دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد : جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی  

تکه ای از متن پایان نامه :

  

وایشیه­ها:شامل کشاورزان، صنعتگران، دامپروران و بازرگانان.

شودره­ها: شامل خدمتکاران برهمن­ها و احتمالاً خدمتگزاران کاست­های بالا و کارگران غیر ماهر.

با این وجود قشربندی اجتماعی در ایران و هند باستان دارای ریشه­های مشترکی هستند. چنانکه در روایات باستانی و اساطیری ایران تقسیم بندی مردم به چهار طبقه را به جمشید پیشدادی نسبت داده­ اند.(فرهنگ ارشاد:1365، 133،134).( این مبحث در فصل بعد می آید). این نظام طبقاتی که دارای چهار طبقه مجزا و متفاوت از یکدیگرند، از ابتکارات عظیم آریایی­ها می باشد و فردوسی در بخش پادشاهی جمشید این گونه آن را اظهار می­کند:

زهر پیشه ای انجمن نمود مرد                           بدین اندرون، پنجهی نیز خورد

آریایی به هند آمده می باشد. او در فرهنگ باستانی هند مجموعه داستان­هایی به نام جاتکه­ها[1] ذکر می­کند که از مهم­ترین و برجسته­ترین مجموعه فولکلوری به شمار می­آید. در این مجموعه باستانی از وجود صنف­ها و دسته­های مختلف پیشه وری و شغلی گفتگو می­گردد. براساس این منبع دریافته­اند که در هند آن زمان، دهکده­های معینی برای یک صنف و یک گروه شخصی وجود داشته می باشد. مثلاً روستاهایی بوده که هزار خانواده درودگر در آن می­زیسته­اند و یا روستاهایی که همه فلزکاران در آن جمع آمده بودند. این دهکده تخصصی معمولاً در نزدیکی شهرها بوده و محصولات آن در شهر مصرف می­شده می باشد. این همان زمانی می باشد که احتمالاً نظام کاستی به تدریج شروع به رشد کرده می باشد. در ادامه ارشاد به عقیده نهرو نیز می­پردازد که اساس تقسیم بندی کاستی در اصل برای جداکردن آریایی­ها از غیر آریایی­ها بود. او اظهار می­کند که نظام کاستی نتوانست مدت زیادی به صورت ابزار فرق فاتحان از مغلوبین کاست­ها به کار آید، درحالی که بسیاری از آریایی­ها در پایین­ترین کاست­ها قرار گرفتند. بسیاری از افراد بومی می­کوشیدند تا خود را با اعضای این گونه کاست­ها متناسب ساخته و در لایه های پایینی جامعه جایی برای خود پیدا کنند و این جریانی مداوم بود. گفتنی می باشد شالوده اجتماعی و عقیدتی مذهب هندو این می باشد که سلسله مراتب نظام طبقاتی بر اساس استعدادها و امکانات  شخصی افراد بنا شده و هر کس در مرتبه­ای مطابق با امکانات وجودی خود قرار گرفته می باشد. به طوری که شریعت یا عدالت اجتماعی رعایت شده و هماهنگی کاملی در جامعه پدید می­آید.(فرهنگ ارشاد،1365: 136 ،137).

به هر حال فردی که در یک طبقه مانند طبقه شودره قرار دارد احتمال دارد که امکانات وجودی­اش از یک کشتریه یا برهمن بیشتر باشد اما زیرا یک شودره می باشد تا آخر عمرش بالاجبار در همان مرتبه می­ماند. پس می­توان گفت نظام طبقاتی طوری بنا شده که تقریبا هر کس در آریایی در طبقه وایشیه جریان دارد را با در نظر داشتن ارتباط آنها با مردمان خارجی اظهار می­کنند. طبقه شودره که پایین­ترین و چهارمین طبقه و به عنوان پاک و نجیب شناخته می­گردد در جایگاه رعیت پیشگی قرار دارد. آنها مجاز به پوشیدن کمربند مقدس (نمادی معنوی یا مرتبه­ای رفیع می باشد)، خواندن متون مقدس یا انجام مراسم مذهبی نبودند. بالاتربن وظیفه شودره­ها طبق  قانون نامه منو خدمت به برهمنان می باشد. خارج از چهار کاست، البته این هنوز بوسیله آریایی­ها زرد چهره پذیرفته نشده می باشد، طبقه پنجمی به نام سمانیا[2] یا پست و یا به گونه­ای دیگر سوتس[3] هست که با ازدواج درون همسری بین طبقات دیگر یا بین آریایی و غیر آریایی تشکیل شدند. (هاول،1891: 22-21).

[1] .jataka

[2] .Samanya

[3] .sutas

 

 

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه:جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده یی، اوستایی

Author: new1 new1