مطالب عمومی سری اول

۱۰ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما با مضمون فرقه های مذهبی [قسمت دوم]

آسایش، امنیت و ارزشای مشترک از بهترین عاملای مفیدیه که یه جامعه سالم داره.
قانون بیشترین همون چیزیه که مردم رو آروم و راحت نگه می داره.
خیلی از بهترین و ماندگارترین فیلمای ترسناک تاریخ سینما براساس ترسی ساخته شدن که پس از احساس رانده شدن شخصیت اصلی داستان از بیشترین دور و برش و روبرو شدن با گروهی ً دیوونه بر اون غالب می شه.

در حالی که به جشن هالووین نزدیک میشیم در ادامه این مطلب می خوایم به ترسناک ترین و بهترین فیلمای ترسناک تاریخ سینما در مورد فرقهای مذهبی بپردازیم که تماشای اونا بیشتر از بسیاری فیلمای ترسناک دیگه براتون وحشت آور میشه. در اینجور فیلمایی شخصیتای اصلی خود رو در فضایی نامأنوس گرفتار می بینن که بیشترین اونا رو آدمایی ً دیوونه و عجیب و غریب گرفتن، اکثریتی که جون شخصیتای اصلی رو طوری و با هدفی خاص تهدید می کنن. قسمت اول این مطلب رو می تونین از راه این لینک بخونین.

۵- یکشنبه مشکی (۱۹۶۰)

ماریو باوا کارگردان سرشناس ایتالیایی بود که خیلی از کارای اون الهام گرفتن. اون اولین اثر خود رو با نام «یکشنبه مشکی» (Black Sunday) در ژانر وحشت ساخت که بسیار هم مورد تعریف قرار گرفت. باوا که یه کارگردان با استعداد با توانایی استفاده حداکثری از فضا و استاد در خلاقیتای چشمی بود با این فیلم بسیار موفق خود، طلایه دار عصر طلایی فیلمای ترسناک سینمای ایتالیا لقب گرفت. فیلم ترسناک «یکشنبه مشکی» که براساس یه رمان کوتاه نوشته نیکولای گوگول با عنوان «ویژ» (Vij) ساخته شد به خاطر خشونت و خونریزی بیشتر از اندازه به تصویر درآمده در اون به شکل یه داستان انتقامی خون آشامی و باورهای بدفرجام مذهبی حاشیه ساز شد.

باربارا استیل که در دو نقش کاتیا واجا و پرنسس آسا واجا بازی می کنه به آیکون این ژانر و تصویر تکراری شیطان از گذشته تا به امروز تبدیل شد، مخصوصا در فیلمای تیم برتون. فیلم ترسناک «یکشنبه مشکی» با بن مایه پر از فساد، زیبایی ترسناک و فضای بی سابقه خود یه فیلم ترسناک بدون زمان و یدونه رنگ در کلاس جهانیه. کمتر فیلمی در مورد شهوات جنسی، بیرحمی انسانی و باورهای عجیب و غریب دینی تونسته مانند این فیلم ترسناک بر روح و روان بیننده موثر بوده باشه.

۴- فهرست مرگ (۲۰۱۱)

از تموم فیلمایی که بن ویتلی ساخته میشه گفت که فیلم «فهرست مرگ» (Kill List) در سال ۲۰۱۱ ترسناک ترین و تاثیرگذارترین اوناس. این تریلر خشن و مهیج از داستانی که کم کم شما رو در خود غرق می کنه سود برده و در آخر حالت و شرایطی رو حکمفرما می سازه که در آخر تنش و اضطراب رو به آخر ممکن خود میرسونه.
داستان فیلم در مورد دو دوست به اسمای جی و گَله که قبلاً سرباز بوده و حالا وارد حرفه آدمکشی در ازای دریافت پول شدن. اما هیچکدوم از اونا نمی دونن که جدیدترین ماموریت شون اونا رو به تاریک ترین مکان ممکن که حتی در تصورشون هم جا نمی گیره راهنمایی می کنه.

در حالی که در داستان پیچشای زیادی و غیرقابل پیش بینی اتفاق می افته، ویتلی مانند یه موجود با قدرت فراانسانی خود مخاطب رو تحت تاثیر قرار میده، اونو دچار اضطرابی غیرقابل وصف می کنه که در هر پیچش داستانی غیرمنتظره و در هر بزنگاهی از داستان بر بیننده غالب می شه.
نیم ساعت پایانی این فیلم ترسناک به دلیل تعلیق استثنائی خود، شما رو نیم خیز روی صندلیتان حفظ می کنه.
در آخر داستان اونقدر خشن و خونین می شه که شاید حتی توان تماشای صحنه های پایانی اونو نداشته باشین.

ویتلی خود در مورد فیلمش اینجور میگه: «اندی استارک، جفت و جور کننده فیلم، به من گفت که یه فیلم ترسناک بساز. به خودم گفتم که اگه قراره فیلم ترسناک بسازم باید چیزی بسازم که تا به درستیً تا آخر حد ممکن ترسناک باشه. از این رو وقتی که فیلمنامه رو می نوشتم فهرستی از کابوسای خودم جفت و جور کردم. پسرم که در اون زمان سه یا چهار ساله بود هم در داستان وجود داشت و خودمم در اینجور جایگاهی از پدر بودن دچار کابوس شده بودم به خاطر همین خودمو هم در اون گذاشتم. این کابوسای تکراری در مورد فرقهای مذهبی رو از وقتی که بچه بودم داشتم و به خاطر همین اونا رو هم وارد داستان کردم».

۳- بچه رزماری (۱۹۶۸)

یکی از ویرانگرترین فیلمای ترسناک تاریخ سینما از دید روانشناختی، اقتباس سینمایی رومن پولانسکی از رمان «بچه رزماری» (Rosemary’s Baby) نوشته ایرا لوینه که حالا یه فیلم ترسناک کالت سنتی هستش.
همه عاملای این فیلم طوری طراحی شدن که آخر ترس رو در مخاطب بسازن. مایا فارو نقش رزماری رو بازی می کنه و در هیچ نقش دیگری تا به این اندازه ضعیف و نیازمند دلسوزی و رستگاری نبوده. رزماری و شوهرش، گای، تازگیا به یه آپارتمون قدیمی اما قشنگتر در نیویورک سیتی جا به جایی مکان کردن. همه چیز در بهترین شرایط ممکن قرار داره به غیر از همسایه های زیادتر از اندازه علاقه مند و مهربانی که به یه فرقه خاص تعلق دارن و البته خبر باردار بودن رزماری که زندگی اونا رو به کلی تغییر میده.

مطلب دیگر :   خداحافظ وستروس: فیلم برداری سریال «بازی تاج و تخت» برای همیشه به پایان رسید

به عنوان یه تریلر روانشناسانه،یه فیلم ترسناک رازآلود، یه کمدی مشکی، فیلمی در مورد محفلای جادوگری و سوء استفاده و البته یه فیلم عجیب و غریب فراطبیعی، پولانسکی همه این عاملا رو در فیلم ترسناک و سنتی خود انباشته می کنه.
در واقع، پولانسکی اونقدر استادانه تنش موجود در فیلم رو به بیشترین حد ممکن خود میرسونه که بدون هیچ سختی ای میشه فوت وفن و سبک کارگردانی اون در این فیلم رو با آلفرد هیچکاک و آثار اون مقایسه کرد.

۲- مرد حصیری (۱۹۷۳)

فیلم ترسناک «مرد حصیری» (The Wicker Man) ساخته رابین هاردی یه ترکیب تصویری آگاهانه از فیلم رازآلود در مورد قتل، فیلم ترسناک، فیلم موزیکال سنتی و افسانه های مربوط به کافرانه. این فیلم تاریخ ساز و موثر انگلیسی لقب «همشهری کین فیلمای ترسناک» دریافت کرده. گروهبان هووی (ادوارد وودوارد) یه پلیس عصبی و وظیفه شناس اسکاتلندیه که پرونده پنهون شدن یه دختر جوون به نام رووان موریسون رو در منطقه سامرآیزل، منطقه ای دوردست در جزیزه هبریدین رو بررسی می کنه.

سامرآیزل مکانی عجیب و ناشناس که رهبر یه فرقه مذهبی با بازی کریستوفر لی نفوذ زیادی در میان مردمون اون داره.
گروهبان هووی در تلاش واسه پیدا کردن دخترک وارد این گروه مذهبی می شه اما در آخر مشخص می شه که همه چیز برنامه ریزی شده و قربونی کسی جز خود اون نیس.
فیلم ترسناک و موندگار «مرد حصیری» تنشا و پیچشای داستانی زیادی داره که حتی پس از پایان فیلم هم تا یه مدت اونا رو فراموش نمی کنین.

۱- سوسپیریا (۱۹۷۷)

داریو آرجنتو در جملات مشهور خود اینجور میگه: «ترس دمای ۳۷۰ درجه سانتیگرادی بدنه. با سوسپیریا من دمای ۴۰۰ درجه رو می خواستم». این کارگردان ایتالیایی در شاهکار خراب کننده و گیج کننده خود- «سوسپیریا» (Suspiria)- یه داستان ترسناک رو به شکل کابوسی مثل داستان پریان روایت می کنه.
سوزی بانیون دانشجوی جدید آکادمی رقص تنز، یه موسسه رقص باله اروپایی که فضای گوتیک سنتی بسیار شدیدی داشته و در خفا خونه تعدادی جادوگر شیطانیه که دور هم جمع شدن. از راه اقدامات مادر سوسپیریوروم و معاونانش، سوزی کم کم با یه راز ترسناک روبرو می شه.

تاثیر سبک بی همتا هیچکاک در تعلیق داستان رو میشه در این فیلم ترسناک هم دید. داریو آرجنتو با این فیلم شاهکار نشون داد که میشه اونو سرجیو لئونه در ژانر وحشت دونست. فیلم ترسناک «سوسپیریا» هم به عنوان یه فیلم ترسناک هیپنوتیزمی و هم تایید کننده تئوری کارگردان به حساب آورد. فیلم اون پره از تقابلا و تنشای اخلاقی و دارای گفتمانی واسه نگاه به درون که هیچ وقت کمرنگ یا تکراری نمیشه.

از دیگر فیلمای ترسناک با مضمون فرقهای مذهبی که می تونستن جایگاهی در این فهرست داشته باشن میشه به فیلمای زیر هم اشاره کرد:

قربونی هفتم (The Seventh Victim) ساخته مارک رابسون در سال ۱۹۴۳

بچه های مزرعه ذرت (The Children of the Corn) ساخته فریتز کیریش در سال ۱۹۸۴

 

مومنان (The Believers) ساخته جون شلزینگر در سال ۱۹۸۷

 

اجتماع (Society) ساخته برایان یوزنا در سال ۱۹۸۹

شهیدان (Martyrs) ساخته پاسکال لوژیه در سال ۲۰۰۸

خونه شیطان (The House of the Devil) ساخته تای وست در سال ۲۰۰۹

جادوگر عشق (The Love Witch) ساخته اونا بیلر در سال ۲۰۱۶

پوچی (The Void) ساخته جرمی جیلزپای و استیون کوستانسکی در سال ۲۰۱۶

بی انتها (The Endless) ساخته جاستین بنسون و آرون مورهد در سال ۲۰۱۷

مندی (Mandy) ساخته پانوس کوسماتوس در سال ۲۰۱۸

سوسپیریا (Suspiria) ساخته لوکا گواداگنینو در سال ۲۰۱۸