مطالب عمومی سری اول

چرا باید از مصرف سفیده تخم مرغ به تنهایی پرهیز شود؟

شاید بشه گفت یکی از نادرست ترین پیشنهادای سلامتی که تا کنون شنیدین، درست کردن املتی باشه که در اون فقط از سفیده تخم مرغ استفاده شده.
حتی ممکنه به شما پیشنهاد شه در زمان جفت و جور کردن پنکیک، فقط از سفیده تخم مرغ استفاده کرده و زرده اونو دور بندازین. وقتی که یه املت و یا پنکیک بی رنگ رو میل می کنین، از خود نمی پرسید که دلیل اینجور ظلمی به خودتون چیه؟

شاید شمام مثل بسیاری دیگه از افراد این کار رو انجام می دادین چون هشدارهایی رو از بالاتر اندازه کلسترول تون دریافت می کردین. وقتی که محققان به این نتیجه رسیدن، افزایش کلسترول خون به گرفتگی عروق و بیماریای قلبی می رسن، روند حذف زرده تخم مرغ از رژیم غذایی افراد با افزایش بیشتری همراه شد.

البته در زرده تخم مرغ بر خلاف کلسترول، آب، پروتئین و مقادیری ویتامین هم هست.
در خیلی از مواد غذایی مثل بیسکوئیتایی که ادعا می شه بدون کلسترول هستن، زرده تخم مرغ با طعم دهنده ها و رنگای طبیعی، سبزیجات و «مالتودکسترین» و خیلی از افزودنیای دیگه همراه شده.

اما دلیل بسیار محکمی هست که دلیل می شه، دیگه از مصرف زرده تخم مرغ هراسی نداشته باشین. محققان تازگیا از رژیمای شامل کلسترول هم دفاع می کنن چون که فهمیدن مصرف کلسترول، هیچ تاثیری بر روند سوخت و ساز نداره. این دقیقا بدون معناست که خوردن غذاییای که شامل کلسترول هستن حتما دلیل افزایش سطح کلسترول خون شما نمی شن.

هم اینکه پیشنهاد می شه که کلسترول موجود در تخم مرغ که از اون به HDL یاد می شه، یه جور کلسترول به درد بخور واسه بدن هستش که به کاهش حملات قلبی هم میرسه.

زرده تخم مرغ تشکیل شده از، چربیای اشباع و غیراشباع شده.
وقتی که پای وضعیت سلامت به میان میاد به این نوع از چربی اهمیت کمی داده می شه.
هم اینکه زرده تخم مرغ شامل «ویتامین ای» هم هست؛ همون ویتامینی که خیلی از مردم آمریکا به کمبود اون گرفتار هستن.

اما اصلی ترین بخش اهمیت زرده تخم مرغ به «کاروتنوئید» موجود در اون برمیگرده. این ماده در بعضی از گیاهان مثل برگ گیاهان زرد و چربیای جانوری هم یافته می شه که تخم مرغ مقادیر زیادی «کاروتنوئید لوتئین» و «زآگزانتین» رو داراس که واسه سلامت چشم به درد بخور بوده و از تورم هم جلوگیری می کنه.

مطلب دیگر :   ۱۰ روش برای بیرون آمدن از کنج راحتی و غلبه بر ترس‌ها برای داشتن زندگی پر هیجان و مفید

درسته که «کاروتنوئید» در بقیه مواد مثل بعضی از میوه ها و سبزیجات دیگه هم پیدا میشه اما در تخم مرغ مقادیر فراوون و قابل توجه ای از اون هست.
لازمه که «کاروتنوئید» به همراه چربی خورده تا به طور کامل جذب بدن شن و واسه رسیدن به این منظور مصرف کامل یه عدد تخم مرغ، ترکیبی از زرده و سفیده اون، بسه. دو عدد تخم مرغ بزرگ، ۱۴۳ کالری، ۱۳ گرم پروتئین و حدود ۱۰ گرم هم چربی داره که بهترین حالت، مصرف کامل اون هستش.

تحقیق اخیری که در سال گذشته انجام قبول کرد نشون داد آدمایی که روی سالاد سبزیجات خود، تخم مرغ خام می ریزن، بدن شون ۹ برابر کاروتنوئیدهایی شامل «لوتئین» و «زآگزانتین» موجود در تخم مرغ و «آلفا کاروتن»، «بتاکاروتن» و «لیکوپن» موجود در سبزیجات رو بیشتر جذب می کنه.
مطالعه مشابه دیگه که به وسیله همون پژوهشگر انجام قبول کرد، از جذب بیشتر «ویتامین ای» هم خبر میده.

آمار بدست اومده از سبک زندگی مردم آمریکا نشون داده، ۸۷ درصد از اونا مقدار پیشنهاد شده سبزیجات روزمره مصرفی رو دریافت نمی کنن. «یونگ یون کیم»، نویسنده اصلی تحقیق انجام شده در دپارتمان تغذیه دانشگاه  Purdue مصرف تخم مرغ رو کمک بزرگی به این روند ناجور تغذیه می دونه و اشاره میکنه: “در سفیده تخم مرغ، هیچ چربی وجود نداره به خاطر همین هم، به تنهایی به جذب ترکیبات به درد بخور واسه بدن هم کمک نمیکنه.”

پس دفعه بعد که تصمیم به میل کردن تخم مرغ گرفتید، زرده اونو دور نیاندازید. زرده و سفیده رو با هم ترکیب کرده و از اثرات به درد بخور هر دوی اونا بهره مند شید.