مطالب عمومی سری اول

با ۸ راهکار موثر برای افزایش قدرت تمرکز آشنا شوید

حتما در این موقعیت قرار گرفتین که بین انجام کاری که به تمرکز زیادی نیاز داره، حواستون پرت موضوعی می شه که به کار در دست انجام هیچ ارتباطی نداره! این موضوع نه فقط موجب عقب افتادن روند امور می شه، بلکه استرس آدم رو هم زیاد می کنه.

اما حالا خوبیش اینه، تمرکز کردن جزو مسائلیه که میشه با کمی تمرین و تکرار اونو تقویت کرده و از اتفاق اینجور شرایط ناخوشایندی پیشگیری کرد.

با این مقدمه از شما دعوت می کنیم تا در ادامه ۸ ترفندی که واسه حذف موجبات حواس‌پرتی و افزایش تمرکز نوشته شده رو از نظر بگذرونین. همراهمون باشین.

 

۱- ذهن خود رو آماده کنین

 

قبل از انجام هر کاری، ذهن خود رو آماده و خالی کنین. واسه این منظور، یه یا دو دقیقه به خود زمان داده تو یه جای راحت بشینین و نفس عمیق بکشین. واسه این کار لازم نیس حتما چهارزانو بشینین و مراسم خاصی اجرا کنین. فقط کافیه بدنتون ریلکس باشه و با نفسای عمیق به خود آرامش بدین. پس از انجام این کار میفهمید که چقدر تمرکزتون زیاد شده.

۲- درک کنین که تمرکزتون کجا باید باشه

تمرکز کردن هم اینکه شامل اینه که درک کنین ارزش و نتیجه این حواس‌پرتیا چه میشه! به گفته دکتر ران وب: موفقیت وقتی بدست میاد که همه تمرکز خود رو روی کاری بذارین که در دست انجامه.

ایشون هم اینکه بیان داشته که واسه این منظور، باید زمان کافی واسه کشف موضوعاتی درنظر بگیرین که ارزش تمرکز کردن در طول سال، ماه، هفته و روز رو دارن. بعد به تقویم خود نگاه کرده و واسه تمرکز، زمان مشخص کنین. این کار باعث می شه تا ادما از انجام کارای غیرضروری و لحظه آخری دور بمونن. این دو مورد، قاتلین اصلی تمرکز هستن.

۳- به مدت نیم ساعت در روز دسترسی به اینترنت رو قطع کنین

اگه می خواید روی موضوع مهمی تمرکز کنین، لازمه از شبکه های اجتماعی و ایمیل خود بیرون بیایید. حتی اگه بررسی ایمیل براتون حکم نفس کشیدن رو داره، پیشنهاد می کنیم که به خودتون لطف کرده و نیم ساعت در اول صبح یا یه بازه وقتی مشخص هنگام غروب، اینترنت خود رو قطع کنین.

شاید باور نکنین که در این زمان کوتاه با قطع دسترسی به اخبار، ایمیلا و عکسا و … چه کارای با ارزشی می تونین در زندگی خود به انجام برسونین.

۴- قهوه بخورین

نوشیدن قهوه پس از بیدار شدن، نه فقط موجب هوشیاری بیشتر شما می شه، بلکه به افزایش اندازه تمرکزتون هم کمک می کنه.
در تحقیقاتی که در کشور فرانسه منتشر شده، ثابت گشته که بین تمرکز کردن و کافئین رابطه مستقیم هست.
با اینکه کافئین نمی تونه موجب تقویت حافظه یا قدرت یادگیری شه، اما قدرت این رو داره تا با افزایش محرکا به کاهش حواس‌پرتی فرد کمک کرده و باعث شه تا شخص با تمرکز بیشتری وظایف خود رو به انجام برسونه.

مطلب دیگر :   ۱۰ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما با مضمون فرقه های مذهبی [قسمت دوم]

 

۵- دمای محیط رو کنترل کنین

 

گرما یا سرمای شدید در محیط کار می تونه موجب حواس‌پرتی شه.
در نتیجه تحقیقات محققان دانشگاه کورنل، آدمایی که در دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد کار می کنن، کمترین اندازه خطا و بیشترین کارایی رو دارن. محققان دانشگاه هلسینکی هم بهترین دما واسه انجام بهتر کارا رو ۲۱٫۵ درجه سانتی گراد اعلام کرده.

۶- به موسیقی گوش کنین

صداهای محیطی می تونن موجب حواس‌پرتی شن. طبق تحقیقات محققان دانشگاه کارولینای شمالی، گوش سپردن به موسیقی دلخواه در زمان انجام کارا، به انجام هر چی بهتر اونا کمک زیادی می کنه.
فرقی نمی کنه موسیقی بدون کلام گوش کنین یا هارد راک، هر آوایی که براتون خوشاینده رو در گوشتون پخش کرده و به کارتون مشغول شید. با این کار متوجه میشین که چقدر می تونین به تمرکزتون در کار اضافه کنین.

۷- بین کارای خود فاصله بندازین

به جای اینکه تسلیم حواس‌پرتی شید، خودتون اونو بسازین. محققان دانشگاه ایلینویز به دنبال تحقیقات خود فهمیدن اشخاصی که پس از ۵۰ دقیقه کار، یه استراحت کوتاه به خود میدن، بسیار بهتر از کسایی وظایفشون رو انجام میدن که یه ریز کار می کنن.

محققان به دنبال آزمایش پدیده ای که «کاهش هوشیاری» یا از دست رفتن تمرکز نامیده می شه ثابت کردن که معطلیای کوتاه در بین کار موجب افزایش انرژی ذهنی می شه.
بخاطر این، پیشنهاد می شه هنگام انجام کارای دراز مدت هر ۵۰ دقیقه یه بار، چند دقیقه کوتاه به خود استراحت بدین، مثلا چای بخورین، راه برید یا …

 

روی کاغذ خط‌خطی کنین

 

در جلسه ها و کنفرانسای طولانی، واسه افزایش دقیق شدن و فوکوس کردن وکاهش حواس‌پرتیای خود بهتره روی کاغذ نقش و نگار بکشین. خط‌خطی کردن کمک می کنه تا محرکا در بهترین حالت مونده و عواملی که موجب سررفتن حوصله و حواس‌پرتی می شن، تا حدی زیادی کاهش پیدا کنن.