مطالب عمومی سری اول

۸ بازیگر سرشناسی که با درخواست های خود باعث تغییر جزییات فیلم های معروف شدند

وقتی بازیگران به سطح خاصی از معروفیت و اعتبار می رسن، این توانایی رو پیدا می کنن که به دلخواه خود در فیلمایی که بازی می کنن تغییر ایجاد کنن. این کار می تونه به وجود اومده به وسیله تجربه بالای اونا باشه یا فقط از قدرت ستارگی اونا نشأت گیرد. این اتفاقیه که در سطوح بالا و در هر میدون ای اتفاق می افته اما وقتی که بازیگران دست به این کار میزنن طرفداران سینما تاثیر تصمیمای این ستارگان رو می بینن. بعضی وقتا این تغییرات تاثیر کمی روی فیلم میذاره؛ تغییراتی مانند یه برداشت متفاوت یا تغییر بخش کوچیکی از دیالوگا.

بعضی وقتا هم درخواست و تصمیم بازیگران می تونه نتیجه پایانی رو به کلی عوض کنه، در جهت مثبت یا منفی. در ادامه این مطلب در پشت صحنه بعضی از محبوب ترین فیلمای هالیوودی جستجو کرده و به مواردی می پردازیم که در اونا بازیگران سرشناس درخواستایی واسه تغییر فیلم داشتن که در سناریو اورجینال نبوده و محصول پایانی رو تحت تاثیر قرار دادن.

۱- کامل کروز در فیلم «مومیایی» (۲۰۱۷)

وقتی که به اندازه کامل کروز نفوذ داشته باشین می تونین هنگام امضای قرارداد واسه بازی تو یه فیلم هر درخواستی رو ارائه بدین. براساس گزارشا، در میان درخواستای کامل کروز واسه بازی در فیلم «مومیایی» (The Mummy) در سال ۲۰۱۷ کنترل تقریباً کامل بر ساختار فیلم بوده.
براساس گزارشی که بعدا به وسیله مجله ورایتی منتشر شد، کامل کروز به مدیریت جزیی ترین بخشای ساخت فیلم متهم شده که همه چیز در مورد این فیلم رو از فیلمنامه گرفته تا روش بازاریابی اونو در کنترل خود داشته.
سابقه خوب کامل کروز در باکس آفیس باعث شد که این تغییرات به وسیله استودیو یونیورسال تایید شه هر چند مخالفتایی در درون استودیو با این اراده کردن وجود داشت.

یکی از درخواستای کروز این بوده که شخصیت خوب مورتون که خودش نقش اونو بازی می کرد حضور طولانی ترین نسبت به شخصیت مومیایی روی صحنه داشته باشه. به گفته منابع خبری، در نسخه اورجینال فیلمنامه، این دو مدت زمان مساوی در داستان حضور داشتن که ً این موضوع به کام کروز خوش نیامده بود. اینجوری بود که این بازسازی ترسناک به یه فیلم مهیج بلاک باستر دیگه تبدیل شد.

در آخر این فیلم با شکست تجاری بزرگی روبرو شد.

۲- ساموئل ال جکسون در «مارها در هواپیما» (۲۰۰۶)

ستارگان هالیوود دلایل زیادی واسه پذیرش یه نقش خاص دارن. مثلا، ساموئل ال جکسون تایید کرده که فقط به دلیل عنوان فیلم «مارها در هواپیما» (Snakes on a Plane) بازی در این فیلم رو پذیرفته س. ً ایشون اونقدر به عنوان فیلم علاقه داشته که وقتی خبردار می شه سازندگان فیلم قصد تغییر عنوان فیلم به «پرواز ۱۲۱ پاسیفیک» (Pacific Flight 121) رو دارن، شخصاً دخالت کرده و به اونا گفت اینجور کاری «احمقانه ترین چیزیه که تا حالا شنیدم».

بر خلاف قصد سازندگان واسه ساخت فیلمی مهیج، اونم اینکه پیشنهاد داده بود که به کار گیری الفاظ رکیک در دیالوگا و هم اینکه خشونت داستان زیاد شه.
در آخر اونا با پیشنهادهای جکسون واسه تبدیل کردن فیلم به یه اثر مناسب تر واسه بزرگسالان موافقت کرده و جکسون هم در مقابل قبول کرد که بخشی از سکانسا رو از نو بازی کنه.

۳- رابرت داونی جونیور در «انتقام جویان» (۲۰۱۲)

در فیلمنامه اولیه فیلم «انتقام جویان» (The Avengers) صحنه ای که پس از مقابله چیتاری اتفاق می افته بسیار ساده تر و کم تنش تر بود و تونی استارک بعد از بلند شدن به وسیله دوستانش می پرسین: «نقشه بعدی چیه؟». رابرت داونی جونیور به جاس ودون، کارگردان فیلم، پیشنهاد میده که این دیالوگ ساده و بی مزه رو تغییر بدن. براساس ادعای مجله انترتینمنت ویکلی، جاس ودون براساس پیشنهادهای رابرت داونی جونیور ۳ صفحه دیالوگ جدید به سناریو اضافه کرد و شوخیای بیشتری بین شخصیت ایرون من و دوستانش در صحنه ای که قبلاً گفته شده رد و تبدیل میشه. این دیالوگا و صحنه های جدید واسه همه بازیگران و البته طرفداران فیلم لذتبخش بود و به یکی از پرطرفدارترین سکانسای فیلم تبدیل شد.

۴- برایس دالاس هاوارد در «دنیای ژوراسیک» (۲۰۱۵)

فیلم «دنیای ژوراسیک» (Jurassic World) نقدهای بیشترً مثبتی گرفت و البته فروش زیادی رو هم داشت اما خیلی از تماشاگران و منتقدان به این نکته ایراد گرفتن که چیجوری برایس دالاس هاوارد تونست با کفشای پاشنه بلند خود تونست از دست یه تیرکس ۲۲ تنی فرار کنه.
کالین تروورو، کارگردان فیلم، از بی مزگی و مسخره بودن این سکانس به طور کاملً آگاه بود و ً قسمت بزرگی از وقت خود رو صرف راضی کردن دالاس واسه پوشیدن کفشی راحتتر کرد اما دالاس این درخواست رو رد کرده و اصرار داشت که شخصیت اون هنگام فرار از دست دایناسور بزرگ باید کفشای پاشنه بلند به پا داشته باشه.

تروورو بعدا تایید کرد که دلیل واقعی و دقیق این همه اصرار دالاس واسه پوشیدن کفش پاشنه بلند رو نمی دونسته اما به تصمیم اون احترام گذاشته چون شاید دالاس فکر می کرد که از دست دادن کفشای پاشنه بلند مثل دست کشیدن از زنونگی بود که در شخصیت اون در فیلم وجود داشت. دالاس هم بعدا گفت که هیچ وقت فکر نمی کرده پوشیدن کفشای پاشنه بلند باعث اینجور جنجالایی شه اما اعلام کرد که در طول صحنه فرار در درون جنگل با کفشای پاشنه بلند زحمت زیادی کشیده و از هیچ جلوه های خاص یا حقهای فیلمبرداری استفاده نشده و اون در همه صحنه ها واقعاً این کفشا رو به پا داشته.

۵- ساموئل ال جکسون در «داستانای بیشتر پسند» (۱۹۹۴)

براساس سناریو اورجینال فیلم «داستانای بیشتر پسند» (Pulp Fiction)، قرار بود شخصیت دوست داشتنی اما قاتل جولز با بازی ساموئل ال جکسون، یه کلاه گیس پف کرده بسیار حجیمی به سر داشته باشه تا کنتراست مناسبی رو در مقابل موهای بلند همکارش (جون تراولتا) داشته باشه. با این وجود، به ادعای خود جکسون، شخصی که مامور خرید این کلاه گیس شد هیچ اطلاعی از سبک و ظاهر اون نداشته و با یه کلاه گیس فرفری متفاوت به سر صحنه برمیگرده که این موضوع باعث حیرت زدگی جکسون می شه.
ایشون به جای درخواست تعویض این کلاه گیس، اونو روی سر گذاشته و با پوشیدن اون به تصوری که از شخصیت جولز داشت رسید. می گن که کوئنتین تارانتینو هم از این انتخاب راضی بوده و به محض دیدن جکسون با این کلاه گیس متفاوت اینجور گفته: «اینم جولز».

مطلب دیگر :   ۱۷ عادت بد که برای موفقیت بیشتر، بهتر است آن ها را ترک کنید

۶- سم ورتینگتون در «جنگ تایتانا» (۲۰۱۰)

بوبو، جغد ساعتی فیلم «جنگ تایتانا» (Clash of the Titans) یکی از به یاد موندنی ترین بخشای نسخه اورجینال این فیلم بود طوری که لوییس لتریه، کارگردان فیلم، عزمشو جزم کرد از اون در بازسازی سال ۲۰۱۰ هم استفاده کنه.
اما سم ورتینگتون، بازیگر اصلی فیلم از شخصیت بوبو متنفر بود و به ادعای کارگردان ایشون در هر فرصتی که بدست می آورد از این جغد انتقاد کرده و تهدید می کرد که اونو نابود می کنه.

ایشون به همین مقدار هم اکتفا نکرده و کارگردان رو متهم کرد که با قرار دادن اون در مقابل یه جغد ساعتی سخنگو و مسخره می خواد زندگی حرفه ای اونو ویرون کنه.
هر چند لتریه واسه ورتینگتون توضیح داد که قصد خراب کردن زندگی حرفه ای اونو نداره اما به دلیل ادامه پیدا کردن شکایتا و بهونه گیریای این بازیگر مجبور شد بخشای خیلی از سکانسای مربوط به بوبو رو حذف کرده و فقط در لحظاتی کوتاه از فیلم ازش استفاده کنه.

۷- بن افلک در «دختر گمشده» (۲۰۱۴)

براساس مستندی که در مورد فیلم «دختر گمشده» (Gone Girl) ساخته شده، در سناریو اولیه این فیلم از بن افلک خواسته می شه که هویت خود رو با به سر گذاشتن یه کلاه به شکل کلاه کابویا مخفی کنه.
اما بن افلک از انجام این کار سر زده و ۴ روز تولید فیلم رو متوقف کرد چون اصلا راضی به انجام اینجور کاری نبود. دیوید فینچر، کارگردان فیلم، بارها تلاش کرد بن افلک رو به انجام این کار راضی کنه اما موفق نشد چون به گفته بن افلک اگه تصاویر اون با کلاه کابوی منتشر شده و دوستانش اونو ببینن دست از سر اون برنخواهند داشت چون بن افلک طرفدار تیم راگبی رد ساکس بوده و کلاه کابوی نماد تیم حریف یعنی یانکیزه. دی آخر فینچر از خواسته خود دست ورداشته و به جای کلاه کابوی از یه کلاه دیگه استفاده شد.

۸- مایک مایرز در انیمیشن «شرک» (۲۰۰۱)

لهجه اسکاتلندی شخصیت «شرک» (Shrek) تا قبل از این که بتونه دل مخاطبان رو بدست آورد تغییرات زیادی رو تحمل کرد.
در اول قرار بود کریس فارلی، مجری برنامه «زنده شنبه شب» (Saturday Night Live) صداپیشگی این شخصیت رو رو دوش داشته باشه اما ایشون قبل از این که بتونه دیالوگای شخصیت شرک رو بگه درگذشت. بعد از مرگ فارلی، مایک مایرز وارد ماجرا شد و پس از ساخت یه سوم انیمیشن بود که مایرز عزمشو جزم کرد از لهجه اسکاتلندی واسه شخصیت شرک استفاده کنه.
دلیل مایرز بر این کار این بود که به باور اون از اونجایی که شخصیت منفی داستان، لرد فارکواد با لهجه تسلط انگلیسی صحبت می کنه، لهجه شرک باید متفاوت بوده و به سبک مردم محلی اسکاتلند حرف بزنه.

هم اینکه ایشون بر این باور بود که لهجه اسکاتلندی بهتر از پسِ تغییر لحنای داستانی برآمده و به اون اجازه میده احساسات شخصیت رو بهتر از راه دیالوگ نشون بده. به گفته مدیر اجرایی استودیو دریم وورکس، هزینه بازسازی صحنه های گرفته شده بین ۴ تا ۵ میلیون دلار بود که ۱۰ درصد از بودجه کلی فیلم رو تشکیل می داد. جفری کاتزنبرگ هر چند تمایلی به هزینه های اضافی نداشت اما عزمشو جزم کرد به مایرز اعتماد کرده و این لهجه در آخر مورد استقبال قرار گرفت.

۹- لیام نیسن در «یه میلیون راه واسه مردن در غرب» (۲۰۱۴)

کارتون پرطرفدار و جنجالی «مرد خونواده» (Family Guy) در طول سالای گذشته، شخصیتا و فیلمای زیادی رو به باد تمسخر گرفته و سث مک فارلن سازنده فیلم «یه میلیون راه واسه مردن در غرب» (A Million Ways to Die in the West) که از لیام نیسن خواست در فیلم کمدی-وسترن اون بازی کنه هم از این قانون مستثنی نبود. قبل از ساخت این فیلم، در یکی از قسمتای کارتون «مرد خونواده» در مورد اینکه ایده بازی لیام نیسن تو یه فیلم وسترن بسیار خنده دار و خنده دار میشه چون این بازیگر هیچ وقت نمی تونه به روشی موثر لهجه ایرلندی اش رو مخفی کنه.

نیسن این موضوع رو به مک فارلن گوشزد کرده و اعلام کرد که تنها شرط اون واسه بازی در این فیلم اینه که در سراسر فیلم از یه لهجه عمومی ایرلندی استفاده کنه.
مک فارلن با این شرط موافقت کرده و در نتیجه، نیسن در تموم طول فیلم با لهجه طبیعی ایرلندی خود صحبت می کنه تنها بری این که ثابت کنه انیمیشن «مرد خونواده» اشتباه کرده که بازی کردن اون تو یه فیلم وسترن رو مسخره و خنده دار توصیف کرده.

۱۰- ساموئل ال جکسون در «جنگ ستارگان: تهدید شبح» (۱۹۹۹)

ساموئل ال جکسون که ً در تغییر سناریو فیلم هاش ید طولایی داره، پس از تماشای سکانس تدوین نشده جنگ گئونسیس با جرج لوکاس در فیلم «جنگ ستارگان: تهدید شبح» (Star Wars: The Phantom Menace) فهمید که شخصیت اون (میس ویندو) در این درگیری خوب نمیشه دید. از این رو از لوکاس خواست که به اون اجازه بده در این سکانس یه شمشیر نوری صورتی (رنگ محبوب جکسون) بدست بگیره تا بیشتر دیده شه.

لوکاس در اول با این پیشنهاد مخالفت کرد چون تنها رنگای محدودی از شمشیرهای نوری وجود داشت. اما در آخر جکسون تونست به اون بقبولونه که داستان «جنگ ستارگان» تنها تو ذهن سازنده اون واقعیت داشته و لوکاس می تونه هر تغییری که بخواد در اون بسازه. لوکاس این دلیل آوردن جکسون رو قبول کرد اما اینجور تغییری واکنشایی رو در رسانه های آنلاین درست کرد.