جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی – دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی  

تکه ای از متن پایان نامه :

 محسوب می­شده می باشد. در حالی که بیشتر محققان اخیر در مورد این موضوع اعلام کرده­اند که این سیستم در آن زمان در میان آریایی­ها وجود داشته، اما نه به صورتی که بعدها توسعه یابد.(همان،71)

نکته مهم در ریگ وده سروده معروف پورشه سوکته به معنای پرورش می باشد. در آنجا چهار طبقه ذکر می­گردد که به ترتیب از دهان، بازوان، ران­ها و پاهای پورشه به وجود می­آیند که عبارتند از برهمن، راجانیه، وایزیه و شودره. در حالی که اوستا به سه طبقه اشاره دارد. همچنین در ماندالای دهم سرود 83 ریگ وده آمده می باشد: به سوی من آی، ای مینو، ای که رعد را زیرا سلامی به دست داری، در فکر دوست خود باش و داسیوها را هلاک  ساز.(جلالی نائینی،1367: 335).

آن چیز که در این سروده­ها مشاهده می­گردد دو دوره خاص در جامعه آریایی می باشد :

یک، دوران جنگ و خونریزی میان آریایی­ها و داساها.

دو، زمان صلح و آشتی میان دو جامعه.

قسمت اول سروده­ها به صورتی می باشد که بحث از کشتار و هلاک کردن داساها می­کند. مانند ماندالای دهم و قسمت دوم که از داساها مقام و مرتبه خاصی می­سازد و آنان را به نوعی در کنار آریایی­ها می نشاند تا آرامش نسبی در جامعه آریا وارنا برپا گردد. در آغاز این تقسیم بندی طبقاتی توانست جامعه هند را به دو گروه بزرگ آریا وارنا و داساوارنا تقسیم کند اما کلیه تقسیمات طبقاتی در درون طبقه آریا وارنا شکل گرفت و این جامعه به چهار طبقه برهمن، کشتریه، وایشیه و شودره تقسیم گردید.(سعیدی مدنی، 1389: 74-73).

اگر چه طبق عقیده محققان هندی این سروده یک سروده نسبتاً جدید می باشد و نمی­تواند نمایانگر کارو مشاغل و تقسیم بندی نظام طبقاتی کاست در دوره ریگ وده باشد، زیرا که آریایی­ها قبل از ورود به سرزمین هند دارای سه طبقه متفاوت بودند در حالی که اینجا بحث از چهار طبقه مجزا می باشد. محققان زیادی توافق دارند که تشابه میان اوستا و ریگ وده، و تشابه بسیاری از ایزدان اوستایی و ریگ وده­یی نشان می­دهد که هند وآریایی از اشاره نمود. بدین گونه فردی که در کاست برهمن متولد می­گردد سنت برهمنی را به ارث می­برد و فردی که در کاست شودره متولد می­گردد همیشه به عنوان یک ناپاک یا نجس باقی می­ماند. همچنین ازدواج های کاست، معمولاً درون کاستی می باشد و هرفردی می­تواند تنها با هم کاستی خود ازدواج کند نه با کاست دیگر. کاست معضلات متعددی در ارتباط با سلطه و استیلای اقتصادی، محرومیت­ها، تفریط چشم­گیر و بقای محض دارد. به عنوان نمونه در برخورد با کاست و خویشاوندی در هند، روابط طبقاتی به عنوان فرضیه­های پس زمینه­ای در نظر گرفته می­گردد. امبد کار معتقد می باشد که نظام کاستی تنها به تقسیم کار منحصر نشده، تقسیم کارگران را نیز در بر می­گیرد. با این حال کاست کارگران را از تبدیل شدن به یک طبقه باز می دارد. از این رو، کاست یک نوع ایدئولوژی می باشد و در واقع به ایدئولوژی مذهبی-فئودال ادامه یافته می باشد. (معینی فر،1391: 92، 96).

در واقع نابرابری اجتماعی در هند باعث تفاوت­های میان طبقه­ای شده می باشد. در این زمینه اقداماتی علیه نابرابری انجام گرفته می باشد با این حال هنوز اختلافات پابرجاست.

بازسازی نظام طبقاتی در بین اقوام هندوایرانی

برای شناخت الگوی طبقاتی هندوایرانی یا به تعبیری دیگر آریایی­ها، آغاز به تشکیل طبقات اجتماعی آنها می­پردازیم. سابقه تشکیل طبقات اجتماعی در ایران و جهان بر هر عللی که استوار بوده باشد، این نکته بدیهی می­نماید که ایرانیان آریایی در بدو ورود خود در منطقه فلات به مرحله ای از رشد اجتماعی و تفکیک مسئولیت­ها و تشخیص توانایی­ها و تعلقات خاص در میان خویش رسیده بودند که بتوانند از تقسیم بندیهای اجتماعی مبتنی بر کار و پیشه سخن بگویند.  نسک­هایی از اوستا که قدیمی­تر می باشد و احتمالا به روزگاران قبل از زرتشت پیامبر می­رسد، از حضور سه قشر اجتماعی


 

 

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه:جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده یی، اوستایی