برگزیده

نرم افزار های مدیریت پروژه

رای راه اندازی کسب و کار و انجام وظایف کاری به ابزارهای مدیریت پروژه نیاز دارید. این ابزارها در قالب نرم افزار مدیریت پروژه به شما در فرآیند کسب و کار کمک می‌کنند. نرم افزارهای زیادی در این زمینه تولید شده‌اند. حالا باید بهترین ابزار ممکن برای کارتان را انتخاب کرده و وقت خودتان را صرف برنامه‌های نامناسب نکنید. اگر مشغول فریلنسینگ هستید و به صورت دورکاری فعالیت دارید نرم افزارهای مدیریت پروژه برای شما اهمیت بیشتری هم پیدا می کند.

اهمیت استفاده از نرم افزار های مدیریت پروژه

در هر کسب و کاری، داشتن ابزارهای مدیریت پروژه، اهمیت حیاتی دارد. واگذاری وظایف شغلی، کفایت نمی‌کند. کل تیم باید نیازهای اجرایی، زمان تأمین این نیازها و نحوه انجام کار را بشناسند. همچنین افراد باید  در جریان پیشرفت پروژه و راهبردهای کلی مورد نیاز قرار بگیرند. یکی از عواملی که به روند کسب و کارتان شکل می‌دهد، نرم افزارهای مدیریت پروژه است.

با این ابزارها به طور کارآمدتری تیم خودتان را مدیریت می‌کنید؛ چون همواره از رویدادهای اطرافتان اطلاع دارید. از همه مهم‌تر این که، کارآمدی تیم شما هم افزایش می‌یابد. هر چقدر اعضای تیم، آگاهی بیشتری در مورد پروژه‌ها و وظایفشان پیدا کنند، بهتر به اجرای آن‌ها می‌پردازند. تنها باید عملکرد نرم افزارهای مورد استفاده را به دقت مورد بررسی قرار دهید. روی هم رفته نرم افزارها و ابزارهای نامناسب به جای تقویت فعالیت تیمی، آن را کند می‌کنند. ما نرم افزارهای قید شده در این مقاله را مورد بررسی قرار داده‌ایم و طبق بررسی هایی که کردیم، نیازهای هر کسب و کاری را تأمین می‌کنند.

معرفی محبوب ترین نرم افزار های مدیریت پروژه ایرانی

در ادامه نمونه هایی از پرکاربردترین نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین رایگان را در سال 2021 معرفی می نماییم.

بهتایم (Behtime)

بهتایم، نرم افزار مدیریت پروژه و فعالیت و تایم‌ شیت تحت وب ایرانی است. این نرم افزار فارسی (با پشتیبانی زبان انگلیسی) پاسخگوی نیازهای مدیریت پروژه، مدیریت فعالیت ها و عملیات، مدیریت تیم و ارزیابی عملکرد شما به شکلی عملیاتی است.

نکته قابل توجه در مورد این نرم‌ افزار، طراحی تمام ایرانی آن متناسب با فرهنگ کاری سازمان‌ های کشور است و نمیتوان آن را منحصرا نسخه ایرانی شده نرم افزارهای خارجی در نظر گرفت.

این خصوصیت البته متاثر از سابقه کار بالای طراحان و توسعه‌ دهندگان تیم بهتایم است که نه در چهارچوب یک استارتاپ نوپای جوانان جویای نام که بر اساس تجربه افرادی با سابقه، فعالیت‌ های خود را در حوزه نرم‌افزار های مدیریت پروژه به شکلی جدید ارائه کرده‌ اند.

یکی از ویژگی‌ های اصلی بهتایم را در مقایسه با رقیبان، میتوان نگاه و فلسفه سازمان یادگیرنده به مقوله مدیریت پروژه در نظر گرفت و نه صرفا ابزاری برای تعریف و مدیریت پپیشرفت پروژه.

در چهارچوب این نگاه، برنامه‌ریزی، گزارش، تحلیل و ارزیابی در ابعاد مختلف سازمان، افراد، و پروژه از جایگاه خاصی برخوردار است و بعد از کار با بهتایم، کارشناسان و مدیران سازمان از یک بینش برخوردار خواهند بود که به آنها در افزایش بلوغ مدیریت پروژه و ایجاد یک سازمان یادگیرنده کمک خواهد کرد.

هدف سنج (hadafsanj)

نرم افزار هدف سنج، با ارائه خدماتی مثل مدیریت وظایف، مدیریت مبتنی بر OKR و KPI به مدیریت پروژه در سازمان شما کمک می‌کند. OKR، یک چارچوب هدف گذاری هست که به اشخاص و سازمان ها در تعریف و پایش اهداف و خروجی ها کمک میکند. با هدف سنج بهبود شرایط تیمی و سنجش اعضای تیم را تجربه خواهید کرد. هر کدام از اعضا می‌توانند وظایف خود را وارد کنند و با تعیین ددلاین آن‌ها را تکمیل کنند. همچنین مدیر در این نرم افزار می‌تواند اهداف و نتایج کلیدی برای شرکتش تعیین کند تا با موفقیت بیشتری به اهداف کسب‌وکار خویش برسد.

آرسس (arsesproject)

نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین فارسی آرسس یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای مدیریت پروژه آنلاین فارسی است که به وسیله آن می‌توانید مجموعه‌ی مختلفی از فعالیت‌ها را براساس تخصص به افراد تیم‌تان بسپارید ، از زمان صرف شده در هر کار با جزئیات کامل آن مطلع شوید و آن را کنترل و مدیریت کنید. آرسس از دو ابزار قدرتمند برنامه‌ریزی و کنترل پروژه استفاده می کند و لذا به ابزاری کاربردی و قدرتمند برای کنترل زمان، کنترل هزینه و مدیریت منابع و نیروی انسانی تبدیل گردیده است.

ترلو (Trello)

نرم افزار مدیریت پروژه ترلو یکی از پرکاربردترین و فراگیرترین نرم افزارهای مدیریت پروژه است که به صورت کاملا رایگان در بستر وب و به صورت اپلیکیشن‌ برای سیستم‌ عامل‌های اندروید و آیفون وجود دارد.

مطلب دیگر :   اسکین کر(پاکسازی تخصصی پوست)

استفاده از نرم افزار ترلو را می‌توان به استفاده از تخته وایت‌برد یا کاغذهای رنگی تشبیه کرد که افراد وظایف و برنامه‌هایشان را روی آن‌ها می‌نویسند و در صورت انجام دادن، جلوی آن‌ها تیک می‌زنند با این تفاوت که این سیستم‌ سنتی، قابلیت‌های لازم برای ارسال وظایف به همه‌ی اعضای تیم را ندارد و موجب اتلاف وقت و هزینه می‌شود و عملکرد یکپارچه‌ و منسجمی هم ندارد.

مدیران پروژه با استفاده از نرم افزار ترلو می‌توانند وظایف اعضای تیم خود را مشخص و میزان پیشرفت انجام هر کدام از وظایف توسط افراد را ارزیابی کنند.

کارها به دست اعضا را بسنجند. همچنین مدیران می‌توانند در صورت نیاز به صورت آفلاین وظایف را تغییر دهند.

آسانا (Asana)

نرم افزار مدیریت پروژه آسانا یکی از نرم افزارهای کاربردی است که می‌توان به صورت دقیق‌ و جزئی‌ برای مدیریت وظایف از آن استفاده کرد. افراد می‌توانند در آن گزارش لحظه‌ای داشته باشند، بدون نیاز به ایمیل فایل‌های مورد نظر خود را بارگذاری کنند و در مواقع دلخواه در آن به گفت‌وگو و تبادل اطلاعات بپردازند.

همچنین می‌توان از این نرم افزار به صورت تخصصی در BPMS بهره برد.

آی پی ام پی (IPMP)

نرم افزار مدیریت پروژه IPMP یک سامانه جامع مدیریت پروژه برای مدیریت ابعاد مختلف پروژه در سازمان های پروژه محور می‌باشد. صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی، معدنی، عمرانی، مخابراتی، آب، فناوری اطلاعات، تحقیقاتی و بسیاری از سازمان های هلدینگی، کارفرمایی و پیمانکاری می توانند برای مدیریت پروژه های خود از سامانه مدیریت پروژه IPMP که نرم افزاری بومی و دانش بنیان می باشد استفاده کنند. بهره مندی از نرم افزار مدیریت پروژه IPMP سازمان ها و شرکت ها را قادر می سازد در کمترین زمان به بیشترین اطلاعات پالایش شده از پروژه های خود دست یابند.

نرم افزار MSP

نرم افزار MSP یکی از محبوب ترین نرم افزار های مدیریت و کنترل پروژه در ایران است و کمتر مدیر پروژه ای را می توان یافت که حداقل نام این نرم افزار را هم نشنیده باشد.

نام MSP مخفف عبارت Microsoft Project می باشد و همان طور که مشخص است، نرم افزار MSP یا MS Project عضوی از خانواده Microsoft Office می باشد.

شرکت مایکروسافت، اولین نسخه از نرم افزار مدیریت پروژه MSP را در سال 1984 برای سیستم عامل DOS ارائه نمود و تا امروز، دست از به روز رسانی این نرم افزار نکشیده است.

محبوبیت نرم افزار MSP در بین مدیران و کارشناسان ارگان های پروژه محور بسیار بالا می باشد.

به صورت کلی، نرم افزار MS Project توسط فارغ التحصیلان رشته های عمران، صنایع،مدیریت صنعتی و به عبارتی تمامی افراد درگیر یک پروژه مورد استفاده قرار می گیرد.

فارغ از استفاده فردی، نرم افزار MSP برای شرکت هایی که برای برنامه ریزی دقیق و متمرکز پروژه ها اهمیت ویژه ای قائل اند، بسیار ضروری است؛ چرا که مدیریت متمرکز منابع و ظرفیت ها، ارائه گزارش های دقیق و کارآمد برای این شرکت ها بسیار حیاتی است و از طرفی انجام این موارد با نرم افزاری مانند MS Project بسیار آسان و قابل دسترس خواهد بود.

پریماورا (primavera)

نرم افزار پریماورا، یکی از بهترین نرم افزار های مدیریت پروژه می باشد و مهم ترین کاربرد نرم افزار پریماورا (Primavera) ، تسهیل امر مدیریت و کنترل پروژه می باشد.

گستره امکانات پریماورا سبب شده تا حضور Primavera در پروژه های ساختمانی، صنعتی، نرم‌افزاری و … بسیار پررنگ باشد.

اساس کار نرم افزار پریماورا آن است که در ابتدا، فعالیت ها (Task) را در نرم افزار وارد نموده و سپس با مشخص کردن ارتباط بین فعالیت ها و تعریف و تخصیص منابع به فعالیت های مذکور، مدیریت و کنترل پروژه را به بهترین شکل انجام می دهیم.

یکی دیگر از اقدامات قابل انجام با نرم افزار پریماورا، پیش بینی و برآورد بودجه و مدت زمان اتمام پروژه می باشد.