برگزیده

تامین کننده انواع گاز ها و تجهیزات گازی

منبع : گاز آرگون

گاز آرگون

گاز آرگون گازی بی بو، بی رنگ، بی مزه، غیرسمّی و خنثی است .

گاز آرگون بدلیل عدم فعالیت شیمیائی و بی اثر بودن از واژه‌ای یونانی به معنای تنبل یا غیرفعال گرفته شده‌است.
بیشترین حجم گاز آرگونی که در اتمسفر زمین موجود است را گاز آرگون ۴۰ تشکیل می دهد که حاصل واپاشی پتاسیم ۴۰ در جو بر اثر پرتوهای کیهانی تولید شده است.
مواردی که می بایست در یک رگولاتور گاز مورد توجه قرار گیرد.

فشار خروجی رگولاتور گاز : فشار خروجی رگولاتور را مشتری و کارشناسی که قرار است از رگولاتور گاز استفاده نماید بنا به فلویی ( شدت جریان ) که مورد نیازش می باشد، تعیین می کند که در این صورت بسته به فشار خروجی از رگولاتور ممکن است رگولاتور یک مرحله ای One Stage مناسب باشد و یا رگولاتور دو مرحله ای Double Stage

شایان ذکر است شرکت فاران صنعت تامین کننده رگولاتور گاز درااستار DRASTAR کره جنوبی می باشد که این رگولاتورها ( مانومتر ها ) قابلیت استفاده هم بصورت خطی و هم سر سیلندری را دارند.
رگولاتور گاز برای تنظیم فشار و کنترل انواع گازها مورد کاربرد قرار می گیرد و همچنین رگولاتور گاز وسیله ای است که با توجه به سیستم های مکانیکال داخلی می تواند فشار بالای گاز های ورودی را بگیرد و با فشارکمتر یا مورد نیاز مصرف کننده تحویل مشترک بدهد.
گاز آرگون دارای وزن اتمی ۳۹٫۹۴۸ gr/mol است.
گاز آرگون سومین عضو از خانواده گازهای نجیب ( بی اثر ) در جدول تناوبی است که با فرمول شیمیایی AR و عدد اتمی ۱۸ نشان داده شده است.
گاز آرگون دارای وزن اتمی ۳۹٫۹۴۸ gr/mol است.

گاز نیتروژن بیشترین عنصر جو کره زمین از نظر حجم است. (۷۸٫۱ % حجمی) و برای اهداف صنعتی با عمل تقطیر هوای مایع بدست می‌آید. ترکیباتی که حاوی این عنصر هستند در فضای بیرونی نیز مشاهده شده اند.

گاز نیتروژن از گروه غیرفلزات بوده و دارای بار الکترون منفی ۳.۰ می‌باشد. گاز نیتروژن پنج الکترون در پوسته خود داشته و در نتیجه در اکثر ترکیبات سه‌ظرفیتی است.
واژه نیتروژن از کلمه یونانی nitron به معنی جوش شیرین محلی گرفته شده است که در قرن هفدهم توسط شیمیدان انگلیسی بنام دانیل رادرفورد کشف شد.
از آنجائی که گاز آرگون جزء گازهای نجیب است هیچ ترکیبی از آن بصورت طبیعی وجود ندارد.

بررسی چشمی داخل کپسول یا کپسول گاز از نظر خوردگی و زنگ زدگی : در صورتی که میزان زنگ زدگی بالا باشد کپسول می بایست وارد مرحله ی زنگ زدائی شود که در این مرحله به کمک میله های فولادی مخصوص و توسط یک سیستم مکانیکی زنگ زدائی انجام می شود.

کپسول های استینلس استیل (S.S) : این کپسولها مخصوص گاز های است که دارای خورندگی و واکنش پذیری بالا می باشند، است.
کپسولها بر اساس گازی که در بر می گیرند دارای شیر راست گرد و یا شیر چپ گرد می باشند . شیر راست گرد (Right Handed) : این شیرها مخصوص گازهای اینرت و خنثی می باشد. شیر چپ گرد (Left Handed) : این شیر مخصوص گازهای آتش زا و خطرناک می باشد.
کپسول های دو پارچه ( درزدار ): این کپسولها از دو قطعه فلزی تهیه شده اند ( برخی از کپسول های درزدار بیشتر از دو قطعه می باشند ) و در بدنه دارای جوش و برش می باشند و به خاطر این ویژگی قابلیت تحمل فشار بالا را ندارند.
منبع : گاز آرگون

گاز آرگون گازی بی بو، بی رنگ، بی مزه، غیرسمّی و خنثی است .
بیشترین حجم گاز آرگونی که در اتمسفر زمین موجود است را گاز آرگون ۴۰ تشکیل می دهد که حاصل واپاشی پتاسیم ۴۰ در جو بر اثر پرتوهای کیهانی تولید شده است.

گاز R410a با برند های اروپائی ،آمریکائی،هندی و چینی در بازار موجود است .

مطلب دیگر :   راهکارهای مهم برای پخت سریع تر گوشت های دیرپز

R410a : (50% R-32 (CH2F2), 50% R-125 (CHF2CF3))
معروفترین و معتبرترین برند گاز R410a هانیول Honeywell می باشد که یک برند آمریکائی است و شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز R410a با برند هانیول در قالب سیلندر های یکبار مصرف ۱۱٫۳ کیلوگرمی دارا می باشد.
گاز R410a با برند های اروپائی ،آمریکائی،هندی و چینی در بازار موجود است .
غلظت گاز آرگون موجود در پوسته زمین و آب دریا به ترتیب ۱٫۲ و ۰٫۴۵ جزء در میلیون است
گاز هلیوم یک گاز صد در صد وارداتی است و امکان تولید این گاز در ایران مقدور نمی باشد لذا مشتریان گرامی در صورت داشتن سیلندر می بایست سیلندر خالی را به شرکت فاران صنعت بدهند و سیلندر پر تحویل بگیرند که این عمل در اصطلاح معاوضه سیلندری می باشد.
شرکت فاران صنعت در ساخت پالت ها بسته به ابعاد پالت از پروفیل ۷۰،۶۰ و گاها ناودانی استفاده می کند.

هرجا سخن از گاز های آزمایشگاهی ، خالص ، استاندارد ، صنعتی ، سرد کننده و تجهیزات گازی باشد نام فاران صنعت می درخشد.

سیلندر ها را بر اساس گنجایش آبی آنها نامگذاری می کنند ۵۰ لیتری،۴۰ لیتری،۲۰لیتری، ۱۰ لیتری،۵ لیتری، ۲ لیتری مثلا یک سیلندر ۵۰ لیتری قابلیت ذخیره سازی ۵۰ لیتر آب را دارد. حجم گاز ذخیره شده در هر سیلندر بسته به نوع گاز، حجم سیلندر و فشار گاز موجود در آن متفاوت است. مثلا یک سیلندر ۵۰ لیتری گاز آرگون با ۲۰۰ بار فشار حاوی تقریبا ۱۶ کیلوگرم آرگون است درحالیکه مثلا یک سیلندر ۵۰ لیتری گاز هلیوم با فشار ۲۰۰ بار حاوی تقریباً ۱٫۵ کیلوگرم هلیوم است. لذا این تصور که هر سیلندر ۵۰ لیتری حاوی ۵۰ لیتر گاز است صحیح نمی باشد.
لذا قابلیت تحمل فشار بالا را ندارند و مخصوص گاز هایی با فشار پائین مثل گاز سولفور دی اکسید ، گاز پروپان ، گاز دی اکسید کربن ، گاز استیلن ، گاز های سردکننده و …. می باشند.
سیلندر گاز یا کپسول گاز بدون درز که مخصوص گازهای فشار بالا می باشند از یک فلز یکپارچه تشکیل شده اند.
نکته حائز اهمیت و فوق العاده مهم این است اگر اپراتور دقت لازم را به عمل نیاورد مثلا بخواهد رگولاتور گاز آتشزایی مثل هیدروژن را برای کپسول گاز اکسنده ای مثل اکسیژن تست کند ممکن است خطرات جبران ناپذیری حادث شود.
شرکت فاران صنعت جزء معدود شرکت های در ایران است که ساخت سنتی پالت ها را کنار گذاشته و به جای اینکه تیوپ ها در قسمت منیفولد پالت به کمک جوش به هم وصل شوند از اتصالات با کیفیت بالا جهت این مهم کمک گرفته که در کیفیت و طول عمرپالت ها موثر می باشد.

در هنگام معاوضه سیلندری تیم فنی شرکت فاران صنعت سیلندر خالی مشتری را بررسی می نماید و بسته به سال ساخت آن سیلندر هلیوم پر معادل سیلندر خریدار ارائه می گردد.

در اصل رگولاتور و مانومتر معادل هم می باشند و هر دو به یک معناست و دستگاهی است جهت اندازه گیری ، کنترل و تنظیم فشار انواع گازهای ذخیره شده در مخازن و سیلندرهای تحت فشار.
گاز آرگون ۰٫۹۳۴٪ حجمی و ۱٫۲۸۸٪ جرمی اتمسفر زمین را تشکیل می‌دهد .
جالب این است که در جهان فراوانی آرگون ۳۶ که از محصولات سنتز هسته ای ستاره ای در ابرنواخترهاست بسیار بالاتر از آرگون ۴۰ است.