پایان نامه ارشد با موضوع : جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی  

تکه ای از متن پایان نامه :

  

اما گروهی که مافوق این چهار گروه هستند، طبقه عرفا و ارباب کشف و شهود نام دارند. آنها گوشه عزلت انتخاب کرده و از قیود مادی و حجاب ظلمانی و دنیوی رهایی یافته در عوض به ریاضت و تزکیه نفس می­پردازند. در مرتبه پایین­تر از این نظام چهارگانه طبقه پاریا و مردم خارج از این نظام هستند. پس می­توان گفت در اینجا تقیسمات دیگری به وجود می­آید. چنانکه آغاز طبقه عرفا و اربابان کشف و شهود سپس طبقه برهمنان، کشتریه و وایشیه که جزء نظام طبقاتی هستند و در انتها طبقه پاریا[1] که در مرتبه پایینی قرار دارند. این نکته را بایستی یادآور گردید که مقصود از نظام دینی هند به معنی واقعی آن مستقر ساختن سلسله مراتبی بر اساس واقعیت باطنی افراد می باشد و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. نه اینکه تقسیم بندی اجتماعی و مبارزه طبقاتی آن­گونه که در مغرب زمین پس از انقلاب هجدهم فرانسه و انقلاب صنعتی قرن نوزدهم به وجود آمد.(شایگان،1343: 36-366).

گروه کاستی می باشد که در آن زاده شده می باشد.(موحدیان عطار،1382: 57،59).

در این میان دیدگاه­های مختلفی توسط بشر شناسان به خصوص بشر شناسی طبقه در هند مطرح شده می باشد که دستخوش بازنگری اساسی در واکنش به تحولی بزرگ در مطالعات کاستی لوئیس دومونت[2] شده می باشد. لازم به ذکر می باشد آثار دومونت مورد نقد می باشد. از نقد­هایی که برآن وارد شده می باشد این می باشد که آن چیز که طبقه را می­سازد، واقعیت طبقه در جایگاهی برای مردم هند می باشد و آن به مراتب پیچیده می باشد. همچنین آن چیز که که طبقه را در مسیری ایده­آل اظهار می­کند ساختار فرهنگی می باشد که در نتیجه اساطیر به وجودمی­آیند و از یک سلسله مراتب بر اساس پاکی و آلودگی نشأت گرفته که بر طبق آن همه طبقات هند در طول هم قرار می­گیرند. این نقد بر او نیز وارد می باشد که چگونه اشتباه دومونت باعث می­گردد قدرت سکولار به عنوان وابستگی به وضعیت آیینی به نظر برسد. با وجود اهمیت این نقدها، آنها طبقه را در مطالعات کاستی در هر صورت نظام­مند به شمار نمی آورند. مطالعات بشر شناسی هند که تحت تأثیر طبقه می باشد بر این باور می باشد مهار این رویکرد یکپارچه به مقصود درک طبقه در هند می باشد. کاربرد آن قوم نگاری می باشد که از طریق جنبه­های نمادین و مادی کاست و طبقه ادراک می گردد.(بارمورلی،2012: 227).

بعضی دیگر بر این عقیده­اند که انتقاد از نظام کاستی در هند عمدتاً به دلیل پیش فرض­هایی می باشد که قابل فهم نیست به طوری که اغلب آنها به عنوان نتایج حاصل از کاست به نظر می­رسند. لذا دیدگاه های مطرح شده نسبت به نظام کاستی هند به مقصود رهایی از فقدان هایی می باشد که افراد ذکر می کنند. البته همه انتقادات بر این فرض استوار می باشد که طبقه بایستی از نهادهای مذهبی جهان غرب ساخته شده باشد. این نظر احتمالا نادرست می باشد زیرا نظام طبقاتی بخش لاینفک زندگی در همه توجه­ها نسبت به آن می باشد. اما آن چیز که متفاوت می باشد پیش فرض­ تطبیقی زبان های هندواروپایی و زبان شناسی عمومی .(لازارد، 1989: 145-[1] .paria

[2] .louis dumont

 

 

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه:جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده یی، اوستایی