دسترسی به منابع مقالات : 
بررسی جایگاه تصویر ذهنی (برند) دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه های دولتی- قسمت  …

دسترسی به منابع مقالات : بررسی جایگاه تصویر ذهنی (برند) دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه های دولتی- قسمت …

۲-۳-۴-۹-۳-۱-۵- واحدهای جامع
درجه جامع در دانشگاه آزاد اسلامی بالاترین رتبه‌ای است که به واحدهای پیشرو از طرف سازمان مرکزی داده می‌شود. در حال حاضر ۴۶ واحد از حدود ۴۵۰ واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی حائز این درجه هستند که عبارتند از: اردبیل،ارومیه، اهواز، ایلام، بجنورد، بروجرد، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، چالوس، خرم آباد، دامغان، رشت، رودهن، زاهدان، زنجان، ساری، ساوه، سمنان، سنندج، شاهرود، شوشتر، شهر قدس، شهرکرد، قم، قائمشهر، کرمان، کرمانشاه، گرگان، نیشابور، ورامین، همدان، یاسوج، یزد، اراک، تبریز، خوراسگان، شیراز، قزوین، کرج، مشهد، نجف آباد، تهران پزشکی، تهران شمال، تهران جنوب، تهران مرکزی و تهران علوم و تحقیقات
۲-۳-۴-۹-۳-۱-۶- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد[۱۴۴] (مورد مطالعه تحقیق)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد یکی از بزرگترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که در شهر نجف‌آباد استان اصفهان قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۳۶۴ در شهر نجف آباد اصفهان تاسیس گردید ودر حال حاضر ریاست این دانشگاه به عهده سید محمد امیری می باشد. دانشگاه دارای ۵۱۰ هیئت علمی، ۴۱۰ کارمند، ۲۶۳۰۰ دانشجو و۸۱۰۰۰ فارغ التحصیل می باشد.
در دی ماه ۱۳۶۴، اولین ابلاغ رسمی به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به صورت رسمی ثبت گردید. (وبگاه دانشگاه آزاد واحد نجف آباد)
زیرساخت‌های آموزشی
در این دانشگاه از نظر فضا و زیر ساخت‌های آموزشی، مساحت کل زمین تحت مالکیت دانشگاه در حدود ۱۲۷۷ هکتار است و در این پهنه، ساختمان های آموزشی، اداری، خدماتی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی قرار گرفته‌اند. مجموع فضاهای ساخته‌شده در دانشگاه، بالغ بر ۲۹۸۹۱۷ متر مربع می‌باشد.
ویژگی‌های دانشگاه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در حال حاضر میزبان حدود ۳۰ هزار دانشجو در ۱۸۵ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای و دکترای تخصصی است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد دارای درجه‌بندی نوع جامع و امتیاز کلی ۴۱۵۰ است و براساس آخرین تاییدیه و تصویب‌نامه سازمان مرکزی سازمان آموزشی دانشگاه مشتمل بر یازده دانشکده: علوم انسانی، حقوق و معارف اسلامی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، عمران، برق، کامپیوتر، پرستاری و مامائی، هنر و معماری، مواد و فیزیک هسته‌ای است و چند دانشکده جدید درحال ساخت دارد. این دانشکده‌ها زیر نظر هیات رئیسه دانشگاه، عهده‌دار ارائه خدمات و انجام اُمور آموزشی، پژوهشی به دانشجویان هستند.
۲-۳-۴-۱۰- تاریخچه رتبه بندی وآشنایی با دانشگاه های برتر دنیا
به عبارتی ایده اولیه رتبه بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جهان توسط دانشگاه شانگهای جیاتانگ[۱۴۵] در سال ۱۹۹۸ پایه گذاری گردید. طرح این ایده در پاسخ به دغدغه رئیس جمهور وقت چین بود که تأکید داشت تعدادی از دانشگاه‌های چین بایستی در سطح بین‌المللی فعال باشند و در شمار دانشگاه‌های برتر جهان محسوب شوند. بنابراین در راستای دستیابی به هدف فوق، سیاست گذاران چینی تصمیم گرفتند ابتدا مدلی برای رتبه بندی دانشگاه‌های جهان طراحی نمایند و سپس با بهره گیری از نتایج آن؛ نخست جایگاه دانشگاه‌های چین در مقایسه با سایر دانشگاه‌های جهان مشخص شود، دوم نقاط قوت و ضعف دانشگاه‌های چین براساس نتایج حاصل شناسایی شود و در نهایت برای بهبود وضعیت و ارتقاء جایگاه دانشگاه‌های چین در رتبه بندی جهانی اقدام‌های لازم تدوین گردد. از این رو طی پروژه‌ای به دانشگاه شانگهای جیاتانگ مأموریت داده شد دانشگاه‌های جهان را رتبه بندی کند و جایگاه دانشگاه‌های چینی را در سطح جهانی مشخص نماید. در واقع هدف این رتبه بندی اندازه گیری فاصله و شکاف دانشگاه‌های چین و دانشگاه‌های برتر دنیا و همچنین برنامه ریزی در جهت کاهش فاصله و بهبود کیفیت دانشگاه‌های چینی و ارتقاء جایگاه آنها در سطح بین‌المللی بود.
بنابراین سرانجام نتایج رتبه بندی دانشگاه‌های جهان توسط نظام رتبه بندی دانشگاه شانگهای که به رتبه بندی علمی دانشگاه‌های جهان شهرت یافت، برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر گردید و از آن سال به بعد به طور سالانه به روز می‌شود.
نظام رتبه بندی علمی دانشگاه‌های جهان بر مبنای این فرض که نمی‌توان همه دانشگاه‌های جهان را با هم مقایسه کرد، تمرکز و جامعه هدف خود را بر دانشگاه‌های تحقیقاتی برتر دنیا قرار داده است. به طور کلی دانشگاه‌های که دارای جایزه نوبل، پژوهشگران دارای استناد بالا یا مقاله‌های منتشر شده در مجله های نیچر[۱۴۶] و ساینس[۱۴۷] هستند در این رتبه بندی مورد بررسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این دانشگاه‌هایی که دارای تعداد زیادی مقاله‌های نمایه شده در نمایه گسترده استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی هستند نیز توسط این نظام رتبه بندی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بنابراین از بین دانشگاه های فعال جهان حدود ۱۰۰۰ دانشگاه در این رتبه بندی بررسی می‌شوند و در نهایت در جدول رتبه بندی لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا منتشر می‌شود.
۲-۳-۴-۱۰-۱- معیارها[۱۴۸] و شاخص‌های[۱۴۹] مورد استفاده در نظام رتبه بندی شانگهای
نظام رتبه بندی دانشگاه شانگهای به منظور انجام ارزیابی دقیق تر از عملکرد دانشگاه و ارائه رتبه بندی جامع از جایگاه دانشگاه در سطح جهانی، ۴ معیار کیفیت آموزش، کیفیت اعضاء هیئت علمی، خروجی‌های پژوهش و سرانه عملکرد دانشگاه را برای بررسی عملکرد دانشگاه تعریف کرده است. به عبارت دیگر در این نظام، دانشگاه‌ها براساس میزان موفقیت در هر یک از معیارهای چهارگانه رتبه بندی می‌گردند، با توجه به اینکه معیارهای چهارگانه فوق کلی هستند و قابلیت اندازه گیری کمتری دارند از این رو نظام رتبه بندی شانگهای برای هر یک از معیارهای فوق چند شاخص ارائه کرده است. (رنکینگ شانگهای،۲۰۱۴)
۲-۳-۴-۱۰-۲- آشنایی با دانشگاه های برتر دنیا
پایگاه رتبه‌بندی معتبر [۱۵۰]QS که از سال ۲۰۰۴ تا به امروز سالانه براساس شاخص‌هایی به رتبه‌بندی و امتیازدهی دانشگاه‌های جهان می‌پردازد، برترین‌ دانشگاه‌های جهان را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد.(به نقل از دانشنامه ویکی پدیا،۲۰۱۴)
براساس گزارش پایگاه QS در این رتبه‌بندی دو هزار و ۷۰۰ موسسه آکادمیک در جهان مورد بررسی قرار گرفته و در ۸۰۰ دسته رتبه‌بندی شده‌اند. ۴۰۰ رتبه برتر به‌صورت جداگانه رتبه‌بندی شده‌اند و ۴۰۱ دانشگاه دیگر به صورت گروهی در رتبه‌های مختلف قرار گرفته‌اند.
شاخص‌های مورد نظر برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در گزارش ۲۰۱۴ پایگاه QS عبارتند از:
اعتبار و شهرت آکادمیک: ۴۰ درصد
اعتبار و شهرت کارفرما: ۱۰ درصد
نسبت اساتید به دانشجویان: ۲۰ درصد
نسبت استناد به تعداد استاد :۲۰ درصد
تعداد دانشجویان بین‌المللی: ۵ درصد
تعداد اساتید بین‌المللی: ۵ درصد
براساس این شاخص‌ها پایگاه QS برترین دانشگاه جهان را موسسه تکنولوژی ماساچوست، MIT معرفی کرده‌است. در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان ۶ دانشگاه به آمریکا و ۴ دانشگاه به بریتانیا تعلق دارند. دانشگاه‌های MIT، هاروارد،‌ کمبریج، کالج لندن، امپریال کالج، آکسفورد، استنفورد، ییل، شیکاگو و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا ۱۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۱۴ معرفی شده‌اند.
جدول ۲- ۴ : دانشگاه های برتر جهان (براساس گزارش QS،۲۰۱۴)

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  fotka.ir  مراجعه نمایید.

برچسب گذاری شده با: , , , , , , , ,
رتبه دانشگاه کشور امتیاز
کمبریج انگلستان ۱۰۰