مطالب عمومی سری اول

آیا مصرف شیر نارگیل، سویا و یا برنج برای کودکان مفید است؟

امروزه و زمانیکه به یکی از سوپرمارکتا مراجعه می کنین، گزینه های مختلفی واسه انتخاب اجناس لبنی دارین که در مقایسه با گذشته های نه خیلی دور، تنوع زیادی پیدا کردن. نه فقط کودکان، گاه بزرگسالان هم واسه انتخاب یه گزینه مناسب دچار دودلی می شن.

امروزه علاوه بر شیر گاو، شکلای جور واجور دیگری چون سویا شیر، شیر نارگیل، برنج و یا شیره هایی با بقیه طعما یافت می شن اما این سئوال پیش میاد که کودکان هم می تونن از همه این شکلای جور واجور استفاده کنن؟

اینجور تردیدهایی دلیل گردید، محققان به بررسی شکلای جور واجور شیره ها و اثرات اونا بر بدن کودکان مبادرت کنن. تحقیقات گذشته اونا نشون میده کودکانی که شیر نارگیل، سویا و یا برنج می خورن، قدشون از کودکانی که تنها شیر گاو می خورن کوتاه تره.

دکتر «جاناتان مگوری»، نویسنده اصلی این مطالعه در مصاحبه ای میگه، قد کودک ۳ ساله ای که روزی ۳ لیوان شیری غیر از شیر گاو می خوره در مقایسه با کودکی که تنها شیر گاو می خوره، ۱٫۵ سانتیمتر کوتاه ترست.

این تحقیق در نشریه «تغذیه بالینی» در آمریکا به چاپ رسید و محققان اون ۵٫۰۴۳ کودک بین ۲ تا ۶ ساله که ۵۱ درصد اونا پسربچه بودن رو در این مطالعه مورد بررسی قرار دادن. از این میان ۵ درصد از شیره های غیر از شیر گاو تغذیه می کردن و ۸۴ درصد اونا تنها شیر گاو می خوردند. ۸ درصد هم هر دو گزینه رو مصرف کرده و ۳ درصد هم اصلا شیر نمی خوردند.

نتیجه این مطالعه محققان رو هم متعجب ساخت چون که اونا نمی دونستن اندازه رشد قدی کودک به اندازه و نوع شیری که مصرف می کنه وابستگیایی داره.
دکتر «مگوری» اینجور میگه: “اگه کودک شما از شیره های غیر از شیر گاو تغذیه می کنه، با هر فنجون شیری که مینوشه احتمال کوتاه و بلندتر شدن قد اون هست.”

محققان هنوز نمی دونن که اینجور کاهش قدی در بزرگسالی هم می تونه ادامه پیدا کنه یا خیر. تنها دلیلی که می تونه به این سئوال جواب دهد، گذشت زمونه. البته کودکانی که در اول کودکی به رشد کافی قد رسیدن، شاید در بزرگسالی هم این روند رو به صورت پایدار ادامه میدن.

مطلب دیگر :   ۱۰ روش برای بیرون آمدن از کنج راحتی و غلبه بر ترس‌ها برای داشتن زندگی پر هیجان و مفید

مطالعه دیگری هم فرضیه اضافه کردن تخم مرغ به شیر گاو رو به رقابت کشید. محققان دانشگاه «واشنگتن» به این نتیجه رسیدن که تخم مرغ می تونه در روند رشد خوب عمل کرده و رشد ناجور در کودکان رو تا ۴۷ درصد کم کنه.
«لورا آیونوتی»، نویسنده اصلی این تحقیق که نتیجه اون در نشریه Pediatrics به چاپ رسید، در مورد بررسیای گذشته خود اینجور میگه:

“تخم مرغ یکی از بهترین، در دسترس ترین و ارزون ترین ماده ایه که خیلی راحت هم جفت و جور می شه.
هم اینکه تخم مرغ می تونه به بعضی از مشکلات در مورد رشد کم کودکان در سراسر جهان کمک کنه.”

«آیونوتی» و بقیه محققان، به بررسی کودکان بین ۶ تا ۹ ماهه پرداخته که بعضی به مدت ۶ ماه، روزانه یه عدد تخم مرغ مصرف می کردن و گروه دیگه اصلا تخم مرغ نمی خوردند. بررسی و مقایسه روند رشد در این دو گروه نشون داده تخم مرغ علاوه بر برطرف کردن خیلی از مشکلات مربوط به رشد، کاهش وزن شدید رو هم تا ۷۴ درصد برطرف می کنه.
هم اینکه مصرف تخم مرغ می تونه به حذف خیلی از خوراکیای شیرین در رژیم غذایی کودک کمک کنه.