قواعد استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت

قواعد استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت

پاپ آپ، مزاحم تموم عیار یا کاتالیزور موثر ؟

فرض کنین یه پروژه جدید واسه طراحی سایت به شما واگذار شده و می خواید تموم علم و تجربه خود رو صرف طراحی یه سایت قشنگتر و کاربردی کنین. در اولین قدم تموم ویژگیای یه سایت خوب رو از ذهن می گذرونین و تصمیم می گیرین همه این ایده ها رو در سایت خود پیاده کنین. اما شاید لازم باشه درباره این روند بیشتر با خودتون فکر کنین. شاید این سوال براتون پیش بیاد که اجرای تموم ویژگیای خوب در سایت چه اشکالی می تونه داشته باشه؟

اگه بخوایم به صورت ساده این معنی رو واسه شما روشن کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که حتی زیاده روی در ویژگیای خوب یه سایت هم می تونه خروجی بدی به همراه داشته باشه. چون فضای وب جایی واسه شلوغی و زیاده روی نیس. یعنی؛ کاربری که وارد سایت شما می شه، وقت کافی واسه بازدید تموم صفحات شما نداره.

اگه مخاطب بخواد به جواب یه سوال برسه، بدترین کاری که می تونین انجام بدین اینه که اونو با اطلاعات مزاحم و غیرکاربردی در سایت گمراه کنین. اما راه حل بهتر چیه؟

راه حل

به چه دلیل توجه خیلی راحت در طراحی سایت مهمه؟

بهترین راه حلی که می تونه به کام همه کاربران خوش بیاد، راه و روش ساده و مینیمال (Minimalism) در طراحی سایته. ترن مینیمال مدتیه که در طراحی سایت اهمیتی زیادی پیدا کرده و دلیل اونم به طور کاملً روشنه؛

کاربر در سریع ترین زمان ممکن و بدون ایجاد مزاحمت، به محتوای لازم خود می رسه.

در واقع شفافیت و سادگی دو عامل بزرگ در موفقیت سایت شما میشه چون که این دو عامل همون ویژگی هاییه که مورد پسند همه بازدید کنندگان فضای وبه. به عبارت ساده تر، وقتی که به عنوان یه طراح سایت رضایت کاربر رو در اولویت قرار می دین، یعنی یه قدم به موفقیت نزدیک شدین.

اما اگه بخوایم به طرف دیگه سکه هم نگاهی بندازیم، باید بگیم که منظور ما از سادگی و شفافیت این نیس که وسایل موثر در فروش و بازاریابی رو از یاد ببرین.

پاپ آپ چیه و به چه دلیل به وجود اومد؟

چند سال پیش، پاپ آپ به عنوان یه عنصر کاربردی در نمایش محتوا، راه خود رو در طراحی سایت باز کرد. هدفی که پنجره های پاپ آپ داشتن این بود که بتونن محتوای مهم و لازم کاربر رو بدون تغییر در ساختار کلی سایت به نمایش بذارن.

پس از یه مدت، خیلی از سایتا از این ویژگی خوب، سوءاستفاده کردن و وجهۀ تبلیغاتی به اون دادن. وقتی همه جای اینترنت پر از پاپ آپای تبلیغاتی شد، این شرکت گوگل بود که مانند همیشه به نجات کاربران اومد.

طبق قوانین جدید گوگل، سایتایی که تبلیغات زیادی در سایت خود دارن، با کم شدن رتبه در صفحه یافته های جستجوی گوگل مواجه می شن. مشکل اصلی اما جایی بود که در اون زمان قوانین شفافی واسه یه پاپ آپ مورد قبول گوگل و کاربران نبود.

در این مقاله می خوایم اول تموم ابهاماتی که در مورد به کار گیری پاپ آپ واسه شما هست رو برطرف کرده و با نگاهی گذرا بر وضعیت حال حاضر پاپ آپ در طراحی سایت، ۱۸ پیشنهاد عملی و به درد بخور رو به شما ارائه کنیم.

شکلای جور واجور پاپ و فرق کارکرد اونا

اجازه بدین اول ببینیم پاپای فعلی چه ظاهری دارن، با چه هدفی از اونا استفاده می شه و اصلاً به چه دلیل باید اونا رو در پروژه های طراحی سایت استفاده کنیم.

Modal: یکی از عادی ترین شکلای جور واجور پاپ آپیه که کاربران در فضای وب با اون روبرو می شن. این نوع از پاپ آپا معمولاً به محض وارد شدن شما به سایت، در پایین یا گوشه صفحه ظاهر می شن.

Interstitial: این نوع از پاپ آپ با ورود شما به سایت، تموم صفحه رو پوشش میده و واسه مشاهده محتوای صفحه باید اول از شر اون خلاص شید.

Notification Bar: این مدل معمولا مثل یه نوار اطلاع رسانی، در بالاترین یا پایین ترین بخش صفحه قرار میگیره.

۵ دلیل خوب واسه به کار گیری پاپ آپ در سایت

ممکنه فکر گنید گوگل رابطه خوبی با پاپ آپا (به خصوص پاپ آپ موبایلی) نداره و بهتره که تحت هر شرایطی از اونا دوری کنین؛ اما با دونستن  دلیل زیر، به این نتیجه می رسید که که اگه از راه درست وارد شید، پاپ آپا نقش یه کاتالیزور بسیار مهم و موثر رو اجرا می کنن.

موبایل

  1. جلب توجه: واقعیت اینه که امروزه افراد وقت کافی واسه انجام کارای خود ندارن؛ به خاطر همین به کار گیری پنجره های کوچیکی که شامل پیامای مهم هستن، بسیار جلب توجه می کنن.
  2. جنبه روانشناختی: چشم آدم از دید روانشانسی به عناصر و پنجره های کوچیک و رنگی که دارای افکتای قشنگتر باشه بیشتر جذب می شه.
  3. انعطاف پذیری بالا: کاربرد پاپ آپا دیگه تنها منتهی به تبلیغات اذیت کننده نمی شه. الان، می تونین از اونا موقع ورود به سایت، بعد از اسکرول کردن یا قبل از خروج کاربر استفاده کنین.
  4. ظاهر تمیز: همونطور که قبلاً در مقدمه اشاره کردیم، مینیمال بودن یکی از مهم ترین عناصر در حفظ زیبایی و سادگی وب سایته. بنابریان اگه پیامی دارین که شامل اطلاعات مهم و لازم واسه کاربره، می تونین با به کار گیری پاپ آپ، بدون اشغال کردن فضای صفحه این پیام رو در اختیار بازدید کننده سایت خود بذارین.
  5. افزایش اندازه تبدیل: یکی از وب سایتای معتبر در مورد طراحی سایت آزمایشی باحال درباره نقش پاپ آپا در اندازه تبدیل مشتری انجام داده. طبق یافته های بدست اومده، به کار گیری پاپا اندازه تبدیل مشتری رو تا ۳ درصد زیاد می کنن. اگه در طراحی و کاربردی بودن پاپ آپای سایت خود دقت عمل به خرج بدین، این عد تا ۹ درصد زیاد می شه.

نبایدهایی درباره به کار گیری پاپ آپ در موبایل

شرکت گوگل در بخش راهنمای Webmaster Blog از برنامه نویسان درخواست می کنه که پاپای تبلیغاتی رو به صورت هدف دار واسه کاربران شخصی سازی کنن تا مخاطب با محتوای اسپم و آزاردهنده روبرو نشه. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله سئو موبایل رو در سایت بخونین.

اسپم

  • پاپ آپ بدون این دست اون دست کردن پس از ورود به صفحه به کاربر نشون داده میشه.
  • پاپ آپ محتوای صفحه سایت رو مخفی می کنه و دسترسی به محتوای اصلی وجود نداره.
  • پاپ آپ تموم فضای صفحه رو پوشش می ده.

۱۸ قانون مهم واسه استفاده درست از پاپ آپ

رعایت این قوانین موجب میشه که اندازه تبدیل پاپ آپ شما بیشتر شده و استانداردهای مورد نظر گوگل که بر سئو سایت هم موثر هستن رعایت شه.

  1. هیچ وقت بدون هدف از پاپ آپا استفاده نکنین چون که اینکار باعث می شه وقت کاربران گرفته شده و در نتیجه اعتماد اونا رو از دست بدین.
  2. پاپ آپ رو طوری طراحی کنین که از دید ظاهری با سایت شما هماهنگ باشه.
  3. ریسپانسیو بودن پاپ آپ یه امر لازم در طراحی سایت حساب می شه.
  4. از متنای کوتاه و روشن استفاده کنین.
  5. دکمه یا پیام شما در پاپ آپ باید روشن و در دسترس باشه.
  6. در به دست آوردن اطلاعات کاربران خود زیاده روی نکنین و تنها نشانی ایمیل اونا رو دریافت کنین.
  7. محتوای پاپ آپ باید با محتوای موجود در صفحه در رابطه باشه.
  8. به کاربران زمان کافی واسه بررسی سایت بدین و تا جای ممکن از پاپا در صفحه اول سایت خود استفاده نکنین.
  9. هم جهت با قوانین گوگل در پاپ آپ موبایل (اشاره شده در بالا) حرکت کنین .
  10. لازم نیس پاپ آپ در نسخه موبایل و دسکتاپ برابر باشه، واسه هر دستگاه یه پاپ آپ اختصاصی طراحی کنین.
  11. یه راه خروج (دکمه X) واسه بستن پاپ آپ در اختیار کاربر بذارین.
  12. پاپ آپ رو دست کم ۵ ثانیه پس از ورود کاربر به صفحه به اون نشون بدین.
  13. از پاپای تکراری در صفحات جور واجور سایت استفاده نکنین.
  14. اگه می خواید توجه کاربر شما فقط به یه چیز جلب شه، پنجره پاپ آپ خود رو در مرکز صفحه بذارین.
  15. اگه می خواید یه پیشنهاد خاص یا تخفیف خاص رو به کاربر اطلاع بدین، به جای پاپ آپ از Sticky Bar استفاده کنین.
  16. اگه محتوای پاپ آپ شما خیلی لازم کاربر نیس، پاپ آپ خود رو در حاشیه صفحه بذارین.
  17. از پاپ آپای شخصی سازی شده کاربر بهره ببرین تا مخاطب شما توجه بیشتری به محتوای پاپ آپ داشته باشه.
  18. اگه پاپ آپ یه بار به وسیله کاربر بسته شد در صفحات دیگه سایت یا مراجعات بعدی نباید نشون داده شه.

اگه محتوایی مهم و خاص واسه کاربران سایت خود دارین یا می خواین طوری بازدیدکنندگان سایت خود رو زیاد کنین، به کار گیری پاپ آپ به طور کاملً منطقی و حتی لازمه.

تلاش کنین با به کار گیری آزمون و خطا و بازخوردی که از کاربران خود می گیرین، عناصر جور واجور پاپ آپ مانند طراحی ظاهری، محتوا، CTA، جا و زمان نمایش اونو طوری طراحی کنین که کاربر با دیدن پاپ آپ تو یه صفحه از سایت، فقط به فکر بستن اون نباشه!

بنظر شما به کار گیری پاپ آپ چقدر بر اندازه تبدیل مشتری و جلب توجه کاربران اثر میذاره؟ آزاردهنده بودن اونا موجب میشه که از این وسیله استفاده نکنیم؟