مطالب عمومی سری اول

آشنایی با زردچوبه و فواید بی نظیر آن برای سلامت انسان

«زردچوبه» رو تقریبا هممون می شناسیم چون پودر اون در خیلی از آشپزیای ایرونی جایگاه خاصی داره و در غذاهای زیادی به عنوان طعم و رنگ دهنده استفاده می شه.

زردچوبه شکلی مثل زنجبیل و رنگ زرد-نارنجی داره.

واسه جفت و جور پودر زردچوبه، اول ریشه رو جوشونده، بعد خشک و آسیاب می کنن.

یکی از عناصر اصلی ادویه کاری رو زردچوبه تشکیل داده از این رو در آشپزی هندی، پاکستانی و ایرونی بسیار پرکاربرده. هم اینکه، در فرهنگ شرقیا از این گیاه واسه طب آیورودا هم استفاده می شه.

 

ویژگیای شفابخشی زردچوبه

 

در باره فواید زردچوبه واسه سلامت آدم ادعاهای زیادی شده.
باید بدونین که زردچوبه به دلیل ویژگیای آنتی آکسیدانی قوی خود یکی از مؤثرترین مواد در پیشگیری از سرطانی شدن سلول‌ های بدن هستش.
ادعاهایی که در باره فواید زردچوبه واسه بهبود خیلی از مشکلات سلامت از آلرژی گرفته تا افسردگی می شه، موجب شده تا بیشتر از قبل مورد توجه مردم قرار بگیره.

این گیاه هم اینکه موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون در بیماران دیابتی می شه.
گفته شده که زردچوبه می‌ تونه شدت علائم مریضی فراموشی رو کم کنه و واسه درمان خیلی از شکلای جور واجور مریضی‌ های التهابی روده مثل کولیت اولسراتیو خوبه.

هم اینکه، ماده اصلی زردچوبه یعنی «کورکومین» اثرات ضد التهابی و ضد درد مثل داروهای مسکن معمولی رو داراس.

جالبه بدونین، محققان خاصیت ضدالتهابی زردچوبه رو با داروهای غیر استروئیدیِ ضدالتهاب (NSAIDS) مقایسه کرده و فهمیدن که گیاه موردبحث، بیشتر از داروهای مربوطه واسه رفع بیماریایی مثل ورم مفاصل و استخوانا و روماتیسم موثره.

از دیگر مواد تشکیل دهنده زردچوبه میشه به «تورمرون» اشاره کرد.
این ماده کمتر از کورکومین شناخته شده اما بعضی از تحقیقات نشون دادن که این عنصر به دلیل داشتن خواص محافظتی اعصاب می تونه در کارکرد بهتر درک و بینش مغز موثر واقع شه.

مطلب دیگر :   ۸ بازیگر سرشناسی که با درخواست های خود باعث تغییر جزییات فیلم های معروف شدند

مضرات احتمالی و فواید زردچوبه

 

 

بد نیس بدونین که اندازه کورکومین موجود در زردچوبه ها، بسته به گونه، شرایط کاشت و برداشت اون می تونه متغیر باشه. از این رو، یافته های تحقیقات و مطالعاتی که به امتیازات مصرف این گیاه اشاره دارن، عموما براساس مقدار مصرف یه گرم در هر روز مطرح می شن.

مطمئنا فقط به واسطه ریختن زردچوبه در غذا به عنوان یه ادویه، نمیشه این مقدار رو در هر روز مصرف کرد.
از این رو لازمه به روشای دیگری مثل ریختن در شیر، اونو وارد رژیم غذایی روزانه خود کنیم.

ترفندهای انتخاب بهترین زردچوبه و روشای نگهداری از اون

زردچوبه به صورت پودر و مثل زنجبیل در عطاریا و فروشگاه های مواد غذایی در دسترس هستن. واسه خرید گیاه تازه زردچوبه، باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که روی پوست اون لکه های مشکی نباشه و به طور کامل هم ترد و شکننده باشه.

شما می تونین گیاه تازه زردچوبه رو به مدت بیشترین حد یه ماه در یخچال نگهداری کنین. پودر اونم در محل خشک و خنک به مدت یه سال سالم باقی می مونه.

رنگ زرد-نارنجی این گیاه در صورت تماس با لباس ممکنه واسه همیشه بمونه، به همین منظور هنگام به کار گیری اون مراتب احتیاط رو رعایت فرمایید. در صورت ریخته شدن زردچوبه روی البسه، محل دلخواه رو فورا با آب و صابون شست‌وشو بدین.