مطالب عمومی سری اول

۱۰ روش برای بیرون آمدن از کنج راحتی و غلبه بر ترس‌ها برای داشتن زندگی پر هیجان و مفید

ترس لازمه رشد انسانه. هر بار که آگاهانه از «محیط امن» خود بیرون می‌آییم، یه قدم به طرف موفقیت بیشتر قدم بر می‌داریم و دوباره با راحتی بیشتری می تونیم از کنج راحتی خود خارج شیم.

کنج راحتی یا محیط امن در واقع یه جور حالت رفتاریه که در اون، فرد کارکرد خنثی داره و تلاش می‌کنه که با نبود فعالیت و خطر‌پذیری زیاد، شرایط ثابت خود رو حفظ کنه.

به زبون ساده‌تر، کنج راحتی، نشون دهنده مرزهای روانیه که فرد واسه ایجاد امنیت دور خود می‌کشد و تلاش می‌کنه بیرون از اون قدم نذاره.

واسه بیرون رفتن از این مرزها، فرد باید رفتارها و تجارب جدیدی رو امتحان کنه و اجازه بده که محیط به اونا جواب دهد.

شخصیت افراد رو براساس کنج راحتی که واسه خود دارن توصیف و تفسیر می‌کنن.

واسه رشد و ایجاد تغییر در زندگی لازمه که از کنج راحتی خود بیرون بیایید. اما چیجوری می‌توان بر ترس از این کار غلبه کرد؟ در زیر تجارب چندین کارآفرین رو براتون مثال زده‌ایم که با قدم‌های کوچیک اما موثر تونسته‌ان بر ترس‌های خود پیروز شدن و از محیط امنشان بیرون بیان. واسه باخبر شدن از داستان موفقیت این افراد تا انتهای مطلب همراهمون باشین.

۱- قدر و منزلت چیزی رو ندونستن

کارآفرینی موسوم به «رابی برثام» در مورد بیرون اومدن از محیط امن خود گفته: من از مشکلات زندگی خود درس‌های زیادی گرفته‌ام. این مشکلات مثل موفقیت‌ها منو در راه درست قرار داده‌ان؛ از طلاق گرفته تا همکاری با شریک کاری بسیار آزاردهنده و بی‌منطق. اما همه این مسایل به جای اینکه سد راه من شن، باعث شدن تا کنج راحتی بیرون بیام.

 

۲- تغییر دادن عادت‌های روزانه

 

«کیم کوپه»، موسس ZinePak، می‌گوید: عادات روزانه و روزمرگی‌های زندگی یه فرد بیشتر از این که کاربردی باشن، اونو در محیط امن حفظ می‌کنن. من واسه اینکه بتونم از کنج راحتی خود بیرون بیاییم هر روز یه تغییر کوچیک در روند عادی زندگی‌ام ایجاد می‌کردم. به طور مثال، از راه تازه‌ای به محل کار می‌رفتم، ساعت ناهار خود رو تغییر می‌دادم، به جای آسانسور از پله‌ها استفاده می‌کردم.

همین تغییرات به ظاهر جزئی و کوچیک باعث می‌شد تا هر روز با آدم‌های متفاوتی مواجه و با دیدگاه‌های تازه‌ای آشنا شوم. همه این کارا در کنار هم باعث شدن تا در زندگی شخصی و شرایط کاری خود تغییرات بزرگی رو رقم بزنم.

۳- به سمت ترس‌های خود حرکت کنین

«مارک کراسنر»، موسس  Expectful، می‌گوید: وقتی رسید که من فهمیدم هر چیزی که از اون ترس دارم دقیقا چیزایی هستن که تغییرات مثبتی در زندگی من ایجاد می‌کنن. الان هر وقت از چیزی می‌ترسم می‌دانم باید به سمت اون ترس قدم وردارم و انجامش بدهم. مطمئنا انجام اینجور کاری مشکلات و سختی‌های خود رو داره اما نتیجه‌اش به اندازه ای خوبه که در آخر رضایت شخصی رو واسه من بدنبال داره.

۴- از کنترل کردن شرایط دست وردارین

فردی به نام «لیلا لوئیس»، مدیر Be Inspired PR در مورد خروج از محیط امن اینجور می‌گوید: شاید این کار هر روز من نباشه اما هر زمان که از گوشه کوچیکی از کنترل کردن شرایط دست بر می‌دارم گویی یه قدم بیشتر از منطقه راحتی خود بیرون اومده‌ام. من یه نیروی جدید استخدام کرده‌ام تا فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی شرکتم رو به انجام برسونه. هم اینکه گوشه‌ای از کارای مدیریتی رو به کارمندانم محول کرده‌ام تا بتونم از کنج راحتی خود بیرون بیام و بدونم که بقیه هم می‌تونن کارا رو درست و کامل بکنن.

کنج راحتی، نشون دهنده مرزهای روانیه که فرد واسه ایجاد امنیت دور خود می‌کشد و تلاش می‌کنه بیرون از اون قدم نذاره.

۵- مسایل جدید رو امتحان کنین تا احساس راحتی به شما دست بده

«درو هندریکز» در این رابطه می‌گوید: من تلاش می‌کنم روش‌ها یا کارای جدیدی رو امتحان کنم تا وقتی که دیگه از اون ترسی در وجود خود حس نکنم. بعضی وقتا عادت کردن به مسایل جدید خیلی طول می‌کشد اما دست از تلاش بر نمی‌دارم و اونو تا وقتی ادامه می‌دهم که دیگه نه ترسی وجود داشته باشه نه ناراحتی‌ای. پس از رسیدن به این مرحله، مسایل سخت دیگری رو شروع می‌کنم. هیچوقت دوست ندارم در جا بزنم و در کنج راحتی خود بمونم.

مطلب دیگر :   راهنمای انتخاب رنگ مو

۶- سوالاتی سوال کنین که بقیه دوست ندارن

«زِو هرمان» (Superior Lighting) می‌گوید: من همیشه دوست دارم بدونیم کارمندانم، مشتریانم و روابط اونا با هم در چه وضعیتیه و چیجوری پیش می‌رود. بخاطر این بیشتر مواقع صحبت‌های باز با اونا دارم و از اونا می‌پرسم که از همکاری با من و شرکت من چه حسی دارن و راضی هستن یا خیر. واسه پیدا کردن مشکلات واقعی و رشد هر چی بیشتر شرکتم تلاش می‌کنم مسایل مهم رو موضوع صحبتم بکنم.

۷- با ناشناس‌ها دوستی کنین و هم‌کلام شید

«مت دویل» (Excel Builders): من از حرف زدن با ناشناس‌ها بسیار خوشحال می‌شوم. بخاطر این در هر موقعیت و فرصتی که بدست بیارم، از صف اتوبوس و مترو گرفته تا رستوران و کافه، تلاش می‌کنم با ناشناس‌ها سر صحبت رو باز کنم. این کار باعث می‌شه تا خجالت از حضور در کنار ناشناس‌ها کم کم از بین بره. به نظر من دوستی مردم با هم دنیا رو قشنگ‌تر می‌کنه.

۸- موافقت کردن با کسی که در حالت عادی براتون مهم نیس

«راسل کومر» ( eSoftware Associates Inc): بعضی وقتا وقتی کسی چیزی به من پیشنهاد می‌دهد که در حالت عادی از قبول کردن اون دوری می‌کنم، دوست دارم خودمو سوپرایز کرده و بگم بله! حتی اگه این نظر یا پیشنهاد به کار و بیزینس مربوط باشه، مثل تاکتیک‌های جدید یا دعوت واسه ملحق شدن به یه تیم ورزشی آماتور واسه تفریح آخر هفته باشه. حتی اگه این قبول کردن مزیتی هم برام نداشته باشه، باعث می‌شه تا تجربه جدیدی به دست بیارم.

۹- مقابل دوربین قرار بگیرین

«سولومون ثیموثی» (OneIMS)، در مورد بیرون اومدن از کنج راحتی می‌گوید: من هر روز در مقابل دوربین قرار می‌گیرم. ساخت ویدیو همیشه رقابت‌هایی واسه من رقم می‌زند و کمک می‌کنه تا اطلاعات به روز خودمو به بهترین راه ممکن ارائه دهم و از منطقه راحتی خود بیرون اومده و خود در فضای اینترنت بذارم. حتی اگه این کار واسه بازاریابی نرم‌افزار ساخت من باشه هم باعث می‌شه تا در شرایطی قرار بگیرم که خیلی راحت نیستم و نقطه امن و راحتی من بشمار نمی‌رود.

۱۰- فهرستی از اهداف رشد خود جفت و جور کنین

«نیکول مونوز» (Start Ranking Now) در مورد شکست دادن ترس‌ها و به رقابت کشیدن خود در زندگی می‌گوید: من یه لیست از اهدافی جفت و جور کرده‌ام که باعث رشد من در زندگی می‌شن. مسایلی مثل یادگیری سخنرانی در انظار عمومی، خطر کردن، کشف و پیدا کردن ایده‌های عجیب و جدید. من این فهرست رو همیشه پیش خود دارم و تلاش می‌کنم در انتهای روز اونو مرور کنم. از اونجا که هر روز به لیست اهدافم سر می‌زنم مطمئنم که می‌توانم روی تحقق اونا حساب کنم. این کار باعث می‌شه تا هر روز یه قدم بیشتر هم جهت با رسیدن به اهدافم قدم وردارم.