برگزیده

مجازی سازی در رایانش ابری و انواع آن

مجازی سازی تکنیکی است که چگونه یک سرویس را از ارائه فیزیکی اساسی آن سرویس جدا می کند. این فرایند ایجاد یک نسخه مجازی از چیزی مانند سخت افزار کامپیوتر است. این برنامه ابتدا در دوران مین فریم توسعه یافت. این شامل استفاده از نرم افزارهای تخصصی برای ایجاد یک نسخه مجازی یا نرم افزاری از یک منبع محاسباتی به جای نسخه واقعی همان منبع است. با کمک مجازی سازی ، چندین سیستم عامل و برنامه کاربردی می توانند همزمان روی یک دستگاه و سخت افزار یکسان آن اجرا شوند و میزان استفاده و انعطاف پذیری سخت افزار را افزایش دهند.

به عبارت دیگر ، یکی از تکنیک های مقرون به صرفه ، کاهش سخت افزار و صرفه جویی در انرژی که توسط ارائه دهندگان ابر استفاده می شود مجازی سازی است. مجازی سازی به شما این امکان را می دهد که یک نمونه فیزیکی از یک منبع یا یک برنامه را همزمان در چندین مشتری و سازمان به اشتراک بگذارید. این کار را با اختصاص یک نام منطقی به یک ذخیره سازی فیزیکی و ارائه یک اشاره گر به آن منبع فیزیکی در صورت نیاز انجام می دهد. اصطلاح مجازی سازی اغلب مترادف مجازی سازی سخت افزاری است که نقش اساسی در ارائه کارآمد راه حل های زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) برای رایانش ابری ایفا می کند. علاوه بر این ، فناوری های مجازی سازی یک محیط مجازی را نه تنها برای اجرای برنامه ها بلکه برای ذخیره سازی ، حافظه و شبکه نیز فراهم می کند.

دستگاهی که قرار است ماشین مجازی بر روی آن ساخته شود به عنوان ماشین میزبان شناخته می شود و از این ماشین مجازی به عنوان ماشین مهمان یاد می شود.

مزایای مجازی سازی

  • تخصیص انعطاف پذیرتر و کارآمدتر منابع.
  • افزایش بهره وری توسعه.
  • هزینه زیرساخت فناوری اطلاعات را کاهش می دهد.
  • دسترسی از راه دور و مقیاس پذیری سریع.
  • دسترسی بالا و بازیابی بلایا.
  • از زیرساخت فناوری اطلاعات در صورت نیاز استفاده کنید.
  • اجرای چندین سیستم عامل را فعال می کند.

انواع مجازی سازی

 

  1. مجازی سازی برنامه
  2. مجازی سازی شبکه.
  3. مجازی سازی دسکتاپ
  4. مجازی سازی ذخیره سازی
  5. مجازی سازی سرور.
  6. مجازی سازی داده ها

 

1. مجازی سازی برنامه:

مجازی سازی برنامه به کاربر کمک می کند تا از راه دور به یک برنامه از سرور دسترسی داشته باشد. سرور تمام اطلاعات شخصی و سایر ویژگی های برنامه را ذخیره می کند اما همچنان می تواند از طریق اینترنت روی یک ایستگاه کاری محلی اجرا شود. نمونه ای از این مورد می تواند کاربری باشد که باید دو نسخه متفاوت از یک نرم افزار را اجرا کند. فناوری هایی که از مجازی سازی برنامه استفاده می کنند ، برنامه های میزبانی شده و برنامه های بسته بندی شده هستند.

 

2. مجازی سازی شبکه:

قابلیت اجرای چندین شبکه مجازی با هر کدام دارای کنترل و برنامه داده جداگانه است. با هم در بالای یک شبکه فیزیکی وجود دارد. می تواند توسط احزاب فردی مدیریت شود که به طور بالقوه محرمانه یکدیگر هستند.

مجازی سازی شبکه امکان ایجاد و ارائه شبکه های مجازی را فراهم می کند – سوئیچ های منطقی ، روترها ، فایروال ها ، متعادل کننده بار ، شبکه خصوصی مجازی (VPN) و امنیت بار کاری در عرض چند روز یا حتی چند هفته.

مطلب دیگر :   بهترین سایت های دانلود موزیک

 

3. مجازی سازی دسکتاپ:

مجازی سازی رومیزی به سیستم عامل کاربران اجازه می دهد تا از راه دور در سرور در مرکز داده ذخیره شوند. این اجازه می دهد تا کاربر به طور مجازی ، از هر مکان توسط دستگاه مختلف ، به دسکتاپ خود دسترسی پیدا کند. کاربرانی که سیستم عامل های خاصی غیر از ویندوز سرور می خواهند ، باید دسکتاپ مجازی داشته باشند. مزایای اصلی مجازی سازی دسکتاپ عبارتند از جابجایی کاربر ، قابلیت حمل ، مدیریت آسان نصب نرم افزار ، به روز رسانی و وصله ها.

 

4. مجازی سازی ذخیره سازی:

مجازی سازی ذخیره سازی مجموعه ای از سرورها است که توسط یک سیستم ذخیره سازی مجازی مدیریت می شوند. سرورها دقیقاً از محل ذخیره اطلاعات خود مطلع نیستند و در عوض بیشتر شبیه زنبورهای کارگر در کندو عمل می کنند. این باعث می شود ذخیره سازی از منابع متعدد مدیریت شود و به عنوان یک مخزن واحد استفاده شود. نرم افزار مجازی سازی ذخیره سازی با وجود تغییرات ، خرابی و تفاوت در تجهیزات اصلی ، عملکرد روان ، عملکرد ثابت و مجموعه ای مداوم از عملکردهای پیشرفته را حفظ می کند.

 

5. مجازی سازی سرور:

مجازی سازی سرور ، نوعی مجازی سازی است که در آن پوشش منابع سرور صورت می گیرد. در اینجا ، سرور مرکزی (سرور فیزیکی) با تغییر شماره هویت ، پردازنده ها به چندین سرور مجازی مختلف تقسیم می شود. بنابراین ، هر سیستم می تواند سیستم عامل های خود را به صورت جداگانه کار کند. جایی که هر زیر سرور هویت سرور مرکزی را می داند. این باعث افزایش عملکرد و کاهش هزینه های عملیاتی با استقرار منابع سرور اصلی در یک منبع زیر سرور می شود. در مهاجرت مجازی ، کاهش مصرف انرژی ، کاهش هزینه ها اتفاق می افتد.

6. مجازی سازی داده ها:

این نوع مجازی سازی است که در آن داده ها از منابع مختلف جمع آوری شده و مدیریت می شود که در یک مکان واحد بدون اطلاع بیشتر از اطلاعات فنی مانند نحوه جمع آوری ، ذخیره و قالب بندی داده ها و سپس آن داده ها را به صورت منطقی مرتب کرده تا نمای مجازی آن قابل نمایش باشد. افراد علاقمند و ذینفعان آن و کاربران از طریق خدمات ابری مختلف از راه دور به آن دسترسی دارند. بسیاری از شرکتهای بزرگ غول پیکر خدمات خود را مانند Oracle ، IBM ، At scale ، Cdata و غیره ارائه می دهند.

می توان از آن برای انجام کارهای مختلف مانند زیر استفاده کرد:

یکپارچه سازی داده ها

ادغام تجاری

سرویس های داده معماری سرویس گرا

جستجوی داده های سازمانی زیرساختی و غیره مفید است.