بروز رسانی های سالانه چگونه تجربه کاربری اندروید را بهبود خواهند بخشید؟

اندی رابین

اندی رابین

چرخهآپدیت ما الان هر دو سال یهویی که به احتمال زیاد در آینده و وقتی که شرایط کمی رو به راه تر شه، به یه سال یه بار کاهش پیدا می کنه. سرعت عمل بالاتر به پیشرفت دهندگان اجازه میده تا در نوآوریا شریک شن؛ نمی خوام اونا فقط تلاش کنن تا نوآوریامون که قراره هر دو سال یه بار از راه برسن رو حدس بزنن.

این سخنان رو اندی رابین در سال ۲۰۱۰ و وقتی که بازم مدیریت اندروید رو در گوگل رو دوش داشت، به Mercury News گفت.

اگه به عرضه بروز رسانیای اندروید توجه کنین، تماشاگر بی نظم بودن تاریخای ارائه نسخه های جدید پلتفرم میشین. در روزای اول عمر اندروید، تلاش واسه رسیدن به بقیه منطقی به نظر می رسید و هر نسخه، دریایی از امکانات رو به پلتفرم یاد شده می آورد؛ اما حالا اندروید دیگه از اون روزای بحرانی خارج شده و ابتکارهایش رو به رخ بقیه پلتفرمای موبایل میکشه.

حالا پلتفرم یاد شده در حال پیدا کردن یه نظمه تا بتونه آخرینای خود رو تو یه بازه وقتی مشخص به دست کاربران برسونه. اندروید ۵.۰ یه سال پس از نسخه ۴.۴ از راه رسید و گوگل اونو در کنفرانس پیشرفت دهندگان خود با نام I/O در سال ۲۰۱۴ به دست پیشرفت دهندگان سپرد و در ماه نوامبر هم این پلتفرم به دست کاربران رسید. آپدیتای کوچکتر واسه بالا بردن ضریب امنیت البته از روی زور و اینکه دیگه چاره ای نیس و در همه پلتفرما، در بازه های وقتی نا مشخص منتشر می گردن.

حال گوگل با اندروید M می خواد ثابت کنه که در آخر تونسته بروز رسانیای سالیانه و منظم رو در بخش پیشرفت اندروید نهادینه کنه. در ادامه با سایت ما همراه باشین.

امتیازات داشتن سیکل وقتی مشخص واسه عرضه نسخه جدید چه هستن؟

با داشتن تاریخی مشخص واسه عرضه نسخه های جدید اندروید، تیم پیشرفت دهنده پلتفرم می تونه برنامه ریزیای دقیق تری واسه رسوندن ویژگیای جدید و نوآورانه به این سیستم عامل داشته باشه و دیگه احتیاجی به عجله کردن و ارائه پلتفرمی ناقص و یا همراه با باگای فراوون نیس.

پیشرفت دهندگان و سازندگان موبایلای اندرویدی با ثبات بیشتری می تونن واسه عرضه موبایلا و اپلیکیشن هاشون برنامه ریزی کنن. حدس زدن در این مورد اصلا ایده آل نیس و قبلا هم باعث شکایت سازندگان به گوگل شده. با عرضه هرساله و منظم نسخه جدید پلتفرم گوگل، تولید کنندگان تلفن های هوشمند هم می تونن عرضه پرچمداران خود رو با اون هماهنگ کنن.

اینجور حالتی حتی باعث می شه تا تولید کنندگان اسمارت فونا و پیشرفت دهندگان با برنامه ریزی بهتری بتونن به سراغآپدیت اجناس قبلی خود هم برن. نسخه های پیش نمایشی که قبل از عرضه عمومی به وسیله گوگل منتشر می شه هم به پیشرفت دهندگان کمک می کنن تا با خیال راحت، اپلیکیشن هاشون رو مورد بررسی قرار داده و همزمان با عرضه پایانی پلتفرم، اپایی موافق با اون داشته باشن.

اما مصرف کنندگان هم معمولا مایل هستن تا همیشه جدیدترین بروز رسانیای اندروید رو دریافت کنن و الان راه و روش شرکتای تولید کننده موبایلا و چگونگیآپدیت اجناس قبلی واسه کاربران بسیار نا امید کننده بوده. گوگل نسخه جدید پلتفرم رو منتشر می کنه و بعد کاربران باید به انتظار بشینن و ببینن که کدوم تولید کننده اول قصدآپدیت محصولاتش رو داره. اما حالا شکافای وقتی مشخص در میان هر نسخه از اندروید، می تونن باعث کاهش انتظار کاربران و هم اینکه زمان بندی دقیق تر تولید کنندگان واسه عرضه نسخه های جدید شن.

آپدیتای هرساله به معنی اون هستن که کاربران می تونن هر سال انتظار لیستی از قابلیتای هیجان انگیز رو داشته باشن و دیگه احتیاجی نیس تا این ویژگیا در آپدیتای کوچیک تر ارائه شده و در آخر هم پس از مدتا به دست کاربران غیر نکسوسی برسن؛ بازم به نقطه ای می رسیم که تولیدکنندگان موبایلای اندرویدی مجبور به سرعت بخشیدن به کار خود هستن.

مشکلات چه هستن؟

اینکه بگیم گوگل تا کنون قادر نبوده به شکل درست و هرساله بروز رسانیای جامعی ارائه کنه غلطه؛ این شرکت تلاش داشته تا با ارائه پر سرعت نوآوریای خود، کاربران رو بروز نگه داره. نکته اینکه با اینجور روش هدف دار، کاربران نکسوس بروز نگه داشته شدن و همکاری لازم از طرف بقیه همکاران سخت افزاری این شرکت صورت نپذیرفت.

حال با اینکه تعداد بیشتری از کاربران پلتفرم اندروید می تونن از قابلیتا و ویژگیای جدید استفاده کنن اما در هر صورت آدمایی که از موبایلای نکسوسی هم بهره می جویند، باید یه سال در انتظار داشتن جدیدترینا بمونن.

از طرف دیگه تا کنون اینجور بوده که سازندگان تلاش می کنن رابطای کاربری خود رو خلاقانه تر از بقیه و حتی اندروید خالص نشون بدن؛ با هماهنگ شدن هرساله، احتمال خشک شدن ریشه این خلاقیت هست.

امنیت هم همیشه یه مسئله مهم در اندروید بوده. حتما همه طیفای کاربران از داشتن بالاترین امنیت استقبال می کنن و میخوان جلوی آسیب پذیری دستگاه هاشون رو بگیرن. با اینکه قراره گوگل هم به شکل هرسالهآپدیت هاش رو عرضه کنه اما حتما ناگزیر، آپدیتای امنیتی به شکل بی نظم عرضه می شن.

عرضه هرساله نسخه جدید اندروید هدفی درسته؟

گوگل می خواد به اندروید نظم ببخشد؛ چیزی که تا کنون این پلتفرم (به دلیل نبود همکاری مناسب شرکای سخت افزاری) از اون محروم بوده. این شرکت می خواد با ارائه بروز رسانیایی واسه اپلیکیشنای خود، خیلی از آپدیتا رو به اجناس اندرویدی بیارود و وظیفه سازندگان موبایل و تبلتا رو خود و به شکلی دیگه بکنه.

سازمانا، تجارتا و پیشرفت دهندگان نیازمند ثبات هستن و بهتر می دونن یه چرخهآپدیت منظم رو ببینن. هرچند که این چرخه به شکل جدید، شاید پیش احتیاجی به نظر برسه که به اعتبار و نوآوریای پر سرعت این پلتفرم آسیب هم وارد کنه.

پلتفرم اندروید حال به مرحله بلوغ خود رسیده با اینکه هنوزم جا واسه نوآوری و رشد داره. به نظر منطقی می رسه اگه سرعت ارائه بروز رسانیای کوچیک کمی کمتر شده  تا جمع بیشتری از کاربران بتونن از نسخه های جدید و قابلیتای تازه استفاده کنن. هنوز زوده که بگیم این اراده کردن، در آخر منتهی به منظم شدن عرضه آپدیتا از طرف سازندگان هم می شه یا خیر اما در هر صورت باید امیدوار بود که کاربران پایانی اندروید در پرچمداران سال گذشته خود، بتونن از ویژگیای جدید این پلتفرم بهره گیرند.

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *