سه اشتباه رایج دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۸

همزمان با شروع سال ۲۰۱۸ موضوعات جدیدی هم به بازار نوشتن وارد می شن. دیجیتال مارکتینگ نه فقط با ما وارد سال جدید می شه، بلکه هر ساله بخش بزرگتری از بودجه بازاریابی شرکتا رو به خودش اختصاص میده. براساس گزارش emarketer.com در سال ۲۰۱۰ شرکتا دو برابر بودجه تبلیغاتی دیجیتالی خود رو صرف تلویزیون یا بازاریابی تلویزیونی کردن. در آخر ۲۰۱۴ بودجه تبلیغات تلویزیونی و دیجیتالی برابر شده.

دیجیتال

بسیار این واسه شما معنیش چیه؟

اگه وب سایتتون بروزرسانی نباشه در بهینه سازی سایت یا سئو، بازاریابی محتوا یا بقیه روش هدف دار بازاریابی موتورهای جستجو به مشکل برخورد می کنین. خیلی از شرکتا درک درستی از انتظاراتشون از شرکت بازاریاب دیجیتالی خود ندارن. در این جا ۳ تا از بزرگترین اشتباهات شرکتا در دیجیتال مارکتینگ رو براتون توضیح میدیم.

بازاریابی محتوا

اشتباه شماره ۱: برنامه ریزی ضعیف

برنامه ریزی

در ارتش این جمله زیاد شنیده می شه “برنامه ریزی قوی جلوی اجرای ضعیف رو میگیره” وقتی صحبت از دیجیتال مارکتینگ می شه، نبود برنامه ریزی بزرگترین اشتباهی هست که افراد مرتکب می شن. کمبود یا نبود یه روش هدف دار متمرکز منتهی به تلف شدن زمان، پول و فرصت می شه. قبل از سرمایه گذاری واقعی باید نکات و برنامه های زیر رو در نظر بگیرین.

سرمایه گذاری

بازارتون رو بشناسین. یه برند باید شناخت درستی از رقبا، مشتریان دموگرافیک، کانالای پخش الان و هرگونه اطلاعاتی در مورد دموگرافی و اجناس در رابطه به بازار خود داشته باشه.
اهداف بازاریابی خودتون رو مشخص کنین. با دیجیتال مارکتینگ به دنبال چه اهدافی هستین؟ KPI یا شاخص کارکرد کلیدی شما واسه امتحان موفقیت چیه؟
بودجه ای مشخص کنین. کل بودجه بازاریابی شما چه قدر هست؟ واسه هر کانال چه قدر اختصاص می دید؟ اگه بودجه محدودی دارین باید بسیار هوشمندانه هزینه کنین. مثلا اگه می خواین جواب مستقیمی از بازار دریافت کنین، حتما از تبلیغات کلیکی (PPC) به جای شبکه های اجتماعی استفاده کنین.

برنامه مرتب جز اصلی واسه پایه های بازاریابی  کار و کاسبی شماس و بدون اون شانس موفقیت بسیار کمه.

اشتباه شماره ۲ : انتظارات غیر واقعی

وقتی یه شرکت بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ رو اداره می کنین، شرکتای زیادی در اشکال، ابعاد و بودجه های جور واجور می بینین. وجه اشتراک همه این شرکتا با بودجه ۵۰۰ هزار تومانی تا ۵۰ میلیون تومانی در ماه واسه دیجیتال مارکتینگ تنها یه نکته س : انتظار دریافت جواب سریع .

در خیلی از مواقع هنوز جوهر قرارداد خشک نشده که یه عالمه از تماسا و ایمیلا با سوالاتی مثل : به چه دلیل در صفحه اول گوگل نیستیم؟ یا به چه دلیل به هدف CPA در تبلیغات کلیکی نرسیدیم و چیزای دیگه ای به جز اینا به سمت  ما سرازیر می شن. حتی اگه انتظارات به طور شفاف تعریف شده باشه. این تصور که دیجیتال برابر یافته های فوریه یکی از بزرگترین سوء برداشتا مخصوصا واسه شرکتای تازه وارد به بخش دیجیتال مارکتینگه. واقعیت اینست که حتی کمپینای تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال هم واسه پیشرفت، بهبود و بهینه شدن نیازمند گذشت زمان هستن تا شما رو به اهداف مورد انتظارتون برسانند.

موارد زیر متوسط زمان مورد انتظار واسه نتیجه گرفتن از یه سرویس دیجیتال مارکتینگه.

کمپین تبلیغات کلیکی : ۹۰ روز

این عدد یه مدت زمان تخمینیه ولی با کمپین PPC نرخا و متنا باید از راه A/B testing بهینه شده باشه.  این اتفاق یه شبه رخ نمی ده و واسه بلوغ و تاثیر نیازمند زمونه که معمولا ۹۰ روز زمان میبره.

بهینه سازی سایت یا سئو : ۹۰ تا ۱۸۰ روز

سئو

بهینه سازی سایت یا سئو یکی از جنبه های راز آلود دیجیتال مارکتینگه چون گوگل همه تکنیکا و قوانین رو مخفی نگه می داره و اونا به صورت عمومی منتشر نمی کنه. پس، ما تلاش می کنیم اهداف قابل دسترس واسه موفقیت احتمالی مشتری خودمون تعیین کنیم. اگه بخوایم رک باشیم، ۹۰ روز در بهینه سازی سایت بسیار سخاوتمندانه س اما ۱۸۰ روز واقع گرایانه تر هست. البته همه اینا به کلید واژه انتخابی و اندازه رقابت واسه اون کلمه بستگی داره.

شبکه های اجتماعی : ۳۰ روز

شما باید در شبکه های اجتماعی فعال باشین و محتوای قدرتمندی رو به اشتراک بذارین و واسه محتوای خود برنامه ریزی و تقویم داشته باشین. شبکه های اجتماعی کم کم داده محور شدن و باید مثل بقیه کانالای دیجیتال مارکتینگ ردیابی شن. روزای پستای فی البداهه در مورد اتفاقات داخل شرکت مثل صبحونه کاری با همکاران و چیزای دیگه ای به جز اینا گذشته س.  این پستا باید به طور کامل با هدف تعامل مستقیم با مخاطبین کار و کاسبی تون گذاشته شن.  هم اینکه شبکه های اجتماعی نقش مهمی در روشای هدف دار بازاریابی محتوا اجرا می کنن.

صبحونه

صبور باشین و اجازه بدین تا کمپینای دیجیتال مارکتینگ شما بهینه شن. این موضوع که شما در عرض یک تا دو هفته جواب نداده به معنی ترسیدن و نا امید شدن شما و تغییر روش هدف دار نیس. خیلی از شرکتا نمی تونن صبر کنن و با تغییر روند و روش هدف دار امکان پیدا کردن یه روش مناسب واسه کار و کاسبی خودشون رو نمی دن.

اشتباه شماره ۳ : آگاه نبودن

امروزه دیجیتال مارکتینگ دیگه درباره فضایی پر از ابهام و رمزآلود نیس. با پیشرفت وسایل تحلیل گر، هر دلار و هر کلیک مشتری شما قابل ردیابی و بررسیه. سوال اینجاس: شما منابع درستی واسه تحلیل گری رو در اختیار دارین؟

دلار

به عنوان یه صاحب کار و کاسبی، مدیر یا عضو گروه بازاریابی چگونگی خرج شدن بودجه بازاریابی شرکت جزو وظایف شماس. حتی اگه شرکت دیگری این کار رو واسه شما انجام میده اطلاع از لیاقت و عرضه اون گروه به چه شکلی میشه؟

حتی اگه برندی با یه شرکت دیجیتال مارکتینگ همکاری می کنه، شرکای کلیدی باید بدونن و مالکیت داده های مهم بازاریابی رو در اختیار داشته باشن. مثلا اگه یه کمپین تبلیغات کلیکی دارین، باید از چگونگی کار با گوگل ادوردز (Google Adwords) آشنا باشین. این باید واسه همه کانالای دیجیتال مارکتینگ صدق کنه. شما می تونین یه مشاور دیجیتال مارکتینگ استخدام کنین تا مثل یه مشاور مالی هر ماهه همه کانالای تبلیغاتی شما رو بررسی و ممیزی و روشای بی کیفیت رو حذف کنه. این کار در دراز مدت مبلغ زیادی صرفه جویی در بودجه تبلیغاتی شما داره. این کار بخش بازاریابی و فنی شما رو مجبور رعایت قوانین و انجام بهینه امور بازاریابی و تبلیغات می کنه.

نتیجه گیری :

در آینده تماشاگر رشد و پیشرفت عالی دیجیتال مارکتینگ (که شامل موبایل مارکتینگ هم هست) هستیم. این روند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و چاپی رو زیر سایه خود می گیره. واسه همراه شدن با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی آماده باشین. شما باید روش هدف دار دیجیتالی اندازه پذیر همگام با روندا در پیش بگیرین.

موبایل

Author: مدیر سایت