جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی – پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی  

تکه ای از متن پایان نامه :

 بعد از معرفی و شناخت اوستا بایستی به این نکته اشاره داشت که شواهدی که دال بر وجود یک ساختار بسیار پیشرفته طبقاتی درجامعه محل تدوین متون اوستایی باشد، بسی ناچیز می باشد و اطلاعات قابل بهره گیری در این باب را می­بایست از منابعی که در مدت زمان طولانی تدوین شده­اند مثل اوستا و متون پهلوی برگرفت. نظریه غالب درمورد تقسیمات اجتماعی ایران باستان در دهه1930شکل گرفت که محققانی نظیر امیل بنونیست و ژرژ دومزیل در بسط آن کوشیده و برابر­هایی در یونانی، لاتین، هندی، ایران باستان و دیگر زبان­های هندو ایرانی کهن برای آن ارایه کرده­اند. در اوستا این سه رده به عنوان طبقه روحانیون، ارتشتاران(تحت اللفظی یعنی ایستاده بر گردونه) و دبیران آمده می باشد. در فروردین یشت (بندهای 88-89) آمده می باشد:

  1. (آن زرتشت) نخستین اندیشنده چیزهای خوب، نخستین گوینده چیزهای خوب، نخستین انجام دهنده واقع طبقه­بندی طبقات اجتماعی نیست بلکه برحسب تقسیمات جغرافیایی می باشد. زیرا نمان­ها که خود خانواده بزرگ پدرسری بودند در یک محل و دور یک اجاق باهم زندگی می­کردند و از اجتماع چند نمان، ده یا ویس به وجود می­آمد. زنتو یا گئو نیز بلوکی بوده مشتمل بر چندین ویس که محل سکونت قبیله بوده می باشد. با این تفاسیر ملاحظه می­گردد که مقصود اوستا از این تقسیم بندی طبقات بایستی تقسیمات کشوری ایران زمین بوده باشد که در آنجا طوایف ایرانی زندگی می­کردند. پس می­توان گفت در آغاز تمدن زرتشتی طبقات اجتماعی به مفهومی که بعدا در اوستا از آن سخن رفته وجود نداشته می باشد. زیرا که به استناد داستان­های ملی ایران، تاریخ پیدایش طبقات اجتماعی در دوره تاریخی شاهنشاهی ایران (دوره ی ماد) بوده می باشد. لذا این نکته محل بحث می باشد که با در نظر داشتن زمان زندگی فردوسی(قرن چهارم هجری) و اینکه محققان شاهنامه متفق القولند که یکی از مآخذ اصلی شاهنامه خدای نامک، کتاب داستانی معروف عصر ساسانی بوده می باشد. پس احتمال دارد که داستان جمشید و تقسیم مردم به طبقات چهارگانه مأخوذ از خدای نامک بوده باشد. از طرفی طبق اسناد موجود در زمان ساسانیان مردم به گروه­ها و طبقات خاص تقسیم می شدند. پس بایستی بپذیریم که اصل داستان جمشید و طبقات چهارگانه­ای که او تشکیل داده می باشد متأثر از تقسیم بندی عهد ساسانی بوده می باشد. پس معلوم می­گردد در دوره­های ماقبل تاریخ ایران و قبل از برخورد طوایف ایرانی با اقوامی که در مرزهای غربی فلات ایران به تشکیل دولت­های نیرومند توفیق یافته بودند، هریک از قبایل ایرانی بصورت دودمان­های بزرگ پدرسری در گوشه­ای از این مرز و بوم به زندگی کشاورزی و شبانی خود سرگرم بودند و زندگی مشترک آنها احتیاجی به تقسیم بندی طبقات نداشته می باشد. اینکه فردوسی سابقه تقسیم مردم به گروه­ها و طبقات اجتماعی را به جمشید نسبت می­دهد، افسانه­ای بیش نیست. چنانکه مطالعه­ها نشان می­دهد در عصر ماد که آغاز پادشاهی ایران می باشد، طبقات اجتماعی از سه طبقه تجاوز نکرده می باشد چگونه می­توان قبول نمود اگر در این راه سستی ورزد به فرجام بدی خواهد رسید. بر همین اساس می باشد که تأثیر افراد در طبقات یک تأثیر مذهبی و دینی پیدا می­کند تا در همان جایی که هستند باشند و اعتراض نکنند زیرا که سلطه نیروهای اهریمنی بر طبقات مردم وارد می­گردد و آیین­های جامعه برهم می خورد و پر آشوب می­گردد و با پیدایش دین­یاران نادان، جنگاوران ویرانگر، کشاورزان و صنعتکاران همه­کاره ظلم، دروغ و آشوب جهان را فرا می­گیرد. به دنبال همین تفکر می باشد که نظام طبقاتی به صورت مستحکم در جامعه ایرانی مستقر بود که براساس حرف و مشاغل به وجود آمده بودند و بر همین اساس محققان زیادی اشاره به شباهت­های نزدیک میان نظام طبقاتی اجتماعی ایرانیان و هندی­ها دارند.(سعیدی مدنی، 83-80)
 

 

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه:جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده یی، اوستایی

Author: new1 new1