پایان نامه ارشد در مورد : جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی  

تکه ای از متن پایان نامه :

 ).

بنونیست درمورد اقوام هندوایرانی مطالعات گسترده ای انجام داده می باشد. نوشته­ها و گزارش­های او نشان می دهد که او با تعبیری متفاوت از سایر محققان به مطالعه اقوام هندو ایرانی با ذکر جزئیات آنها پرداخته می باشد. طبق سنت­های هند و ایرانی ساختار جوامع با سه طبقه مشخص شده می باشد که عبارتند از: روحانیون، جنگجویان و کشاورزان. همان طور که در قبل اشاره گردید این طبقات در هند ورنه نامیده می گردید که به معنی رنگ می باشد. معنی دیگر طبقه یا ولادت می باشد. زیرا که میراث اجدادی ما تأثیر مهمی در کیفیات اخلاقی و استعداد ذاتی ما دارد. این ولادت از یک سو مبتنی بر کیفیاتی می باشد که جزء میراث شخصی خودمان محسوب می­گردد و از سوی دیگر مبتنی بر مجموعه کیفیاتی می باشد که از طریق میراث نوعی به ما منتقل می­گردد. در واقع لغت جاتی از ترکیب این دو عنصر تشکیل یافته می باشد. هر شخصی فی ذاته دارای خصوصیاتی می باشد که او را برای انجام وظیفه ای تعیین می­کند. چنانکه کلیه موجودات عالم از نظام معین و خاصی می باشد که هر کدام در مرتبه خود قرار یافته­اند. افراد نیز بر اساس کیفیت شخصی(ورنه) و میراث اجدادی(جاتی) یکسان نیستند و هر کسی برای انجام وظیفه ای خلق شده می باشد. پس مبنای اجتماعی دین هندو بر این می باشد که سلسله مراتب نظام طبقاتی بر اساس استعداد­ها و امکانات شخصی افراد بنیان گردد و هر کس در مرتبه مطابق با امکانات وجودی خود قرار یابد به طوری که ناموس الهی[1]  (دهرمه) رعایت گردد و هم آهنگی کامل بین اعضای مختلف جامعه پدید آید. زیرا که افراد همه بهم پیوسته و عضو یک پیکرند و هر کس برحسب طبیعت واقعی خود برای حفظ هم­آهنگی و نظام عالم ضروری و مفید می باشد .(شایگان، 1343: 363).

نکته جالب توجه در دستاوردهای بنونیست این می باشد که طبقات در ایران بوسیله رنگ لباسهایشان متمایز می­گردید. اصطلاحات بر همه سازمان­های جوامع هندواروپایی مسلط می باشد. تقسیمات سه گانه جوامع از قدیمی­ترین منابعی که بدست آوردیم، گواه بر آن می باشد. همان طور که بقای آن در دوره­های تاریخی بخصوص در جوامع هندی همیشه ناشناخته مانده می باشد. امیل سنارت[2] اشاره می­کند که مطالعه­ها درمورد کاست­های هند نباید این­گونه باشد که کاست­ها با قوانین داخلی تبیین شوند. بلکه آن­ها ادامه تقسیمات کهنی هستند که ذاتی هند می باشد. کاست­های هند، اسلوبی از قدیمی­ترین بخش­هایی می باشد که به طور قطع به دوره هندوایرانی یا هند و اروپایی باز می­گردد. مسأله ای که در این تقسیم بندی هست مطالعه کلمه­هایی می باشد که در هند و ایران به کاست تعریف می­گردد و در جوامع دیگر خانواده هندواروپایی می­توانیم نظامی مشابه آن را بیابیم. با مروری بر اصطلاح­ها در بیشتر بخش­ها این نکته را در می­یابیم که آنها مستقیماً می­توانند تفسیر شوند و بر چیزی دلالت دارد که هنوز در دسترس ماست. این را می­توانیم موفقیت آن­ها در نظر بگیریم. بنونیست پس از ریشه­یابی هر اصطلاح این نکته را اظهار می­کند اگرچه شیوه­هایی هست که به فعالیت اجتماعی افراد مختلف می­پردازد با این حال چیزهایی باقی می ماند که در سنت­ها درک نمی­گردد و تفسیر­های تاریخی از آنها باقی می­ماند. پس ممکن می باشد فرض کنیم که تقسیمات کهن اجتماعی به شکلی افسانه­ای باقی مانده می باشد که این امر به نوبه خود دلیلی می باشد که با در نظر داشتن آن نه تنها در میان جوامع هندوایرانی بلکه هندواروپایی نیز هست. لذا افسانه­ها و اسطوره­ها جشن­های سالانه­ای را توصیف می­کند که توسط افراد روحانی انجام می­گردید .(بنونیست، 1973: 227،228، 237،299، 300،301).

[1] .Dharma

[2] .Emile Senart

 

 

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه:جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده یی، اوستایی

Author: new1 new1