برگزیده

ترفندهای تهیه متن آگهی برای جذب مخاطب بیشتر

 

تهیه پیام

در تهیه پیام تبلیغاتی این موارد بحث می­ شود: منبع پیام، انواع جاذبه­ها در پیام­های تبلیغاتی، تفکیک­های اجرای تبلیغ، سایر عناصر موجود در پیام تبلیغاتی.

  1. I) ویژگیهای منبع پیام

منبع پیام به طرفی اطلاق می­ شود که پیام را برای طرف دیگر ارسال می­ کند. در واقع تأثیر پیام بر مخاطبان به نحوه قضاوت مخاطبان درباره فرستنده پیام نیز بستگی دارد. درک و شناخت عواملی که بر روی اثربخشی منبع اطلاعات تأثیرگذار است. برای مدیران بازاریابی و تبلیغات حائز اهمیت فراوان است. زیرا هرچه بهتر دانست که چه عواملی موجب افزایش اثربخشی منبع اطلاعاتی می­گردد می­توان با کار بر روی آن عوامل، بیشتر به هدف مورد نظر رسید. منبع اطلاعاتی می ­تواند فرد (مدیرعامل شرکت بیمه)، شرکت (زمزم) و یا هر هویت دیگری باشد، ولی غالباً هنگامی که درباره منبع اطلاعاتی صحبت می­ شود، فرد در نظر گرفته می­ شود. در خلال سی سال گذشته، پژوهشگران برخی از ویژگیهایی را برشمرده­اند که ضروری است منبع پیام از آنها برخوردار باشد تا اثربخشی پیام به حد بالاتری برسد. این ویژگی­ها که تحت عنوان ویژگی­های منبع از آن یاد می­ شود به قرار زیر است:

1- اعتبار منبع[1]

2- جذابیت فیزیکی و ظاهری[2]

3- مورد علاقه مخاطب بودن[3]

4- معنادار بودن منبع[4]

اهمیت اعتبار منبع، مدتهاست که مورد توجه کارشناسان تبلیغ قرار گرفته است زیرا عنصر مهمی در افزایش اثربخشی منبع پیام است.

معتبر بودن منبع از «بعد تعریف» می­گردد: خبرگی و تخصص منبع[5] و معتمد بودن منبع[6]. هر چقدر تخصص منبع بیشتر باشد و بیشتر مورد اعتماد مخاطب باشد در نظر مخاطب معتبرتر است. منظور متخصص منبع، میزان دانش در مورد موضوعی است که او قصد ایجاد ارتباط درباره آن را دارد. علاوه بر معتبر بودن منبع پیام، جذابیت ظاهری ارائه­کننده پیام و اینکه مورد علاقه مخاطب باشد نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. اصولاً هرچه ارائه­کننده پیام جذابتر و بیشتر مورد علاقه مخاطب باشد، اثرگذاری پیام او در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود، به گونه ­ای که این امر تنها منحصر به تبلیغات تجاری نمی­ شود و در سایر امور اجتماعی نیز کمابیش مصداق دارد.

  1. II) انواع جاذبه­ها در پیام تبلیغاتی

هر پیام تبلیغاتی برای اینکه بتواند مخاطب را به سوی محتوای پیام خود جلب کند، از یک نوع جاذبه استفاده می­ کند. متداول­ترین جاذبه­هایی که در پیام­های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می­گیرد، عبارت است از: جاذبه منطقی، احساسی، خنده، ترس، جنسی (که از ذکر آن خودداری می­ شود). اخلاقی و جاذبه یک جنبه­ای ـ دو جنبه­ای، در زیر هر یک از این جاذبه­ها مورد بررسی قرار می­گیرد.

ثبت آگهی

– جاذبه منطقی[7]

ارتباط گیرنده باید به دنبال جاذبه یا مطلبی باشد که پاسخ مورد انتظار را و به دنبال داشته باشد. یکی از راه های حصول این هدف، از طریق بهره­ گیری از جاذبه­های منطقی است که به وابستگی­های شخصی مخاطبان هدف، مربوط می­ شود. جاذبه­های منطقی نشان می­دهد که کالا، منافع و مزایای مورد انتظار را دربردارد. پیامهایی که کیفیت، صرفه­جویی، نادیده و کاربرد کالا را نشان می­دهد از جمله پیام­هایی است که در آنها از جاذبه­های منطقی استفاده شده است. در جاذبه منطقی به طور مشخص و صریح، مزایای کالا، خود کالا، ویژگی­های آن … عنوان می­گردد و از پرداختن به مسایل و موضوعات حاشیه­ای خودداری می­ شود. در واقع در تبلیغی که با بهره گرفتن از این نوع جاذبه ارائه می­ شود عمده­ترین دغدغه ارائه­کننده تبلیغ این است که ذهن مخاطب را به خود کالا و خدماتی که فراهم می ­آورد جلب می­ کند و از پرداختن به حواشی و تحریک احساسات افراد نظیر ورود به طبیعت وسایلی از این دست خودداری می­ کند.

– جاذبه­های احساسی[8]

در مقابل تبلیغ یا جاذبه منطقی، تبلیغ یا جاذبه احساسی قرار دارد. در تبلیغ با جاذبه احساسی برخلاف جاذبه منطقی، سعی در تحریک احساسات فرد و برانگیختن آن و به رسیدن مقصود از این طریق است. در برخی از کتابهای تبلیغات (بلچ و بلچ، 1998، ص 248)، تبلیغ با جاذبه خنده و با جاذبه طنز را در زیرمجموعه تبلیغ با جاذبه احساسات می­دانند و در برخی کتب (سولومون، 2002، ص 241) آنها را مستقل در نظر می­گیرند.

هدف تبلیغ با جاذبه احساسات، عبارت است از ایجاد و برقراری ارتباط بین کالا و مصرف ­کننده که این استراتژی را استراتژی اتصال نیز می­گویند. تبلیغ با جاذبه احساسات، احتمال درک بهتر پیام را برای مخاطب فراهم می ­آورد و بیشتر در ذهن مخاطب حک شده و باقی می­ماند و بیشتر خود را با کالا درگیر می­ کند. تبلیغ با جاذبه احساسات در عین حال که ممکن است اثر بهتری بر روی فرد بگذارد، با این همه نمی­ توان از طریق آن، اطلاعات مفید و کافی و مناسبی را در خصوص کالا به مخاطب انتقال داد.

[1]- Source Credibility

[2]- Source Attractiveness

[3]- Source Likeability

[4]- Source Meaning Fullness

[5]- Source Expertise

[6]- Source Trustworthiness

[7]- Rational Appeal

[8]- Emotional Appeal

– جاذبه خنده و طنز

تبلیغ با جاذبه خنده[1] و یا جاذبه ترس[2]، هر دو زیرمجموعه تبلیغ با جاذبه احساسات است و یا به عبارتی تبلیغ احساسی است. به یک اعتبار می­توان گفت، تبلیغاتی که با محتوای خنده ارائه می­ شود، در نقطه مقابل تبلیغاتی است که با محتوای ترس ارائه می­ شود. تبلیغاتی که با محتوای خنده ارائه می­ شود، در زمره تبلیغاتی است که بهتر از همه شهرت یافته و در بین تبلیغاتی که به نمایش درمی­آید بیشتر از بقیه به یاد می­ماند و در مورد آن صحبت می­ شود. متخصصان تبلیغ برای استفاده از تبلیغ، محتوای خنده دلایل چندی دارند، از جمله اینکه پیام­های مفرح و خنده­آور در جلب و جذب توجه مشتری و ایجاد تمایل او، نسبت به تبلیغات جدی، اثربخش­تر به نظر می­رسد. این نوع تبلیغ همچنین با تغییر نگرش و ایجاد احساس مثبت در مخاطب، اثربخشی پیام را افزایش می­دهد. این روحیه و احساس مثبت نه تنها تمایل و علاقه مخاطب را به تبلیغ بیشتر می­ کند، بلکه گرایش و احساس او را به کالاها و خدمات شرکت­ها شدت می­بخشد. همچنین عنوان می­ شود که تبلیغ با جاذبه خنده از یک جهت دیگر نیز، اثربخش به نظر می­رسد و آن عبارت است از اینکه از آن جایی که خنده ذهن افراد را به خود معطوف می­ کند، از این رو احتمال اینکه مخاطب را به انتقاد در مقابل تبلیغ بکشاند، کمتر می­ کند.

از این رو دلایل متعددی، هم در تأیید و هم بر ضد تبلیغ با محتوای خنده وجود دارد بدیهی است که برای هر کالایی نمی­ توان از چنین تبلیغی استفاده کرد.

– جاذبه ترس

تبلیغاتی که با محتوای ترس ارائه می­ شود در نقطه مقابل تبلیغاتی است که با محتوای خنده ارائه می­ شود. بازاریابان برخی از مواقع، در پیام­های تبلیغاتی از جاذبه­های ترس استفاده می­ کنند تا از این طریق در مخاطب، نگرانی به وجود آورند و آنها را تحریک به انجام و یا عدم انجام کاری کنند. این کار با شیوه ­های چندی می ­تواند انجام گیرد. برخی از تبلیغات به مخاطرات فیزیکی و جسمی و یا سایر عواقب منفی که ممکن است در صورت عدم تغییر رفتار و یا نگرش فرد رخ دهد اشاره می­ کند، پیام­های ترس­آور، و همچنین ممکن است بدین صورت عمل کند که اگر فرد رفتار خاصی را اتخاذ نکند ممکن است به پیامدهای بدی مبتلا شود. پیام­های ترس­آور به یک طریق دیگر نیز ممکن است عمل کند، به این صورت که اگر فرد یک کالا و یا خدمت را استفاده نکند، ممکن است از سوی جامعه و یا دوستان طرد شود. اصولاً عملکرد تبلیغ با جاذبه ترس به صورت سلبی است. به این ترتیب که نشان می­دهد، استفاده نکردن و یا کردن از کالا یا خدمات خاص و یا عدم تغییر رفتار و یا نگرش نسبت به موضوعی خاص ممکن است انواع خطرات را برای فرد به همراه داشته باشد.

مطلب دیگر :   مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو

در خصوص تأثیر تبلیغ با محتوای ترس، دیدگاه های مختلفی ارائه شده که در طول زمان تغییراتی نیز کرده است. نتایج مطالعات و تحقیقات بر روی ترس، حاکی از آن بود که هرچه شدت ترس هر پیام بیشتر باشد، تغییر در رفتار کمتر خواهد بود. این نتایج اولیه بسیاری از کارشناسان تبلیغ را در خصوص اثربخش بودن پیامهای ترس­آور با تردید مواجه ساخت.

همان­طور که مطالعات نشان داده است و در نمودار 11-2 آمده است، (ری و ویلی کل، 1970، 560) رابطه بین سطح ترس در یک پیام و میزان متقاعد شدن و پذیرفته شدن آن از سوی مخاطب، غیرخطی و یا منحنی­گونه است.

 

در واقع دو اثر بازدارندگی[3] و تسهیل­کنندگی[4]، رابطه بین ترس و متقاعد شدن مخاطب را بهتر توجیه می­ کند. میزان اندک ترس، اثر تسهیل­کنندگی دارد. چون که موجب جلب توجه مخاطب و علاقه به پیام می­ شود.

تبلیغ با محتوای ترس، هنگامی که گیرنده پیام از اعتماد به نفس خوبی برخوردار است و کمتر دستخوش نگرانی­ها می­گردد، مناسب و اثربخش به نظر می­رسد. همچنین بر روی افرادی که ترجیح می­ دهند به جای گریز از مخاطرات، با آنها روبه­رو شوند و از پس آنها برآیند، مفید به نظر می­رسد.

یک دلیل اصلی در مورد موفقیت تبلیغ با جاذبه ترس، این است که این نوع پیامها، واکنشهای احساسی را برمی­انگیزد، سپس این احساسات، فرد را تحریک می­ کند، مشکل مشابه خود را حل کند.

– جاذبه اخلاقی

این نوع جاذبه بر تشخیص مخاطبان درباره درست یا غلط بودن چیزی تکیه می­ کند، از جاذبه اخلاقی وقتی استفاده می­ شود که هدف، وادار کردن مردم، به حمایت و طرفداری از پاره­ای از مسایل اجتماعی است. مسایلی نظیر محیط زیست پاکتر، مناسبات نژادی برتر، تساوی حقوق زبان، کمک به مستمندان.

– جاذبه دو جنبه­ای و یک جنبه­ای

بازاریان موفق به خوبی می­دانند که ضرب­المثل قدیمی «تله موش بهتری بساز همه به سراغت می­آیند» چندان هم نیست. صرف­نظر از بسیار از ایرادهایی که بر این نوع تفکر وارد است و از ریشه با اندیشه­ های نوین بازاریابی در تعارض است با فرض پذیرش آن، از زوایه دید مدیران تبلیغات می­توان گفت که اگر مردم ندانند تله موش بهتری ساخته شده است، کسی سراغ سازنده نخواهد رفت و او تنها خواهد ماند.

در واقع باید دانست که تنها ساخت کالای خوب و مناسب حتی اگر مطابق با نیازهای مشتریان باشد، کافی نیست. باید مصرف­ کنندگان را با مزایای کالا آشنا و آنها را از جهت خرید آن متقاعد کرد، بنابراین به یک ترتیبی باید شکل مناسبی از ترفیع را به کار بست تا مصرف­ کنندگان و سایر افرادی که سازمان قصد تعادل آنها تعامل آنها را دارد، از وجود کالا آگاه شوند. در واقع ترفیع، جنبه کاربردی ارتباطات بازاریابی است. بازاریابان از ابزارهای ترفیع استفاده می­ کنند. تا از آن طریق اطلاعات واقعی و پیام­های متقاعدکننده را به خریداران احتمالی انتقال دهند.

پیام­های تبلیغاتی از این جنبه که چه نوع اطلاعاتی را به مخاطبان ارائه می­ کند، به دو دسته تقسیم می­ شود: پیام­های یک جنبه­ای و پیام­های دو جنبه­ای:

پیام­های یک جنبه­ای آن دسته از پیامهایی است که فقط اطلاعات مثبت در خصوص کالا ارائه می­ کند و از ارائه هرگونه اطلاعاتی در خصوص نارسایی­ها و یا نقاط ضعف محصول خودداری می­ کند. در مقابل این دسته از پیام­ها، پیام­های دو جنبه­ای قرار دارد. پیام­های دو جنبه­ای به آن دسته از پیام­هایی اطلاق می­ شود که تنها به ارائه اطلاعات مثبت در خصوص کالا می ­پردازد، بلکه ن ارسایی­هایی آن را نیز ذکر می­ کند، یعنی علاوه بر ارسال اطلاعات مثبت به مصرف­ کنندگان، به آنها اطلاعات منفی نیز در خصوص کالا ارائه می­ کند، البته معمولاً در یک چنین تبلیغاتی، اطلاعات منفی ارائه شده در مقایسه با اطلاعات مثبت از اهمیت نسبی کمتری برخوردار است و نحوه و شیوه ارائه آن بسیار ظریف و دقیق است. در این پیام­ها، گیرنده پیام، علاوه بر اینکه با جنبه­ های مثبت و مزایای کالا آشنا شده و با نارسایی­های احتمالی کالا و یا شرکت نیز آشنا شده و هنگام تصمیم ­گیری اطلاعات دقیق و واقعی بیشتری در اختیار دارد. منظور از اطلاعات منفی و یا ذکر نارساییهایی کالا، به آن دسته از اطلاعات و نارساییهایی اطلاق می­ شود که محل کارکرد صحیح کالا نباشد، اما در عین حال، یادآور حقیقتی در مورد سازمان و یا کالای ماست.

در واقع تبلیغ­کنندگان در تبلیغات دو جنبه­ای، از نظریه واکسینه کردن[5] مصرف­ کنندگان استفاده می­ کنند. نظریه واکسینه کردن عنوان می­دارد که بازاریان می­توانند با ارائه پیامهایی که اندیشه­ها و تفکرات منفی مصرف­ کنندگان را پیش ­بینی می­ کند و آنها را تکذیب می­ کند، مصرف­ کنندگان را در برابر تفکرات منفی در خصوص یک کالا واکسینه می­ کنند.

تدوین و تنظیم پیامهای دو جنبه­ای اثربخش، ظرافتها و دقت نظر فراوانی می­طلبد و هرگاه، کوتاهی و یا اشتباه در تنظیم پیام ممکن است نظر مصرف­ کنندگان مختلف ـ حتی وفاداران به مارک شرکت ـ را مخدوش کند و شرکت به یک باره سهم عظیمی از بازار خود را از دست بدهد.

هنگامی که در مصرف ­کننده نگرش منفی و نادرستی، نسبت به کالایی شکل بگیرد، تغییر آن نگرش بسیار دشوار، زمان­بر، و در بعضی مواقع، بی­نتیجه است.

III) تکنیک­های اجرایی تبلیغ[6]

پس از اینکه جاذبه مناسب برای تبلیغ از میان جاذبه­های مختلف برگزیده شد و به عنوان مبنا و پایه پیام تبلیغاتی تعیین شده، گروه تبلیغاتی باید توجه را معطوف به چگونگی اجای تبلیغ کند، به عبارت دیگر گروه تبلیغاتی باید بررسی کند که چگونه جاذبه­ای را که برای تبلیغ در نظر گرفته است به تصویر بکشد و از چه تکنیکی برای به تصویر کشیدن آن استفاده کند، در عین حال که انتخاب جاذبه برای تبلیغ مهم است. نحوه اجرای آن با بهره گرفتن از تکنیک­های خاص نیز حائز اهمیت است. برخی از مهمترین این تکنیک­ها در زیر آورده شده است که برای تدوین تبلیغ از آنها می­توان بهره گرفت.

موزیکال[7]

در این سبک، یک یا چند نفر یا چند شخصیت کارتونی نشان داده می­ شود که مشغول خواندن آوازی درباره یک کالا هستند. دلیل اصلی استفاده از این شیوه این است که به خاطر سپردن و یادآوری اشعار و ترانه­ها ساده است و به راحتی در ذهن حک می­ شود.

 

ارائه تاییدیه[8]

در این روش از یک منبع دوست داشتنی و قابل اعتماد برای تایید کالا استفاده می­ شود. در این خصوص هم از افراد مشهور[9] و هم افراد غیرمشهور می­توان استفاده کرد. استفاده از افراد مشهور و مورد علاقه مردم، مشکلات خاص خود را نیز دارد. ممکن است فرد مشهوری که از او در تبلیغ کالایی استفاده شده است، بنا به علمی در جایی از او کردار ناشایست سر بزند که وجهه­اش خراب شود. این موضوع بر روی کالای مذکور بی­تأثیر نیست.

[1]- Humer Appeal

[2]- Fear Appeal

[3]- Inhibiting Effect

[4]- Facilitating Effect

[5]- Inoculation theory

[6]- Executional Techniques

[7]- Musical

[8]- Testimonial

[9]- Celebrities