برگزیده

دستگاه شاک ویو و لاغری

شاک ویو یکی از روش های درمانی کاربردی در فیزیوتراپی است در این روش از امواج صوتی برای تسکین درد و بهبود وضعیت اسکلتی – عضلانی بیمار استفاده می شود. در شاک ویو تراپی امواج صوتی با بسامد بالا به ناحیه مورد نظر برخورد می کنند و با تحریک خون رسانی و تولید سلول های جدید به ترمیم بافت های اسکلتی و عضلانی بیمار و تسکین درد کمک می کند. جلسات درمانی شام ویو تقریبا ده دقیقه به طول می انجامد و درصورت پیگیری درمان نتایج مثبت قطعی به دنبال خواهد داشت.

دستگاه شاک ویو و لاغری

شاک ویو امواج صوتی با انرژی بالا تولید می کند. این امواج با فشارهای مثبت بالا تا 100 مگاپاسکال (تا 100 برابر فشار اتمسفر) و فشارهای منفی بین 5 تا 10 مگاپاسکال مشخص می شوند. این امواج پس از تولید از دستگاه و ورود به بدن، از محیط سیال و بافت نرم عبور می کنند و اثر آنها در مرز مشترک بین دو بافت امپدانس مختلف مانند محل اتصال استخوان به بافت نرم ظاهر می شود.

هنگامی که یک موج ضربه ای به مرز مشترک دو بافت با امپدانس صوتی متفاوت برخورد می کند، آنها به دو شکل بازتاب و شکست از مسیر خود منحرف می شوند. این دو پدیده منجر به آزاد شدن انرژی جنبشی در محل اتصال بافت و تغییرات بافتی می شود.

شاک ویو با امواج صوتی خود، نواحی سلولیت پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و وقتی به چربی زیر پوست برخورد می کند، چربی زیر پوست را کوچک می کند بدون اینکه بر سایر ساختارهای بدن مانند مویرگ ها تاثیر بگذارد و باعث تخریب می شود. ماهیچه ها و ماهیچه ها آسیب نمی بینند.

دستگاه دارای امواج شوک با تسریع متابولیسم و گردش خون در ناحیه مورد نظر، روند بهبودی را تسریع می کند و همچنین منجر به تجزیه چربی، کاهش حجم و ظاهر بهتر پوست می شود. شاک ویو یک درمان مستقل نیست و معمولاً هنگامی که با تکنیک هایی مانند کرایولیپولیز ترکیب می شود، نتایج عالی می دهد.

نحوه عملکرد درمان با شاک ویو چگونه است؟

برای درمان با شوک تراپی ابتدا ژل مخصوصی بر روی ناحیه تحت درمان مالیده می شود و سپس پروب دستگاه شاک تراپی، برای هدایت امواج شوکی روی پوست قرار داده می ‌شود. مکانیسم اثر شوک تراپی ایجاد پارگی های میکروسکوپی بسیار کوچک در ناحیه تحت درمان با وارد کردن ضربه شدید موج شوکی است.

حال پارگی های میکروسکوپی ایجاد شده توسط این امواج، موجب آزاد شدن برخی مواد و افزایش مویرگ ها و خونرسانی به بافت آسیب دیده می شود که عوامل ذکر شده سبب تسریع روند درمان و ترمیم بافت های آسیب دیده بدن می شود.

شایان ذکر است که برخی افراد هنگام درمان با شوک تراپی کمی درد احساس می کنند که این امر طبیعی است؛ اما در برخی موارد بی حسی موضعی نیز برای بیمار انجام می گیرد.

مطلب دیگر :   فروش ترمو چوب - نما چوب

زمان بهبودی و روند درمان با شاک ویو بسته به شرایط بیمار و تشخیص فیزیوتراپیست متغیر است. در برخی بیماران بلافاصله بعد از جلسه درمانی شوک تراپی احساس بهبودی پیدا می کنند ولی برخی دیگر از بیماران نیازمند چندین جلسه درمانی با شوک تراپی هستند. هم­چنین اثرات مفید این روش درمانی پس از ۱ یا ۲ جلسه درمانی قابل مشاهده است.

طریقه حرکت دادن پروب

نحوه حرکت پروب دستگاه شاک ویو یا شوک تراپی بر روی بدن بسته به مدل دستگاه و فناوری به کار رفته در آن متفاوت است.

به عنوان مثال، زمانی که می خواهید ناحیه ای از پشت گردن بیمار را با شوک تراپی درمان کنید، در این حالت متخصص فیزیوتراپ با توجه به نوع و مدل دستگاه شاک ویو، پروب آن را بر روی ناحیه تحت درمان قرار می دهد و پروب را با حرکت های دایره ای و زیگ زاگی حرکت می دهد که در این صورت ناحیه تحت درمان با شاک های فراوانی مورد هدف قرار می گیرد. با این حال، تعداد شاک به ناحیه تحت درمان بستگی دارد و نحوه حرکت پروب نیز به مدل و فناوری به کار رفته در دستگاه وابسته است.

مراقبت های بعد از شاک ویو یا شوک تراپی

برخی از مراقبت های بعد از شوک تراپی عبارت اند از:

  • روی محل تحت درمان یخ قرار ندهید.
  • از استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.
  • تا دو روز بعد از درمان از هرگونه حرکت که موجب احساس درد شود، خوددداری کنید.
  • از دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و یا دیکلوفناک مصرف نکنید.

آیا شوک‌ ویو تراپی عوارض درمانی خاصی را در پی دارد؟

تا کنون برای شوک ویو تراپی عوارض خاص و طولانی مطرح نشده است و اختلال یا عارضه ‌ای که توسط این موج به بدن وارد شود نیز تایید نشده است. (در صورت داشتن تمایل به انجام شاک ویو تراپی لاغری حتما پیشنهاد میکنیم با کارشناسان مرکز زیبایی لادن تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید.) از جمله اختلالات و عوارض امواج این روش درمانی می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال وجود درد بسیار خفیف، حداکثر 1 الی 2 روز بعد از درمان
  • مقداری درد در حین اعمال این درمان که به محض تمام شدن شاک ‌ها این درد از بین می رود.
  • عوارض نادر و کوتاه مدت که به سرعت از بین می روند مانند کبودی، قرمزی، ورم خفیف هستند که احتمال دارد بروز کند و بروز آن ها قطعی نیست.