برگزیده

تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه نه تنها توجه بسیاری از ایرانیان بلکه متقاضیان سایر کشورها را نیز به خود جلب کرده است. البته تقاضای تحصیل در ترکیه منحصر به رشته های پزشکی نمی باشد بلکه بر اساس آمارهای اعلام شده توسط وزارت علوم ترکیه در سال 2020 بالغ بر ۶۵۰۰۰ دانشجوی خارجی برای تحصیل در ترکیه حضور دارند. با توجه به این آمار و ارقام می توان مشاهده نمود که کشور ترکیه به عنوان یک مقصد عالی با فرصت های آموزشی برای متقاضیان خارجی می باشد. هزینه های پایین همراه با کیفیت آموزش بالا می تواند از مشوق های اصلی دانشجویان بین المللی در ترکیه باشد. البته در نظر داشته باشید که نه تنها دانشجویان بین المللی می توانند از بورس های دولت ترکیه بلکه از بورس های موسسه های غیردولتی نیز استفاده کنند.

 

تحصیل پزشکی در ترکیه در سال 2020

می توان گفت کشور ترکیه در سطح بین المللی دارای دانشگاه های بسیار معتبر می باشد به خصوص متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه و همپنین تحصیل دندانپزشکی در ترکیه می توانند در بهترین دانشگاههای دنیا ادامه تحصیل دهند. به خصوص با توجه به این که سیستم آموزشی کشور ترکیه از سال 2001 به سیستم آموزشی اروپا متصل شده است در صورتی که در هر کدام از دانشگاههای دولتی ترکیه و حتی دانشگاههای خصوصی ترکیه تحصیل کرده باشید مدارک تحصیلی در تمام اتحادیه اروپا و بریتانیا بدون هیچ پیش شرطی قابل پذیرش خواهد بود. البته لازم به ذکر است که بسیاری از دانشگاههای ترکیه با دانشگاههای آمریکا نیز برنامه مشترک علمی و مبادله دانشجو دارند که می تواند برای بسیاری از دانشجویان تجربه بی نظیری را در دانشگاههای برتر دنیا رقم بزند.

 

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه در سال 2020

تحصیل پزشکی در ترکیه در سال 2020 دارای شرایط پذیرشی می باشد که سعی شده است در اینجا به اختصار به آنها اشاره شود.

  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و یا تحصیل در سال آخر دبیرستان
  • داشتن نمره قبولی در آزمون YOS و یا آزمون SAT
  • داشتن نمره قبولی در آزمون TOMER ( در صورتی که دوره به زبان ترکی باشد)
  • داشتن نمره قبولی در آزمون زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل ( در صورتی که دوره به زبان انگلیسی باشد)

 

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

شاید برای بسیاری از متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه در سال 2020 این سوال پیش آمده باشد که آیا تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون امکان پذیر می باش یا نه. جواب این سوال مثبت می باشد. البته لازم به ذکر است که دانشگاه‌های رنک بالا و دولتی ترکیه بدون آزمون به هیچ عنوان اقدام به پذیرش دانشجو نمی کنند اما برخی از دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه با شرایط خاصی بدون آزمون یوس دانشجو می پذیرند. در واقع هر ساله دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه سهمیه مشخصی را برای جذب دانشجویان بین المللی دارند که در این میان ترجیح می دهند دانشجویانی را جذب نمایند که معدل بالای 17 و همچنین مدرک زبان داشته باشند.

مطلب دیگر :   Beatport Promotion

هزینه های تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه می تواند با توجه به دانشگاه‌ محل تحصیل متفاوت باشد. مثلا زمانی که شخص بخواهد در دانشگاه‌های دولتی ترکیه درس بخواند این هزینه بسیار کم می باشد البته در نظر داشته باشید که رقابت در این دانشگاه‌ها بسیار بالا می باشد و نیاز به تلاش بسیاری برای پذیرفته شدن دارد. به خصوص که در سال های اخیر تعداد افرادی که تحصیل در ترکیه را اناخاب کرده اند بسیار افزایش یافته است.

رنکینگ دانشگاه‌ های ترکیه در سطح بین المللی بسیار بالا می باشد و برای همین دلیل هم دانشگاه‌ های رنک بالای ترکیه شرایط پذیرش سخت تری را دارند. دانشگاه‌ های خصوصی ترکیه شهریه های بالایی دریافت می کنند به طوری که در برخی از موارد این شهریه برای هر سال به نزدیک 20000 دلار نیز می رسد. البته لازم است بدانید که تمام دانشگاه‌ های ترکیه زیر نظر شورای آموزش عالی ترکیه (YOK) فعالیت می کنند به همین دلیل می توانید از کیفیت بالای این دانشگاه‌ ها اطمینان حاصل کنید که در استانداردهای جهانی فعالیت می کنند.

 

بهترین رشته های پزشکی

بهترین و پرطرفدارترین رشته های پزشکی در ترکیه عبارتند از دندانپزشکی، پزشکی عمومی، داروسازی، فیزیوتراپی و … . بسیاری از متقاضیانی که قصد تحصیل رشته های پزشکی در ترکیه را دارند ترجیح می دهند یکی از رشته های نامبرده را انتخاب کنند. ترکیه در این رشته ها رنکینگ بسیار بالایی در اتحادیه اروپا و اراسموس دارد. دانشگاه های بسیار مطرح و قدیمی که مجهز به بیمارستان های بزرگ و بین المللی هستند و امکانات بسیار مناسبی را برای دانشجویان فراهم می کنند. البته ورود به این دانشگاه ها راحت نیست و مستلزم تلاش بسیار است تا در رقابت ورود به این دانشگاه ها شخص موفق شود.

تحصیل پزشکی در ترکیه