چگونه یک متن کوتاه تبلیغاتی جذاب بنویسیم؟

در مطلبی در گذشته گفتیم که چیجوری یه متن تبلیغاتی جذاب و موثر بنویسم؟ اما می خوایم در این مطلب در مورد یه متن کوتاه تبلیغاتی جذاب صحبت کنیم.

اما کدوم بهتره؟ متون تبلیغاتی کوتاه یا بلند؟

جواب دادن به این سؤال جای بحث بسیاری داره؛ اما مشخص ترین جوابی که می تونیم بدیم اینه که: به عوامل مختلفی بستگی داره.

نوع محصول، بازار هدف، رسانۀ تبلیغاتی، هدف از تبلیغ و پارامترهای دیگه، عواملی هستن که طول یه آگهی تبلیغاتی رو تعیین می کنن.

اینجا به ۳ عامل مهم می پردازیم:

سرفصل محتوا

    • قیمت
    • قیمت

  • رسانۀ تبلیغاتی
  • هدف
  • وقتی از متنی کوتاه استفاده می کنین، چیجوری می تونین به مؤثر بودن اون اطمینان داشته باشین؟
    • ۱- هدف مخاطبان خود رو به صورت کامل و روشن درک کنین.
    • ۲- یادتون باشه متون کوتاه، عموماً باحال تر و خواندنی تر هستن.
    • ۳- هدف خود رو به صورت به طور کاملً شفاف بگید.
    • ۴- در مورد تعهدی که ایجاد می کنین، به دنبال امتیازات عمیق تری باشین.
    • ۵- تا حد ممکن کلمات اضافه رو خط بزنین و کلمات مهم رو با حروفی باحال تر جانشین کنین.
    • ۶- ایجاد حس کمبود در تبلیغات
    • ۷-  قبل از منتشر کردن آگهی خود رو چندین مرتبه بازبینی کنین.

قیمت

هر چی قیمت محصولی بیشتر باشه، نیازمند آگهی تبلیغاتی طولانی تریه. چراکه واسه اثبات دلایل قیمت بالا در فروش کالای دلخواه و هم اینکه واسه راضی مخاطب، به کلمات بیشتری نیاز دارین.

رسانۀ تبلیغاتی

مثلا توییتر تنها متون کوتاه رو قبول می کنه. پس دقت در استفادۀ درست از کلمات، طوریکه بتونین به سرعت نظر مخاطب رو به خود جلب کنین، مهمه.

هدف

مثلا، اگه هدف شما دریافت ایمیل مخاطباتون باشه، متن شما بسیار کوتاه تر از وقتی میشه که بخواین محصولتان رو بفروشین.

پس اگه در تلاشین تا طول متن آگهی رو تخمین بزنین، این جمله رو یادتون باشه:

آگهی شما تنها باید کوتاه ترین متنی باشه که منظورتون رو منتقل می کنه نه بیشتر.

واسه رسیدن به این منظور، چند مرتبه نوشتۀ خود رو بازخوانی کنین و به این نتیجه برسین که هیچ جای متن رو نمیشه حذف کرد و با حذف هر قسمت، منظور اصلی به درستی منتقل نمی شه. وگرنه، موارد اضافه رو خط بزنین تا به کوتاه ترین و مفیدترین متن دلخواه برسین.

اگه متن شما نیازمند سرمایه گذاری بسیار کمیه و یا تعهد کوچیکی به دنبال داره، می تونین فقط چند پاراگراف بنویسین و اندازه تبدیل عالی هم داشته باشین. و اینجوری یه متن کوتاه تبلیغاتی دارین.

سرمایه گذاری

اینجا یه نمونۀ بسیار کوتاه آورده شده:

ترجمۀ عکس: ترافیک بیشتری می خواین؟

URL خود رو وارد کنین.

واردکردن URL ممکنه واسه مخاطب اهمیت خاصی نداشته باشه و از طرفی تعهدی واسه شما ایجاد نمیکنه. با این وجود این متن که به صورت آگهی در بین انجام کار بالا میاد، خیلی مهمه. به کار گیری متنی طولانی تر واسه این آگهی، ممکنه گیج کننده باشه.

اما دربارۀ متنای بلند؛ شما می تونین متنی ۱۰ صفحه ای جفت و جور کنین و اونو به همه موارد دلخواه خود مجهز کنین؛ اما در نظر داشته باشین این جور متون، به دلیل زمان بر بودن و غیر جذاب بودن، عموماً خونده نمی شن و حتی می تونن فروش اجناس شما رو روزا به تأخیر بندازن.

ازاین رو بهتره کوتاه ترین متنی رو که می تونین جفت و جور کنین و تنها اشاره ای کلی به محصول داشته باشین. بعدازآن، توصیفات و جزئیات بیشتر رو با وسواس اضافه کنین.

مثلا می خواین واسه فروش پالتو زمستونی طرح جدید خود آگهی بنویسین.

می تونین اینطوری عمل کنین و جزئیات مهم رو، مرحله به مرحله وارد کنین:

فروش پالتو زمستونی

فروش پالتو زمستونی طرح جدید

فروش پالتو زمستونی طرح جدید مناسب خانومای خوش سلیقه و مشکل پسند

فروش پالتو زمستونی طرح جدید مناسب خانومای خوش سلیقه و مشکل پسند با قیمتی باورنکردنی

هم اینکه باید نوشتن متن خلاقیت به خرج داده و احساسات رو درگیر کنین.

خلاقیت

مثلا چه در اینترنت و چه در مجلات و روزنامه ها بارها تبلیغی با این عنوان دیده ایم: تور هفت روزه کشتی کروز.

جمله کوتاهیه ولی مؤثر نیس! بهتر بود که می نوشتند: سفر رویایی من با کشتی کروز! (هفت روز عجیب).

در متن دوم احساسات رو بیشتر درگیر کردیم و متن از زبون خود مخاطب بیان  شده که اثر اونو واسه ضمیر ناخودآگاهش بیشتر می کنه و درآخر به مدت زمان اشاره  کردیم.

وقتی از متنی کوتاه استفاده می کنین، چیجوری می تونین به مؤثر بودن اون اطمینان داشته باشین؟

اینجا مهم ترین نکات واسه نوشتن متون کوتاه و مؤثر رو در اختیارتون قرار می دیم:

۱- هدف مخاطبان خود رو به صورت کامل و روشن درک کنین.

بعضی سؤالاتی که می تونین در این مورد از خود سوال کنین:

چی مخاطبان منو خوشحال می کنه؟ چی اونا رو شدیدا تحت اثر قرار میده؟ بزرگ ترین مشکل اونا چیه؟

۲- یادتون باشه متون کوتاه، عموماً باحال تر و خواندنی تر هستن.

بزرگ ترین مشکلی رو که می تونین واسه مخاطب خود حل کنین رو پیدا کنین و بر اون متمرکز شید. داستانی راضی کننده از راه حل خود رو تو ذهن بسازین و تلاش کنین در کوتاه ترین حالت ممکن، اونو بگید طوریکه واسه مخاطب، راضی کننده باشه.

راه حل

۳- هدف خود رو به صورت به طور کاملً شفاف بگید.

وقتی خواستۀ اصلی و هدف شما از نوشتن متن آگهی، شفاف و روشن باشه، به کار گیری کلمات درست براتون راحت تر می شه. تصور شما دور هدف و منظور اصلی تون می چرخی و راحت تر می تونین با کلمات رابطه برقرار کنین.

۴- در مورد تعهدی که ایجاد می کنین، به دنبال امتیازات عمیق تری باشین.

واسه رسیدن به این منظور، لازمه در اول همه امتیازات و نتیجه هایی که محصول شما می تونه واسه مخاطب داشته باشه، در نظر بگیرین و اونا رو یادداشت کنین. بعد از بین همه موارد، اونایی که موثر تر و مهم تر هستن انتخاب کرده و بقیه رو خط بزنین.

۵- تا حد ممکن کلمات اضافه رو خط بزنین و کلمات مهم رو با حروفی باحال تر جانشین کنین.

بعد از اینکه متن تبلیغاتی کوتاه رو نوشتید، به اول متن برید و همه موارد اضافه رو بی رحمانه خط بزنین. حروفی مانند «که»، «واقعاً»، «به درستیً»، «بسیار زیاد» و مواردی مثل این، می تونن بدون نگرانی حذف شن و متنی شیواتر و خواندنی تر رو به وجود بیارن.

۶- ایجاد حس کمبود در تبلیغات

حس کمبود شکلای جور واجور مختلفی داره؛ یکی از اونا کمبود در تعداده. مردم عاشق خریدن چیزایی هستن که تعداد افراد کمی اونا رو در اختیار دارن. داشتن یه چیز نادر ما رو تو ذهن بقیه خاص می کنه. پس طبیعیه که کفشای دست دوز به دلیل کمیابی بسیار گران تر از کفشای صنعتی باشه.

نوع دیگه کمبود، محدودیت در زمونه. مردم از حس از دست دادن و ضرر کردن می ترسن. پس می تونین واسه تبلیغ محصول یا خدمت خود به محدودیتا اشاره کنین تا این حس کمبود باعث تحریک و اقدام مشتریان شه.

۷-  قبل از منتشر کردن آگهی خود رو چندین مرتبه بازبینی کنین.

این مرحله لازم ترین اقدام واسه یه نویسندۀ حرفه ایه. لازمه متن آماده شده رو چندین بار چکش کاری کنین و هر بار متنی قشنگ تر بوجود بیارین. باید ببینین چه کاری می تونین انجام بدین تا زیباترین متن تبلیغاتی کوتاه رو که پاسخگوی نیازای مخاطبه بنویسین و بازم جذابیت آگهی رو حفظ کنین.

منبع: madresenevisandegi.com – zibaloon.com

Author: مدیر سایت