پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان : جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی  

تکه ای از متن پایان نامه :

  

آن چیز که که از مطالعه­های بنونیست دریافت می­گردد این نکته می باشد که او توانسته با تیزبینی خاصی، ویژگی های طبقاتی از اقوام هندو ایرانی را اظهار کند که اکثراً از آن رد شده اند. پس این مطالعه­ها در نوع خود آنها از سلطه گران مهاجم بود و دیگری شودره­ها یا مردم غیر وده­یی که مورد هجوم و حمله قرار گرفته بودند. شاید درست­تر این باشد که بگوییم آریایی­های وده­یی که به هند هجوم آورده بودند طبقه برتر جامعه هند باستان و شودره­های غیر وده­یی و بومی به صورت زیر دست یا طبقه پایین جامعه بودند .(فرهنگ ارشاد،1365: 134).

در این زمینه کتایون فکری نیز در یکی از پژوهش­های تاریخی خود آورده می باشد که: در روزگارانی که نیاکان ایرانیان و هندیان یکی بودند، جامعه به دو گروه تقسیم می گردید: یکی دین مردان و دیگری مردم عادی. او در این زمینه به طور مفصل بحث کرده می باشد. از نظر او روحانیون طبقه دانشمند و آگاهی بودند که می­بایست در چگونگی اجرا و برگزاری آداب و رسوم شان چیره­دست می­بودند و اورادی را که در مراسم ادا می­کردند از برداشته و در مراسم آیینی و قربانی حضور می­یافتند. تطهیر ابزار و مراسم از وظایف آنان بود که بعدها درمیان زرتشتیان و برهمنان به صورت مفصل­تری انجام می گردید.(فکری،1388: 102).

تاپار نیز در کتاب خود به این موضوع اشاره می­کند که در آغاز ورود آریایی­ها به هند، آنها به سه طبقه تقسیم ­شدند: جنگجویان یا نجبا، روحانیون و عوام. این در حالی بود که هنوز اندیشه کاست پیدا نشده بود. پس از اینجا فهمیده می­گردد که کاست بین هندوها پیش از ورود آریایی­ها وجود نداشته می باشد. همان گونه که از این ضرب المثل معلوم می­گردد«آوازخوان دوره گردم، پدرم زالو بود و مادرم غله آسیاب می نمود». شغل ها موروثی نبود. قانونی هم برای محدود کردن ازدواج بین طبقات وجود نداشت. البته مراد از تقسیم جامعه به سه طبقه تنها فراهم آوردن تسهیلات اجتماعی و تشکیلات اقتصادی بود. نخستین گام در زمینه ایجاد نظام کاستی آنگاه برداشته گردید که آریایی­ها، دسا[1] را مطرود و از جامعه راندند. علت های گوناگونی ذکر کرده­اند. شاید به علت بازسازی  اساطیر آریایی نمی­کند. زیرا با تحول تفکرات دینی در ایران باستان، اثری دست نخورده از نحوه تفکر در ادوار قبل بر جای نمانده می باشد و چنان کیفیاتی در این بخش از تفکر هندو ایرانی دیده می­گردد که اگر اساطیر وده­یی در دست نبود، تنها به یاری اساطیر ایرانی قادر به بازسازی نسبتا دقیق اساطیر هندو ایرانی نبودیم.(بهار،1375: 385،386،388،390).

اما بخش دیگر، برای شناخت منشأ هند و اروپاییان و سابقه فرهنگ و تمدن ایشان دو وسیله می باشد. از نظر بهار این دو وسیله که عوامل بیرونی و درونی خوانده می­شوند عبارتند از: زبان­ها و اسطوره­های هند و اروپایی که جنبه­های مشترک زبانی و فرهنگی مشترک در آنها می­تواند تا حدی در شناخت جامعه نخستین هند و اروپایی راهنمای ما باشد، که به آن شواهد درونی گویند و دیگری آثار بدست آمده باستانی می باشد که در پی مطالعه­های باستان شناسی درمورد آنها می توان به شناخت بسیاری از جنبه­های زندگی اجتماعی و احیا معنوی هندو اروپاییان در اعصار کهن و محل­های سکونت آغازین ایشان دست پیدا نمود که آن را عوامل بیرونی خوانده­اند. دوران اتحاد قومی هندو اروپاییان نخستین به 4400پ.م می­رسد. به عقیده بهار آنان از نظر اجتماعی دارای طبقات سه­گانه­ای بودند و نوعی سلطنت که از ساخت دقیق آن مطلع نیستیم در رأس نظام اجتماعی ایشان قرار داشت. در حدود 3000تا3500 پ.م احتمالا این فرهنگ به مراکز متعددی تقسیم شده بود و از آن پس به هر سو گسترش پیدا نمود. ظاهرا از این دوره می باشد که وحدت زبانی اقوام هندو اروپایی از بین رفت و خانواده های مختلف هندو اروپایی پدید آمد. اما در این میان یعنی نیمه دوم هزاره پ.م شاهد جابجایی عظیم مجددی در میان این اقوام هستیم به طوری که نتیجه آن ورود هندو ایرانیان به دو سرزمین هندو ایران می باشد. شبیه همین حرکت توسط اقوام هندو ایرانی ساکن در شمال قفقاز هم دیده می­گردد که در اواسط هزاره دوم پیش از میلاد از کوه­های قفقاز می­گذرند و به آسیای صغیر و شمال بین النهرین وارد می­شوند و حکومت­هایی برپا می­دارند. اما این اقوام را می باشد که در کنارشان پوشان[2] خدای گله­ها هست و سرسوتی[3] الهه جویبار و رود. در مهابهاراتا نیز همین کارویژه[1] .Dasa

[2] .Puchan

[3] .Sarasvat

 

 

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده¬یی، اوستایی

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه:جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی با تکیه برمتون وده یی، اوستایی

Author: new1 new1