چرا گوگل برخی وب‌سایت‌ها را جریمه می‌کند؟

وقتی که می خواین صفحه وب خود رو بهینه کنین، جدا از دنبال کردن روش هدف دارای بازاریابی، باید از دستورالعملای گوگل بدونین. در این نوشته به شما می بگیم که به چه دلیل گوگل بعضی وب سایتا رو جریمه می کنه.

هدف اصلی گوگل دادن اطلاعات دقیق، منحصر به فرد و موثر به کاربرانه. به خاطر همین الگوریتم هاش رو به طور متناوب اصلاح می کنه تا هر سایت به اندازه لیاقتش دیده شه .این موضوع می تونه واسه بعضی نگران کننده باشه. اگه فوت وفنایی که واسه اصلاح این سایتا استفاده شده، قانونی یا برابر با چیزای مهم گوگل نباشه، گوگل ما رو جریمه می کنه.

 به هر حال اگه این مشکل واسه شما به وجود اومده و یا اگه می خواین از بروز اینجور مشکلاتی دوری کنین، بدونین که هر مشکلی راه حلی داره و واسه دونستن راه حل این موضوع، در ادامه با ما همراه باشین.

راه حل

مقاله در رابطه: آشنایی با الگوریتمای گوگل و تاثیر اون بر یافته های جستجو

جریمه های گوگل چیه؟

اگه ترافیک سایت شما کاهش یهویی داشته و به دنبال اون رتبه شما در گوگل کم شده، شایدً به این دلیله که شما از طرف گوگل جریمه شدین. این جریمه ها بر رتبه سایت در یافته های جستجوی گوگل تاثیر منفی دارن؛ جریمه های گوگل می تونن بر اثر بروزرسانی یه الگوریتم یا به کار گیری  سئو بلک هت بوجود بیان.

هیچکی دوست نداره که واسه گوگل محبوب نباشه؛ پس ما باید برابر با چیزای مهم و الگوریتمای اون پیش بریم. واسه این کار، اول باید دلایلی که ممکنه به خاطر اونا گوگل ما رو جریمه کنه بشناسیم. اینجا ۱۱ مورد از این دلایل آورده شده.

قبل از شروع، بهتره بدونیم که سئوی کلاه سیاه یا منفی (Black Hat/ Negative SEO) چیه؟

سئوی منفی یا کلاه سیاه یه سری از راه ها و فوت وفنای غیر قانونی واسه بهبود موقعیت یه سایت یا تخریب جایگاه سایت حریف در موتورهای جستجوئه.

معروف ترین فوت وفنای سئوی کلاه سیاه عبارت ان از:

کپی محتوای بقیه سایتا

خرید لینک واسه سایت

لینک کردن بیشتر از اندازه از سایتای اسپم

اسپم

مخفی کردن کلمات یا متون از کاربر

داشتن محتوا با کیفیت پایین و استفاده عجیب از کلمات کلیدی

یکی از بهترین مثالای شناخته شده در این مورد، ماجراییه که واسه شرکت Trendhim اتفاق افتاد. این شرکت بزرگ دانمارکی که فروشنده اکسسوریای مردونه س، یه سال پیش مورد حمله سئوی منفی قرار گرفت و بیشتر از ۸۵۰۰  لینک غیراخلاقی به اون وصل شد. این موضوع باعث شد که گوگل باور کنه که این یه صفحه غیراخلاقیه و موقعیت اونو در رتبه بندیا کم کنه و پس فروش اون سقوط کرد. برعکس تموم این اتفاقات واسه صفحه های حریف اتفاق افتاد.

مقاله در رابطه: سئوی محلی چیه و چیجوری باعث افزایش درآمد شما می شه؟

۱٫ خرید لینک

به نظر شما در میان تموم دارندگان یه صفحه در وب، چه تعدادی از اونا در طول عمر صفحه خود، لینک نخریده ان؟ شاید تعداد بسیار کمی هستن که این کار رو نکرده ان.

بیشتر ما بر این باوریم که خرید لینک مشکل ساز نیس؛ چون گوگل هیچ وقت نمی تونه بفهمه که شما یه لینک رو خریده اید یا نه.

اما واقعاً اینطوره؟

جواب منفیه.

گوگل اقدامات جدی واسه مقابله با این اعمال انجام داده: از سال ۲۰۱۲ ، الگوریتم پنگوئن گوگل مسئول حذف سایت هاییه که دارای لینکای عجیب از سایتایی با اعتبار پایین، مانند فهرستای راهنما هستن.

جریمه های پاندای گوگل از سال ۲۰۱۱ شروع شدن و با هر اون چیزی که به محتوا مربوط می شه، سر و کار دارن. همونطور که قبلا گفته شد، گوگل می خواد که بهترین محتوای ممکن رو به جستجوکنندگان ارائه دهد . محتوای تکراری بهترین محتواست؟ شک نداشته باشین خیر.

هرچه محتوای تکراری بیشتر باشه، کیفیت سایت پایین تر میاد و سایت سقوط می کنه. گوگل سایتایی با محتوای تکراری رو که واسه کاربران کاربردی نیستن، پیدا کرده و اونا رو جریمه می کنه.

سرقت ادبی تنها چیزی نیس که گوگل هنگام تحلیل محتوای یه سایت روش زوم می کنه؛ بلکه کیفیت محتوا هم نقش برابر یا حتی مهم تری رو اجرا می کنه. شما باید تلاش کنین که موقع انتشار محتوا، منحصر به فرد و نوآور باشین. به چه دلیل زمان و انرژی خود رو واسه چیزی بذارین که کاربران می تونن در سایتای دیگه به اون برسن؟

اینا اصلی ترین دلایلی هستن که ارزش یه سایت رو پایین می یارن. اگه محتوا خوب نباشه، موتورهای جست وجو تصور بدی از صفحه شما دارن. باید مطمئن شید که محتوای سایت شما استثنایی و خاص هستش و خوب نوشته شده. واسه این کار می تونین از ابزارهایی مانند “Copyscape” و “CopyGator” استفاده کنین.

تکراری بودن محتوا، فقط به معنی دنبال کردن و کپی کردن چیزی از دید ادبی نیس، بلکه یه جور دیگه از جریمه پاندای گوگل هست که افراد کمی از اون آگاه هستن و اون، تغییر محتوا (content spinning) است: بازنویسی اطلاعات نوشته شده طوری که متفاوت به نظر برسه، اما همون منظور رو برسونه.

بیشتر بدونین: اسکیما چیه؛ معرفی وسیله ها و چگونگی ساخت اون

۳٫ محتوای کم ارزش

یه جنبه لازم واسه به دست آوردن بالاترین جایگاه ها و گرفتن بک لینکای طبیعی در موتورهای جستجو، افزایش کیفیت محتوای سایت شماس. هرچقدر سایت شما اطلاعات بهتری رو واسه خوانندگان جفت و جور کنه، ارزش بیشتر و کیفیت بالاتری پیدا می کنه.

بک لینک

وقتی صحبت از محتوای سایت می شه، بدونین که این محتوا باید تا حد امکان آموزنده باشه. شما باید تموم نکاتی رو که کمک می کنه مخاطب واسه پیدا کردن اطلاعات بیشتر مجبور به به کار گیری سایتای دیگه نباشه، در سایت خود بذارین.

اگه سایت شما دارای محتوای باکیفیت باشه، شما به مخاطبان خود نشون می دین که در کار خود ماهر هستین و این باعث می شه که اونا واسه دریافت اطلاعات، دوباره به سایت شما برگردن . گوگل از ارزش محتوای شما و تلاشی که واسه جفت و جور کردن بهترین مطالب می کنین، آگاه می شه و از اونجایی که شما با گوگل هدف مشترکی دارین، در پیشرفت جایگاه سایت خود در موتورهای جستجو هیچ مشکلی دارین.

مشکلی

این رو بدونین که در اینترنت واسه هر کلید واژه هزاران سایت و محتوا در دسترسه و گوگل میتونه تنها ۱۰ تا از بهترین صفحه ها رو واسه صفحه اول یافته های جستجوی هر کلید واژه سازماندهی کنه.

می تونیم به عنوان یه قانون کلی بگیم که الگوریتم پاندا از صفحاتی با کمتر از ۳۰۰ کلمه خوشش نمیاد.

فوت وفن مخفی کردن (cloaking) یعنی دستکاری محتوایی که موتور جست وجو به هنگام خوندن سایت به اون دسترسی پیدا می کنه. این فوت وفن یه لایه محتوا می سازه تا موتور جستجو گمراه شده و سایت شما رو با محتوایی متفاوت پیدا کنه و ردیابای گوگل به محتوایی متفاوت با چیزی که کاربران می بینن، دسترسی داشته باشن. به محض شناسایی این موضوع به وسیله گوگل، به طور جدی تحریم میشین.

۵٫ استفاده زیادتر از اندازه از کلمات کلیدی

اینم یکی از عادی ترین فوت وفنا در سئوی کلاه سیاه س: گوگل کلمات کلیدی موجود در سایت رو شناسایی کرده و اگه تعداد کلمات کلیدی به طور عجیب زیاد باشه، سایت شما جریمه می شه؛ چون که تراکم زیاد کلمات کلیدی نشون دهنده کیفیت پایین محتواست. این کار از دید فنی،keyword stuffing (جا دادن زیادتر از اندازه کلمات کلیدی) نامیده می شه.

از اونجایی که گوگل تلاش می کنه که محتوا واسه خوانندگان تا حد امکان با ارزش، کاربردی و با نوشتاری طبیعی باشه که باعث درک و خوندن بهتر اون می شه، پس بهتره از جا دادن زیادتر از اندازه کلمات کلیدی شدیدا دوری کنین. اینطوری اگه در متن از هم معنیا و کلمات مشابه استفاده شه، ارزش بیشتری داره نسبت به اینکه دائم یه کلید واژه رو تکرار کنین.

پنج سال پیش، همه چیز براساس تعداد لینکا بود. اما حالا این موضوع تغییر کرده. حالا گوگل اهمیت بیشتری به کیفیت لینکای پشتیبان (backlinks) میده نه تعداد اونا.

 با در نظر گرفتن سطح کلمات کلیدی، تا چند سال گذشته، تکنیکی که به طور گسترده واسه بهبود جایگاه یه صفحه به وسیله متخصصین سئو استفاده می شد، این بود که واسه تموم لینکا به اون صفحه، از یه انکر تکست مشابه استفاده می کردن اما بعد از بروز شدن پنگوئن ِ گوگل، استفاده زیادتر از اندازه از انکرتکستای مشابه مجازات شدیدی داره. واسه همینه که پیشنهاد می شه از به کار گیری کلمات کلیدی تکراری در انکرتکستا دوری کنین و واسه بهینه سازی هر چی دقیق تر انکرتکستا، از ابزارهایی مانند Ahrefs استفاده کنین.

۶٫ رد و بدل کردن لینک

رد و بدل کردن لینکا به این معناست که ما یه لینک به یه سایت دیگه بدیم و عوضش اون سایت هم یه لینک به سایت ما میده. الان رد و بدل کردن لینکا به اندازه گذشته موثر نیستن.

موتورهای جستجو هوشمندتر شده و این لینکا قابل شناسایی شد ه ان. با شرکت تو یه رد و بدل کردن لینک، خطر مجازات یا حتی حذفتان از یافته های جستجو بالا میره.

۷٫ سرعت لود پایین

کاربران تمایل دارن در آخر بین ۳ تا ۴ ثانیه واسه بارگذاری یه صفحه صبر کنن. اگه صفحه در این فاصله بارگذاری نشه، اونا از اون خارج می شن. این موضوع واسه گوگل خیلی مهمه. سایتایی که بارگزاری شون زیادتر از اندازه زمان میبره، رتبه پایین تری دارن. این موضوع معمولاً به دلیل داشتن تصاویر بهینه نشده، تبلیغات زیاد و چیزای دیگه ای به جز اینا اتفاق میفته.

هیچی بیشتر از سرعت پایین لود یه سایت، صبر ما رو پر نمی کنه. کند بودن سایت به طور خودکار باعث می شه که کاربران وب رو ترک کرده و سایت سریع تری رو جستجو کنن. راه چاره اضافه کردن caching و یا یه CDN است. یه وسیله که از اون می تونین واسه بررسی کردن سرعت بارگذاری صفحه وب خود استفاده کنین W3C است، که با بارگذاری URL صفحه-ی شما، اطلاعاتی رو به طور اساسی جفت و جور می کنه تا بهینه سازی صفحه تون رو سرعت ببخشین و به استانداردهای گوگل برسین.

۸٫ لینکای خراب – خطای ۴۰۴

گوگل همیشه مراقبه که محتوایی که به کاربرانش عرضه می کنه همیشه بروز باشه، واسه همینه که تموم خطاهای یه صفحه وب، حتی مخفی ترین اونا رو درنظر میگیره. این خطاهای مخفی می تونه مثلا، لینکای خراب (broken links) یا ارور ۴۰۴ باشه؛ این خطاها ناتوانی یه وب رو در جفت و جور کردن تجربه ای کاربرمحور ( user-oriented experience) بیان می کنه.

اگه این لینکا منقضی شده باشن، گوگل میدونه که شما به تجربه کاربر اهمیت نمی دین. راه چاره این مشکل، مرور متناوب لینکاییه که در صفحه خود استفاده کردین.  با به کار گیری Google Console شما می-تونید خطاایی رو که گوگل در سایت شما ردیابی کرده، پیدا کنین، روی اونا کار کرده و اصلاحشان کنین. یه وسیله پیشنهادی دیگه، Screaming Frog است که کافیه شما URL سایت خود رو در اون وارد کنین تا به شما وضعیت هر صفحه ای رو که شامل اون URL است، ارائه دهد. اگه شما به خطای ۴۰۴ برخوردید، باید دلیل اونو شناسایی کنین و از بین ببرین.

۹٫ نظرات اسپم

بیشتر سایتا یه سیستم خودکار واسه شناسایی نظرات بد دارن؛ اما هنوزم نظراتی وجود دارن که از این سیستما عبور می کنن. پس خیلی مهمه که در همه مواقع، از نظراتی که سایت تون دریافت می کنه بدونین. اگه اونا اسپم (یا بی محتوا) باشن، صفحه تون آسیب می بینه. همیشه نظرات کاربران رو مورد بررسی قرار بدین، اونایی رو که به محتوایی که در سایت به اشتراک گذاشته اید مربوط نیستن، یا شامل حجم خیلی از لینکای اضافی و چیزای دیگه ای به جز اینا ان پاک کرده یا به عنوان Spam نشونه گذاری کنین. بدین روش، گوگل متوجه اهمیت تون به محتوای سایت و بروزرسانی اون می شه.

هیچکی شک نداره که محتوایی که با دقت سازمان دهی شده، به سئو کمک می کنه. بهترین محتوا، محتواییه که خوب سازمان دهی شده و مطالعه اون واسه کاربران راحته؛ اما این بدون معنا نیس که ما باید تموم محتوا رو پر از تگای H1 کنیم.

تگای عنوان یا H1، در LHTM، معمولاً تیتر یه نشر یا متنی هستن که صفحه بر اون تأکید داره؛ معمولاً بزرگترین و مهم ترین متن نوشته شده بوده و بیشترین توضیح رو درباره محتوا میدن. استفاده زیادتر از اندازه از تگای H1 ممکنه باعث ایجاد این باور غلط واسه گوگل شه که ما می خوایم کلمات کلیدی زیادی رو در محتوای متن بذاریم و تلاش داریم الگوریتم اونو دستکاری کنیم. اینم بگیم که امکان داره این موضوع شامل یه جریمه دیگرهم -که قبلاً به اون اشاره کردیم- بشه: استفاده زیاد از کلمات کلیدی.

 به عنوان یه قانون کلی، هر صفحه از سایت شما باید فقط یه H1 داشته باشه.

۱۱٫ نبود بهینه سازی (optimization) در تلفنای همراه

همه کسائی که یه صفحه وب دارن متوجه این نکته شدن که بیشتر کابران با موبایل به سایت شون دسترسی پیدا می کنن و هر روز تعداد کم تر و کم تری از مردم از راه کامپیوتر از سایتا بازدید می کنن.

موبایل

در گذشته، تنها نگرانی ما این بود که صفحه ما واسه کامپیوتر بهینه سازی شه، اما امروزه گوگل به بهینه سازی در موبایلا هم اهمیت زیادی میده. که کاربران بهتر می دونن از موبایل خود استفاده کنن چون که در آخر ساد ه تر و در دسترس تره.

واسه همینه که اگه یه صفحه وب واسه دستگاه موبایل بهینه سازی نشده باشه، گوگل این موضوع رو نشونه این که سایت دلخواه به تجربه کاربری در صفحه توجه نمی کنه در نظر میگیره و سایت رو مجازات می کنه.

مقاله در رابطه:  ریسپانسیو چیه؟ با امتیازات و مشکلات طراحی واکنشگرا آشنا شید

مشکلات

حرف آخر

بعد از موشکافی این ۱۱ دلیل از بین دلایل بسیاری که ممکنه باعث مجازات یه سایت به وسیله گوگل شن، دیگه به خود ما وابسته که چیجوری سایت خود رو اداره می کنیم. اگه شما می خواین که وبسایتتان به رتبه خوبی برسه، باید در هر زمان از چیزای مهم الگوریتمای گوگل بدونین.

موشکافی

هدف گوگل مجازات کردن صفحات وب نیس، بلکه ارائه بهترین تجربه و سود بردن همه افرادیه که محتوای با کیفیت، با نوشتاری مناسب و بدون سرقت ادبی ارائه میدن، است. مطمئنا، همه سایتایی که همکاری می کنن تا هدف گوگل رو به واقعیت تبدیل کنن، سود میبرن.

مشاهده نسخه pdf مقاله: به چه دلیل گوگل بعضی وب سایتا رو جریمه می کنه؟

Author: مدیر سایت