین مدرسان تخصصی از درون دانشگاه جزء مهارت های اقتصادی دانشجویان وفارغ التحصیلان می باشد وهم می تواند برای دانشگاه وهم برای دانشجویان وفارغ التحصیلان حائز اهمیت باشد.
۱-۱۳-۷- مهارت های تعهد[۳۳] واحساس مسولیت
بررسی میزان رضایت فرد از انجام تکالیف اخلاقی که در خود نسبت به جامعه احساس می کند، شامل رعایت مسائل اخلاقی، تمایل به انتشار مطالب وفراگرفته ها، مشاوره ها وغیره یا احساس ادای دین به جامعه و اجرای تعهدات اخلاقی که اعضاء هیات علمی، دانشجویان وفارغ التحصیلان موظف به انجام آن می باشند.
۱-۱۲-۸- درونداد[۳۴]
درونداد یا ورودی، آن چیزی است که به نحوی وارد سیستم میشود و سبب تحرک سیستم میگردد. به سخنی دیگر، مجموعه امکانات و منابع مورد نیاز برای اجرای یک فرایند را درونداد یا ورودی سیستم مینامند. از قبیل دانشجو، هیئت علمی ، امکانات رفاهی، شهریه و…. که در این تحقیق با مدل سیپ مورد سنجش قرار گرفته است.
۱-۱۲-۹- پردازش[۳۵] و بازخورد[۳۶] (فرایند)
پردازش فرایندی است که در آن داده های ورودی (اطلاعات خام ) طی یک سری عملیات منطقی یا محاسباتی به خروجی مطلوب ( اطلاعات پرورش یافته ) تبدیل میشوند.
بازخورد به مفهوم بازگرداندن بخشی از خروجی یک سیستم و ترکیب آن با ورودی به منظور کنترل خروجی میباشد. به عبارتی منظور سنجش بازخورد فارغ التحصیلان مورد مطالعه می باشد که با توجه به ارزش مدرک تحصیلی و فرایند آموزشی چه تعداد، مقدار، نسبت به دانشگاه بازگشت نموده ویا وفاداری خود نسبت به دانشگاه را حفظ می نمایند
۱-۱۳-۱۰- برونداد[۳۷]
چیزهایی که سیستم به محیط یا سیستمهای مجاور خود صادر میکند، برونداد نامیده میشود. به عبارت دیگر، آنچه که یک سیستم با هدف قبلی(طبق انتظار) یا اتفاقی (غیرمنتظره ) تولید میکند، برونداد آن است. دراین تحقیق منظور کلیه اعضاء هیئت علمی، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی می باشند که با بهره گرفتن از آمار واطلاعات دریافتی از دانشگاه نجف آباد در مقایسه با دانشگاه اصفهان حاصل شده است.
۱-۱۴- طیف مورد استفاده

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.

برچسب گذاری شده با: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,