مطالب عمومی سری اول

چند حقیقت جالب درباره «دمای بدن انسان» که احتمالاً چیزی از آن ها نشنیده اید

دمای بدن آدم یکی از علائم حیاتی اون هستش و نقش بسیار مهمی در سلامت ما داره.
این دما تحت اثر عوامل مختلفی مثل درجه گرما هوا، بیماریا و چیزای دیگه ای به جز اینا، تغییر می کنه.
اما نکات جالبی هم در مورد درجه گرما بدن ما هست که باخبر شدن از اونا می تونه به حفظ سلامت بدن ما کمک کنه.
در ادامه به ۹ حقیقت باحال درباره دمای بدن آدم می پردازیم.

۱- به چه دلیل دمای بدن زنا همیشه پایین تر از مردها هستش؟

بدن زنان در مقایسه با مردان چربی بیشتری داره و به خاطر همین گرمای بیشتری رو در دور و بر مرکز خود حفظ می کنه، ویژگی ای که هرچند به حفظ گرمای اندامای حیاتی بدن کمک می کنه، اما باعث می شه دستا و پاها از این گرما بی بهره بمونن. از طرفی، وقتی در دستا و پاهاتون احساس سرما کنین، در بقیه بدن تون هم احساس سرما می کنین. تحقیقات هم اینکه نشون میده زنان در مقایسه با مردان آستانه تحمل پایین تری در برابر سرما دارن. وقتی مردان و زنان در اندازه سرمای برابری قرار می گیرن، عروق خونی درون انگشتان دستان زنا بیشتر از مردان منقبض می شه.
واسه همینه که انگشتان اونا زودتر به رنگ سفید درمی آیند.

۲- دمای بدن ما ۳۷ درجه نیس

این عددی که امروزه از اون به عنوان درجه گرما استاندارد بدن آدم یاد می شه، دماییه که کارل رینهولد آگوست وندرلیخ، دکتر آلمانی، در قرن شانزدهم با اندازه گیری دمای بدن هزاران مریض به اون رسید. اما تحقیقات جدید نشون میده که این عدد اشتباهه. محققان با به کار گیری دماسنجای بسیار دقیق تر فهمیدن میانگین دمای بدن آدم به ۳۶/۷ نزدیک تره. اما بعیده که در هر زمان مشخصی دمای بدن شما دقیقاً ۳۶/۷ درجه باشه. چون دمای بدن در طول روز در نوسانه، از حدود دمای ۳۶/۴ درجه در ساعت ۶ صبح گرفته تا ۳۶/۹ در ساعت ۶ عصر. واقعا دمای ۳۷/۵ درجه واسه بدن بازم عادی حساب می شه.

۳- با بالا رفتن سن، دمای بدن پایین میاد

میانگین دمای بدن در تموم طول عمر ما ثابت باقی نمی مونه. از دهه ای به دهه ای دیگه، دمای بدن کمی افت می کنه و این تغییر مخصوصا در دوران کهنسالی اهمیت زیادی پیدا می کنه.
حتی چند درجه افت دما می تونه منتهی به غیر قابل تشخیص شدن تب در بدن افراد سن بالا شه.
در تحقیقی مشاهده شد، نصف مریضایی که دچار عفونت بودن، با وجود اینکه به دلیل تب، بدن اونا تغییرات دمایی زیادی پیدا کرده بود اما بازم دمای بدن انا زیر ۳۸ درجه بود.

۴- ما بیشتر گرمای بدن مون رو از سرتون از دست نمی دیم

حتماً شمام از مادر یا مادربزرگ تون شنیدین که آدم از سر سرما می خوره! و پس در هوای سرد باید سرتون رو بیشتر از بقیه قسمتای بدن بپوشونین و گرم نگه دارین. اما سر ما فقط ۱۰ درصد از بدن ما رو تشکیل میده. پس سر اگه حتی ۷۵ درصد از گرمای بدن رو از دست می داد، به این معنی بود که مقدار گرمایی که به ازای هر اینچ مربع از دست می داد باید ۴۰ برابر بیشتر از هر قسمت دیگری از بدن می بود. اما تحقیقات نشون داده، هر یک تیکه از بدن که در برابر هوا قرار بگیره، به یه اندازه برابر گرما از دست میده. دلیل اصلی اینکه ما از راه سرتون گرما از دست می دیم اینه که بیشتر وقتی که در هوای سرد بیرون هستیم، بقیه بدن ما تقریباً به طور کامل پوشیده س و پس از سر خود یعنی نقطه ای که خیلی پوشیده نیس و بیشتر در برابر هوای سرد قرار داره، گرمای بدن خود رو از دست می دیم.

مطلب دیگر :   با ۸ راهکار موثر برای افزایش قدرت تمرکز آشنا شوید

۵- هنگام مریضی، در بیشتر مواقع تب کردن برامون خوبه

واقعا، تب، روش بدن واسه مقابله با میکروبا هستش.

تحقیقات نشون داده، افزایش دمای بدن به سیستم ایمنی ما کمک می کنه که مؤثرتر بکنه. تب داشتن هرچند واسه ما مورد پسند نیس، اما تحقیقات مختلفی نشون داده تب کردن بخشی از عکس العمل ایمنی مؤثر بدن حساب می شه.
قبل از این، محققان تصور می کردن وقتی دچار تب میشیم، میکروبایی که بدن رو عفونی کردن دیگه امکان افزایش پیدا نمی کنن، اما تحقیقات جدید هم نشون میده که شایدً با بالا رفتن دمای بدن در اثر تب، کارکرد سیستم ایمنی بدن ما به طور موقت تقویت می شه.
هرچند دمای بسیار بالا واسه بدن خطرناک حساب می شه و باید کنترل شه، اما این تحقیقات جدید نشون میده که شایدً باید در چگونگی و زمان درمان تبای متوسط تجدیدنظر شه.

۶- دروغگویی می تونه باعث گرم شدن بینی شه

به این حالت «اثر پینوکیو» می گن. محققان واسه فهمیدن به این مسأله از راه تصویربرداری گرمایی استفاده کردن و فهمیدن اضطرابی که در اثر دروغگویی در فرد ایجاد می شه باعث بالا رفتن دمای بینی و نواحی دور و بر چشما می شه.

۷- دمای بدن ما می تونه روی وزن ما اثر بزاره

تحقیقات جدیدی انجام شده که نشون میده به چه دلیل بعضی افراد استعداد بیشتری در چاقی دارن. محققان فهمیدن بین چاقی و کاهش دمای مرکزی بدن در طول ساعات روشنی هوا رابطه هست.
افراد چاق در مقایسه با افراد لاغر اندام، توانایی کمتری در صرف انرژی بدن شون به شکل گرما دارن، مسأله ای که در دراز مدت باعث زیاد شدن وزن می شه.
محققان این کاهش دمای مرکزی بدن رو یه جور «مشکل بیولوژیکی» می دونن که می تونه شخص رو مستعد چاقی کنه.
هرچند به تحقیقات بیشتری در این مورد نیازه، اما این یافته می تونه منتهی به ایجاد روشای جدیدی واسه درمان چاقی شه.

۸- دمای بدن ما می تونه روی خواب ما اثر بزاره

درست قبل اینکه به خواب بریم، بدن ما شروع به از دست دمای خود به اندازه حدوداً ۱ تا ۲ درجه می کنه و این تغییر دما شایدً در خوابیدن ما و موندگاری داشتن خواب ما مؤثره. واسه همینه که واسه آدمایی که دچار بی خوابی هستن پیشنهاد می شه که قبل از خواب، یه دوش یا حموم آب گرم بگیرن. افت دمایی که بعد از بیرون اومدن از حموم تجربه می کنیم، شایدً کمک می کنه که مغز این پیغام رو دریافت کنه که وقت خواب شده.

۹- مصرف الکل باعث گرم شدن بدن نمی شه

یکی از باورهای غلطی که در مورد مشروبات الکلی هست اینه که خوردن این نوشیدنیا باعث گرم شدن بدن می شه.
اولین عکس العمل بدن به سرما، منقبض کردن عروق خونیه تا گرمای خود رو حفظ کنه، اما الکل اثر عکس داره، یعنی عروق خونی محیطی رو منبسط می کنه و اینطوری، باعث از دست رفتن گرمای بدن می شه.
اما گرمایی که بعد از مصرف الکل احساس می شه یه جور حس امنیت کاذب در هوای سرده. الکل واقعا، باعث افت دمای مرکزی بدن می شه، که در موارد زیاد می تونه منتهی به سرمازدگی شه.