جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی – دانلود

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی  

تکه ای از متن پایان نامه :

 متاخر. پس هر یک از متن ها از لحاظ کارکردی در این دو مجموعه قرار می­گیرند. اوستای متقدم متون اوستای متقدم یا قدیم مجموعه باورها و تفکرات قبل از اشو زرتشت می باشد و شامل سروده­های گاهان، هفت­ها، و چهار دعای معروف زرتشتی می باشد در صورتی که اوستای متاخر شامل قسمتی از یسن­ها، ویسپرد، خرده اوستا، یشت­ها، وندیداد، هادخت نسک، اوگمدیچا، ویثانسک، آفرین پیغامبر زرتشت و ویشتاسب یشت می باشد. متون پهلوی که به نظر می­رسد پس از دوره ساسانیان به وجود آمد و با وجود دگرگرونی­های فراوان آن زمان از گزند حوادث در امان ماند. البته این کار به عهده موبدان بود. با وجود این نمی­توان از کنار آنها به راحتی عبور نمود. زیرا آنها می­توانند به شفاف سازی اکثر وقایع کمک کنند. درنتیجه در پژوهش­ها به عنوان متنی قابل اعتماد از آنها بهره گیری می­گردد. پس از آشنایی مختصر متون، اکنون به تحلیل آنها می­پردازیم و اینکه آیا در آنها از نظام طبقاتی سخنی به میان آمده می باشد یا نه؟ از اوستا شروع می کنیم. نام کهنی که گویای فرهنگ و ملت زرتشتی همچنین تنها اثر بازمانده از اعتقادات و باورهای کهن ایرانیان می باشد. بی گمان متون اوستایی شناخته شده از نسخه­ای سرچشمه می­گیرد که آن را در دوره ساسانیان مرتب کرده و به الفبای یونانی نگاشته­اند. با در نظر داشتن مطالعه تازه والتر بلادری وجه اشتقاق و معنای دقیق اوستا هنوز مشخص نیست؛ به نظر می­رسد نظر بارتمله متقاعدکننده­تر باشد که این نام را بایستی ابستگ خواند که از  واژه ای به نام ستایش گرفته شده می باشد. درمورد زمان نگارش اوستا هوفمان معتقد می باشد ثبت این متون و نگارش آنها در قرن چهارم میلادی یعنی دوره شاپور دوم صورت گرفته می باشد. به نظر او نگارش اوستا در این زمان حاکی از احیای دین مزدایی و ثبت دین راست کیشی می باشد که ارتباط نزدیک با قدرت سیاسی داشت. (منتظری،1387: 198،201،202).

بنا به روایت­های اوستا -یعنی روایت­هایی که از اوستا نقل شده ـ و کتاب­های پهلوی همه مطالب این کتاب را اورمزد به زرتشت الهام و ابلاغ کرده می باشد. همه بخش­ سنسکریت و به خصوص با زبان مجموعه وده­یی قرابت بسیار نزدیک داشت اما تنها مشکل آن این بود که در دوره ساسانی به خوبی قابل فهم نبود. زند در عوض به زبان مشترک فارسی میانه نوشته شده بود و این امتیاز بزرگی برای آن به شمار می­آمد که باعث برتری بر اپستاک نیز می­گردید. زیرا که بعضی از موبدان فقط اپستاک را می­شناختند در صورتی که یک موبد بایستی هر دو را بلد باشد. (آموزگار،1363: 26،28،29).

درمورد ادبیات دینی در فارسی میانه که به مراتب غنی­تر از ادبیات اوستایی می باشد، فقط بازمانده­هایی که از تخریب و فراموشی جسته­اند در اختیار داریم. همه نوشته­های پهلوی به دوران عباسی تعلق دارد یعنی قرن سوم و چهارم هجری. گفته شده که بخش قابل توجهی از آن منسوب به خاندان موبدی جنوبی بود که به عنوان یک اقلیت بسیار مهم از اهالی فارس و نواحی همسایه به شمار می­­آمدند. آثار پهلوی که ما در اختیار داریم عبارت می باشد از برگزیده­های مجموعه­های اندرزی و رساله­های قدیمی و تالیفاتی دست دوم و دست سوم می­باشد.(همان،32،33).

 

 

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه:جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده یی، اوستایی