مطالب عمومی سری اول

اگر نان را از رژیم غذایی خود حذف کنیم چه اتفاقی در بدنمان می‌افتد؟

ما ایرونی‌ها وقتی می‌خواهیم لاغر شیم، برنج رو از رژیم غذایی خود حذف و نون رو جانشین اون می‌کنیم. اما شاید باحال باشه بدونین که در دیگر نقاط دنیا تازگیا عادی شده که نون رو هم از غذای روزانه خود حذف می‌کنن. یعنی در واقع افراد زیادی تلاش دارن هر نوع محصول و ماده خوراکی که با آرد جفت و جور شده رو از رژیم غذایی خود کنار بذارن. به چه دلیل؟ چون این کار باعث افزایش انرژی عمومی بدن، کاهش وزن و شفاف شدن پوست صورت می‌شه.

اما این ویژگی‌ها در مورد حذف همه نون‌ها نمونه داره یا فقط گروه خاصی از نون. واسه باخبر شدن از این از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشین.

نون‌ها از دید ارزش غذایی که دارن اثرات متفاوتی در بدن ایجاد می‌کنن مثلا نون‌های بدون سبوس اثرات نامطلوبی مثل چاقی، کاهش املاح بدن و عناصری مانند کلسیم، منیزیم، روی، آهن به دنبال داره که این عوامل خود می‌تونن ایجاد کننده بروز مریضی‌های دیگه شن. بخاطر این پیشنهاد کارشناسن اینه که از مصرف این جوری نون‌ها دوری شه.

از این رو خیلی با اهمیته که در مصرف نون با ارزش غذایی مناسب دقت کافی صورت بگیره.

 

نون سفید در مقابل نون قهوه‌ای

 

نون کامل گندم و نون کامل چاودار یا آرد گندم کامل همه خوب و به درد بخور هستن. این اجناس به طور کامل سالم هستن اما در مورد نون سفید باید بدونین که واسه بدن شما خیلی به درد بخور نیس.
در قرن ۲۰ روش جفت و جور آرد و خمیر کلا تغییر کرد و موادی که به ترکیب خمیر اضافه شد کلا زمان رسیدن خمیر (ور اومدن) رو عوض کرد.
همین امر دلیل اصلی پیشنهاد ما واسه نبود مصرف نون سفیده.

دلایل نبود مصرف نون سفید در قرن جدید

 

۸- بی‌مصرف بودن

 

گندم در زمان رشد شامل ویتامین‌های بسیار زیادیه. اما پس از فرآوری شدن، همه این مواد غذایی به درد بخور از بین می‌روند. حتی در آرد سفید گندمِ باکیفیت هم فقط ۳۰ درصد از مواد مغذی و ویتامین‌ها باقی می‌مانند. این در حالیه که همین مقدار کم هم دو هفته پس از فرآوری شدن به طور کامل از بین می‌روند.

عمر به درد بخور آرد سفید در دمای اتاق ۱۲ ماهه.

۷- بی‌مزه بودن

نون‌های فانتزی سفید تقریبا هیچ طعم و مزه خاصی ندارن. به همین خاطره که همیشه مورد توجه مردم قرار دارن چون باعث نمی‌شن که طعم غذایی که به همراه اون میل می‌کنن، از بین بره یا دچار تغییر شه.
اما در مقایسه با نانی که با آرد کامل جفت و جور شده هیچ مزه بهتری نداره.

۶- مواد سمی

به دلیل بالا بودن درخواست نون، تولید اون در دنیای مدرن هم خیلی زیاده. واسه پاسخگویی به این اندازه درخواست، کشاورزان از کودهای شیمیایی واسه نابود کردن آفات استفاده می‌کنن تا مطمئن شن که اجناس اونا در کوتاه‌ترین زمان، به بهترین شکل برداشت می‌شن. هم اینکه، واسه سفید کردن آرد هم کارخانه‌ها از موادی استفاده می‌کنن که ما واسه شست‌وشو استفاده می‌کنیم: بنزوئیل پروکساید، پرسولفات و دی‌اکسید کلر.

قبل از خریدن نون مطمئن شید که با آرد ارگانیک جفت و جور شده نه آرد تصفیه شده.

۵- مشکلات پوستی

ظاهر ما براساس چیزی که می‌خوریم تغییر می‌کنه. اگه یه نفر اجناس آردی زیادی مصرف کنه احتمال اینکه با مشکلات پوستی زیادی مواجه شه زیاده. اکنه در اثر گلوتن به وجود میاد که در نون فت و فراوون یافت می‌شه. باید بدونین که بدن توانایی دفع گلوتن رو نداره و بخاطر این باعث ایجاد مشکلات روده‌ای می‌شه. اگه پوست خرابی دارین بهتره اول رژیم غذایی خود رو تغییر بدین، بعد سراغ دکتر متخصص پوست برید.

۴- مشکلات گوارشی

گلوتن می‌تونه مشکلات گوارشی زیادی واسه فرد بسازه. نون‌ غلات کامل عموما شامل مواد غذایی مفیدی مثل فیبره اما آرد این ماده رو نداره. ۵ تا ۶ برش از نون غلات کامل واسه تامین فیبر موردنیاز بدن کافیه. اگه بخواین به واسطه مصرف سبزیجات و میوه به این اندازه فیبر برسین باید روزانه ۱۴ سیب، ۲۱ هویج، ۲۵ گوجه‌فرنگی و حدود ۲٫۵ کیلوگرم خیار استفاده کنین.

مطلب دیگر :   با غذاهای خوشمزه بوشهری آشنا شویم [قسمت دوم]

 

 

 

۳- پیری زودرس

 

 

 

همونجوریکه در بالا گفتیم، آرد سفید و نون سفید هیچ فایده و خاصیتی نداره. مصرف غذاهایی که هیچ ویتامینی به بدن نمی‌رسونن باعث می‌شن بدن سریع‌تر از روند عادی پیر شه.

۲- اعتیاد

نون مثل مواد مخدره. آرد سفید اندازه قند خون رو افزیش می‌دهد و نتیجه این چیزی نیس جز بالا رفتن انسولین. قتی یه اسلایس نون سفید می‌خورید، قند خون زیاد می‌شه، اما بسیار سریع پایین میاد و باعث می‌شه تا احساس بدی به فرد دست دهد و نتیجه علاقه مند خوردن کربوهیدرات بیشتری بشه تا حس خوب پیدا کنه.
تغییرات شدید قند خون می‌تونه در آخر به دیابت منجر شه.

 

۱- اضافه وزن و چاقی

 

بیشتر از ۷۰ درصد آدمایی که مصرف نون سفید رو قطع می‌کنن، در عرض ۲ هفته وزن خود رو از دست میدن.
یه تیکه نون سفید با اندازه متوسط شامل ۰٫۶ گرم فیبره و بقیه مواد موجود در اون به چربی در بدن تبدیل می‌شه. شاید باحال باشه بدونین که شاخص گلایسمی نون بیشتر از شکلاته. نشاسته موجود در نون‌های شیرین و شیرینی‌ها در سیستم گوارش به گلوکز تبدیل و وارد جریان خون می‌شن. به همین خاطره که خیلی زود احساس گرسنگی به شما دست می‌دهد.

فرق آرد سفید با آرد کامل در چیه؟

دانه گندم از سه بخش اصلی تشکیل شده:

 

  • جوونه : شامل چربی و کمی پروتئین

 

 

  • سبوس: شامل فیبر

 

  • آندوسپِرم: شامل نشاسته و مقادیری پروتئین

آرد سفید طی مراحل تصفیه از جوونه و سبوس پاک می‌شه و فقط آندوسپرم گندم براش باقی می‌موند. به‌عبارتی شامل مواد مغذی کمتریه، چراکه کلی فیبر و پروتئین گندم در جوونه و سبوس ذخیره می‌شن.

این‌درحالی‌است که جوونه و سبوس در آرد کامل نگه داشته شده‌ان. پس آرد کامل گندم انتخاب مغذی‌تریه. منتها حواستون باشه که آرد کامل جاذب‌تره و واسه به‌عمل‌آوردنش باید مایع بیشتری اضافه کنین. درنتیجه خمیری که به دست می‌دهد چسبناک‌تر میشه و ورزدادنش مهارت بیشتری می‌طلبد.

آرد کامل غلات به‌نسبت آرد سفید دارای گلوتن کمتریه. به‌همین دلیل نون‌هایی که با آرد کامل پخت می‌شن سنگین‌ترن و بافت فشرده‌تری دارن.

این رو هم بدونین که آرد گندم سفید از موندگاری بالاتری برخورداره. حتما می‌پرسید به چه دلیل؟ در آرد کامل جوونه گندم هم استفاده شده.
جوونه به‌دلیل محتویات روغنی زودتر در نزدیکی اکسیژن طعم بد پیدا می‌کنه. درضمن آرد سفید طعم ملایم‌تری داره.

همیشه قبل از خریدن مواد غذایی حتما مواد تشکیل‌دهنده اونا رو بخونین

هنگام خرید آرد هم به موارد مصرف که پشت بسته‌بندی درج می‌شه دقت کنین. بعضی آردها اصطلاحا همه‌کاره‌ان و واسه پخت شکلای جور واجور نون و شیرینی به‌درد می‌خورند. اگه هم روی بسته‌بندی آردی چند صفر دیدید، بدونین که تعداد صفرها به درصد سبوس‌گیری اشاره داره.
یعنی هرچه تعداد صفرها بیشتر باشه، سبوس بیشتری از آرد گرفته شده و آرد نرم‌تر و سبک‌تره. ازاین‌رو آرد سه یا چهار صفر واسه مصارف قنادی کاربرد داره.

با این توضیحات نون سفید و کالاهایی که با آرد سفید خالی شده‌ان رو از رژیم غذایی خود حذف می کنین؟

در آخر هم اشاره کنیم واسه آشنایی با نون‌های سنتی ایران و خواص اونا و باخبر شدن از این که کدوم نون بهتر از بقیه س از شما دعوت می‌کنیم تا به این مطلب ما سر بزنین.