تحقیق رایگان درمورد روابط زناشویی

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بِالْعَزْلِ عَنِ الْمَرْأَهِ الْحُرَّهِ إِنْ أَحَبَّ صَاحِبُهَا وَ إِنْ کَرِهَتْ لَیْسَ لَهَا مِنَ الْأَمْرِ شَیْ‌ءٌ‌) محمد بن مسلم از امام باقر(ع) نقل می کند که فرمود : عزل از زن آزاد، مانعی ندارد اگر مرد دوست داشته باشد و اگر زن ناراضی باشد، نسبت به این امر حقی ندارد.
ازاین روایت استفاده می شود که عزل از زن آزاد در ازدواج دایم اگر زن هم راضی نباشد اشکالی ندارد.
– عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الْعَزْلِ فَقَالَ أَمَّا الْأَمَهُ فَلَا بَأْسَ وَ أَمَّا الْحُرَّهُ فَإِنِّی أَکْرَهُ ذَلِکَ إِلَّا أَنْ یَشْتَرِطَ ذَلِکَ عَلَیْهَا حِینَ یَتَزَوَّجُهَا‌محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام نقل می کند که از ایشان در مورد عزل، سؤال شد، امام (ع) فرمود: عزل در مورد کنیز، مانعی ندارد و اما در مورد زن آزاد، من مکروه می دارم آن را، مگر اینکه در زمان ازدواج با وی شرط کرده باشد. ازاین روایت استفاده می شود که عزل در ازدواج دایم نیز در صورتی که هنگام عقد با وی شرط شده باشد، اشکالی ندارد.
– عَنْ یَعْقُوبَ الْجُعْفِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ (ع) یَقُولُ لَا بَأْسَ بِالْعَزْلِ فِی سِتَّهِ وُجُوهٍ الْمَرْأَهِ الَّتِی أَیْقَنَتْ أَنَّهَا لَا تَلِدُ وَ الْمُسِنَّهِ وَ الْمَرْأَهِ السَّلِیطَهِ وَ الْبَذِیَّهِ وَ الْمَرْأَهِ الَّتِی لَا تُرْضِعُ وَلَدَهَا وَ الْأَمَهِ‌ یعقوب جعفى گوید: از امام کاظم(ع) شنیدم که میفرمود: در شش صورت عزل اشکالى ندارد: 1- زنى که یقین دارى حامله نمى‌شود(زن نازا) 2- زنى که یائسه گشته، 3- زن دریده و پرخاشگر 4- زن بد زبان و فحّاش، 5- زنى که فرزندش را خود شیر نمى‌دهد. 6- کنیز.
نتیجه آنکه عزل در صورت عدم رضایت زوجه و عدم اشتراط ضمن عقد، مکروه است؛ اما در صورتی که زوجه اذن دهد یا ضمن عقد شرط شود، کراهت آن مرتفع شده و جلوگیرى از بچه‌دار شدن جایز است.
2-2 حقوق جنسی زوجه
همانطور که اشاره شد خانواده محیطی امن برای آسایش و آرامش زوجین است. در این محیط امن نسل آینده شکل می‏گیرد و پرورش می‏یابد، هریک‏ از این دو کارکرد مهم نهاد خانوده ، یعنی ارضای نیازهای روحی و عاطفی زوجین و زایندگی و پرورش نسل آدمی، در گرو رعایت حقوق زوجین مخصوصا حقوق جنسی می باشد. مطابق فقه و حقوق اسلامی برای زوجه نیز حقوقی در نظر گرفته شده که زوج ملزم به رعایت آن است ، حال به مهمترین حقوقی که زن دارد و شوهر باید آن را رعایت کند اشاره می گردد. در فقه اسلامی علاوه بر حق استمتاعی که به شوهر داده شده و بحث آن گذشت ، دو گونه حق استمتاع هم برای زن قرار داده شده که عبارتند از: «حق المواقعه»و«حق القسم» که اشاره خواهد شد. مرحوم صاحب جواهر علت تشریع این حقوق را تقویت رابطۀ انس و مودت میان زن و شوهر، رعایت عدالت میان همسران، عدم ایذاء زن و معاشرت بر اساس معروف دانسته و همین را رمز اجرای آن در مورد زن و مرد حتی در مورد زنان بنده و کافر و یا زن مجنون دانسته است. بنابراین در تمام این حقوق اگرمرد بر اساس معاشرت به معروف عمل نکند بر خلاف احکام اسلامی عمل کرده است.
2-2-1 حق مواقعه
یکی از حقوق جنسی زوجه این است که زوج مواقعه و مباشرت به موقع با همسرش داشته باشد. همانطور که قبلا هم گذشت وجود رابطه جنسی یکی از حقوق متقابل زوجین‏ است. مطابق فقه وحقوق اسلامی،زن می‏بایست نسبت به انجام این رابطه‏ تمکین نماید و در صورت خودداری، ناشزه محسوب می‏شود و از حق نفقه محروم می‏گردد، از سوی دیگر، مرد نیز نمی‏تواند از این‏ رابطه سرباز زند و می‏بایست لااقل هر چهار ماه یکبار با همسر خود مباشرت نماید و در صورتی که عدم وجود رابطه موجب حرج و دشواری یا به گناه افتادن همسر باشد، می‏بایست در کمتر از این مدت‏ نیز روابط زناشویی را برقرار نماید که در ادامه بحث خواهد آمد. وظیفه مرد است که آمیزش و مباشرت را بیشتر از چهارماه ترک نکند، چه در ازدواج دائم و چه در ازدواج موقت، مگر اینکه خود زن راضی باشد، و یا اینکه برای مرد مسافرت واجب و لازم پیش آید، بنابراین ترک وطى زوجه بیش از چهار ماه جایز نیست. مواقعه و مباشرت یکی از اهداف زناشویی است و به همین جهت اگر زوج مبادرت به «ایلاء» کند، یعنی سوگند بخورد که با همسرش مواقعه نکند ، فقه اسلامی دادگاه را ملزم کرده است که مرد را یا به شکستن سوگند و پرداخت کفاره یا تن دادن به طلاق الزام کند. دراینجا بازهم این نکته را تکرار میکنم که در صورت عدم وجود رابطه اگر موجب حرج و دشواری یا به گناه افتادن همسر باشد، می‏بایست در کمتر از این مدت‏ نیز روابط زناشویی را برقرار نماید.
2-2-1-1 ادله مواقعه
2-2-1-1-1 قرآن

آیه شریفه ( لِلَّذینَ یُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَهِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ ) کسانى که زنان خود را «ایلاء» مى‏نمایند [سوگند یاد مى‏کنند که با آنها، آمیزش جنسى ننمایند،] حق دارند چهار ماه انتظار بکشند، اگر (در این فرصت،) بازگشت کنند، (چیزى بر آنها نیست زیرا) خداوند، آمرزنده و مهربان است. این چهار ماه مهلت براى این است که وضع خویش را با همسر خود روشن کنند و زن را از این نابسامانى، نجات دهند. در اینجا شارع اجازۀ چهار ماه انتظار را داده است و مى‌گوید بعد از آن باید یا طلاق دهد یا رجوع کند، بنابراین معلوم مى‌شود که تأخیر بیش از چهار ماه به حسب طبیعت الحال جایز نیست.اگر مى‏بینیم مدت چهار ماه به عنوان ضرب الاجل تعیین کرده نه به خاطر این است که مى‏توان از این طریق مقدارى از حقوق زناشویى را باطل کرد بلکه از این نظر است که آمیزش جنسى به عنوان یک واجب شرعى در هر چهار ماه لازم است. البته این در صورتى است که زن بر اثر طول مدت به گناه نیفتد، لذا در مورد زنان جوان که بیم گرفتارى در گناه باشد لازم است این فاصله کمتر شود که به این موضوع اشاره خواهد شد.
– آیه مبارکه (وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ‏) و براى آنان (زنان)، همانند وظایفى که بر دوش آنهاست، حقوق شایسته‏اى قرار داده شده است‏. مفاد آیه بیان این اصل کلی در رابطه زن و شوهر است که اولا زنان در مقابل تکالیفی که برعهده دارند از حقوق شناخته شده از سوی عقل فطری نیز برخوردارند. و ثانیا، محدودۀ این حق هم باید معروف باشد. بالمعروف هم اصل حق و هم محدوده آن را بیان می کند. اما با این وجود «مثل» در این آیه بیان کننده تساوی در مقدار و کمّیت حق نیست و نمی خواهد تساوی حق زن و مرد را در مقدار بیان کند. ادامۀ آیه که و للرجال علیهن درجه این تساوی کامل را رد می کند. پس مفاد آیه در مقام بیان این حکم الزامی شرعی است که زنان هم از تمام حقوقی که معروف است برخوردارند. کمّیت این حقوق را یا در سنت باید یافت و اگر در سنت نیامده از عرف اجتماعی موافق با فطرت گرفت. ولی کمّیت ذکر شده در روایات هم نباید بر خلاف معروف باشد زیرا در این صورت ، روایت برخلاف کتاب خواهد بود. پس مطابق این آیه اصل حق تمتع جنسی برای زن ثابت است و مقدار آن هم نباید برخلاف معروف باشد. بنابر این اگرترک مواقعه موجب آزار و اذیت زن شود یا با معاشرت نیکو در محدوده زناشویی منافات داشته باشد جایز نیست، بنابراین مواقعه و مباشرت از حقوق زن است.
– آیه شریفه (هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ ) آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها (هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید). این آیه زن و مرد را پوشش یکدیگر می داند. مفهوم این سخن آن است که آن دو باید نیازهای معقولی را که تامین نشدن آن توسط دیگری می تواند مشکل آفرین شود و او را به سختی و دردسر بیندازد برطرف کند. روشن است که یکی از مهمترین نیازهایی که زن و شوهر باید مرتفع سازند نیاز جنسی است. بویژه آن که شریعت اسلام رفع این نیاز را منحصرا در رابطۀ زناشویی مجاز دانسته و این وظیفه را بر عهده زن و شوهر گذارده است تا نیاز طبیعی همسر خود را به نحو کامل برطرف کنند. بنابراین، مفاد لباس بودن زن و شوهر برای یکدیگر این است که با تامین و رفع به موقع و کامل این نیاز از ایجاد اشکال وانحراف در آن جلوگیری کنند. پس دلالت این آیه بر لزوم پاسخ گویی هر یک از زن و شوهر به نیاز جنسی طرف مقابل به طور کامل و در صورت احساس نیاز وی تام می باشد.
-آیه شریفه(فَلا تَمیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَه) چنان نباشد که یکى از زنها بطور کلى مورد اعراض شما واقع گشته، مثل زنى بشود که اصلا شوهر ندارد. این آیه بر این اصل دلالت دارد که مرد حق ندارد همسرش را مانند زن بی شوهر رها کند و به نیازهای او بی اعتنا باشد. این که در چه صورت زن کالمعلقه به حساب می آید موکول به نظر عرف است و حاکم در این مورد رای عرف و رویۀ متعارف جامعه می باشد. پس در بعد نیازهای جنسی هم مرد باید مطابق متعارف عمل کند و نمی تواند به آن بی اعتنایی کند و فقط طبق دلخواه خود عمل نماید، زیرا بلاتکلیف گذاشتن زن، حرام است.
2-2-1-1-2 روایات
– (عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى قَالَ سَأَلْتُ الرِّضَا (ع) عَنِ الرَّجُلِ یَکُونُ عِنْدَهُ الْمَرْأَهُ الشَّابَّهُ فَیُمْسِکُ عَنْهَا الْأَشْهُرَ وَ السَّنَهَ لَایَقْرَبُهَا لَیْسَ یُرِیدُ الْإِضْرَارَ بِهَایَکُونُ لَهُمْ مُصِیبَهٌ یَکُونُ فِی ذَلِکَ آثِماً قَالَ إِذَا تَرَکَهَا أَرْبَعَهَ أَشْهُرٍ کَانَ آثِماً بَعْدَ ذَلِکَ إِلَّا أَنْ یَکُونَ بِإِذْنِهَا) صفوان بن یحیی از امام رضا (ع) سؤال کردند: از مردی که زن جوان دارد؛ اما در اثر ناراحتی و مصیبتی که به او وارد شده، مدت چند ماه بلکه یکسال است که آمیزش و مباشرت با همسرش را ترک کرده است؛ البته این کار به خاطر اذیت و آزار و انتقام نبوده، بلکه به سبب مصیبت و غم و اندوه بوده است که از آمیزش خودداری می کند؛ آیا این عمل گناه محسوب می شود؟ حضرت فرمودند: ترک آمیزش بیش از چهار ماه گناه می باشد مگر با اجازه زن باشد.
از این روایت استفاده می شود که نیازهای طبیعی زن را باید به موقع پاسخ داد وترک آمیزش بیشتر از چهار ماه جایز نمی باشدوحرام است. این نکنه بسیار مهم است که زندگی امروزی انسانها در هر مورد با زندگی انسانهای گذشته فرق کرده است؛ زیرا در گذشته در اثر مقتضیات اخلاقی و یا عوامل د
یگر وسایل تحریک شهوت در جامعه کم بوده و همین امر سبب شده که زن و مرد دیر به دیر متوجه این غریزه باشند ولی امروزه وسایل برانگیختن شهوت در هر جامعه ای زیاد می باشد و یکی از هدفهای تهاجم فرهنگی غرب به انحراف کشانیدن جوانها می باشد. پس مردان باید کاملاً مواظب باشند تا همخوابی به موقع با زن خود را فراموش نکنند، زیرا غفلت از انجام این وظیفه مهم باعث از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده می شود.
– (عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ إِذَا غَاضَبَ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ فَلَمْ یَقْرَبْهَا مِنْ غَیْرِ یَمِینٍ أَرْبَعَهَ أَشْهُرٍ فَاسْتَعْدَتْ عَلَیْهِ فَإِمَّا أَنْ یَفِی‌ءَ وَ إِمَّا أَنْ یُطَلِّقَ فَإِنْ تَرَکَهَا مِنْ غَیْرِ مُغَاضَبَهٍ أَوْ یَمِینٍ فَلَیْسَ بِمُؤْلٍ‌) اگر مرد عصبانى بشود و به قصد اضرار به همسرش مدتى بیش از چهار ماه مباشرت با او را ترک کند، و موردى است که یمینى در کار نیست و فقط به جهت آنکه از‌ دست همسرش خشمگین شده است تصمیم مى‌گیرد که چهار ماه یا بیشتر مباشرت با او را ترک کند، این روایت مى‌فرماید، این مورد هم ایلاء بحساب مى‌آید و اگر نه غضب باشد و نه یمین، ایلاء نیست.
اگر مرد از روى غضب چهار ماه، ترک مباشرت کند، زن علیه او به حاکم شرع شکایت مى‌کند که شوهر به من ظلم کرده است، روشن است که اگر در مرحلۀ سابق حقى براى زن قائل نباشیم، ظلمى به حق او نشده است، تا حق شکایت داشته باشد. همین که بدون عذر عرفى، عامداً، چهار ماه مباشرت را ترک کرده باشد، ظلم تحقق یافته است، خواه عدم مباشرت از روى غضب صورت گرفته باشد یا غیر غضب. پس یکى از حقوق زن این است که، مباشرت شوهرش از چهار ماه به تأخیر نیفتد.
2-2-1-1-3 عقل
زن و مرد در همه امور زندگی مشترکشان باید رابطه ای صحیح و منطقی داشته باشند، رابطه ای که عقل و روش عقلایی آن را تایید می کند. یکی از اصول این رابطه این است که زن و شوهر نیازهای جنسی یکدیگر را که باید توسط دیگری تامین شود درک کرده و به آن پاسخ مناسب بدهند. هر رویه ای که بر خلاف این رویه عقلایی باشد و از نظر عرف عقلا و فطرت و وجدان عقلایی ناپسند به شمار آید ، منهی و منکر به شمار می آید. روشن است که نیاز جنسی از نیازهای طبیعی است که اگر به صورت صحیح و منطقی پاسخ گفته نشود به فشارهای روانی منجر می شود و خلاف رویه متعارف عقلایی خواهد بود.
عقل فطری و روش عقلایی وجود حق تامین نیاز جنسی از سوی شوهر را برای زن کاملا تایید کرده و از نظر عقل بی توجهی به این نیاز امری مذموم و نکوهیده است. این که از یک طرف زن موظف باشد در هر شرایطی صرفا با ابراز تمایل مرد حتی در صورت عدم تمایل خود پاسخ دهد ولی مرد هیچ مسولیتی در این امر جز در فواصل طولانی در مقابل زن نداشته باشد از نظر عقل فطری روشی خودخواهانه و مذموم تلقی می شود.
2-2-1-2 آماده سازی زن در مواقعه
اسلام به مردان تأکید می کند که در برآوردن نیازهای جنسی زنان صبور باشند و عجله ای برای آمیزش جنسی نداشته باشند. در روایات اسلامی در کیفیت انجام روابط جنسی زن و مرد با عناوین گوناگونی سخن رفته است که به دور از شتابزدگی و با صبر و حوصله و با انجام ملاعبه و بازی و شوخی طرفین خود را برای عمل جنسی مهیا و آماده سازند، مردان باید بدانند که زنان تنها به انجام عمل جنسی صرف نیاز ندارند بلکه از نظر روحی و تمایلات جنسی نیز باید اشباع شوند، مرد قبل از عمل جنسی با بازی و شوخی زن را برای عمل جنسی آماده و مهیا سازد. ‌بسیاری از مردان بدون توجه به این نکته عاطفی و روانی عملاً با زن، رفتاری انجام می دهند که عملاًَ خودمحوری آنها را نشان داده و می رساند که آنها فقط به فکر خود می باشند. آنان زن را در رسیدن به لذت جنسی یاری نمی دهند، بلکه شخصیت او را تنزل می دهند؛ و عملاً او را در حدّ یک وسیله و ابزار پایین می آورند، زن در این گونه موارد به ارضای کامل دست پیدا نمی کند. بنابراین وظیفه مرد، آماده کردن زن از لحاظ جنسی می باشد تا زن کاملاً ارضا شود.
پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند:( إِذَا أَرَادَ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْتِیَ أَهْلَهُ فَلَایُعْجِلْهَا)‌ هرگاه مردی بخواهد با زنش همبستر شود نباید در انجام این کار شتاب و عجله کند. برای اینکه اگر این کار با شتاب و عجله صورت بگیرد زن کاملاً ارضاء نمی شود و آمادگی کامل برای عمل زناشویی ندارد، در نتیجه موضوع سردمزاجی پیش می آید که نتیجه آن بداخلاقی ها و ناسازگاری هاست؛ پس برای از بین بردن آن باید زن را برای عمل جنسی تشویق کرد.
امام صادق (ع) می فرماید: فَإِذَا أَتَى أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ- فَلْیَکُنْ بَیْنَهُمَا مُدَاعَبَهٌ فَإِنَّهُ أَطْیَبُ لِلْأَمْرِ هرگاه یکی از شما اراده کرد با همسرش همبستر گردد باید قبل از آن با همسرش ملاعبه داشته

Author: 90

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *