مطالب عمومی سری اول

داشتن بیش از ۸ دندان پر شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی را افزایش می دهد

واسه اولین بار، محققان به رابطه بین جیوه موجود در ماده ای که واسه پر کردن دندانا استفاده می شه و بعضی از بیماریای خطرناک فهمیدن.

داشتن بیشتر از ۸ دندون پرشده، برابر دو و نیم برابر حالت نورمال، اندازه جیوه رو در خون زیاد می کنه.
این مطالعه نشون داده که این مقدار از جیوه می تونه دلیل بروز بیماریای مغزی، قلبی و کلیوی شه.

این مواد ترکیبات دیگری چون نقره و تیتانیوم رو هم دارن.

در بریتانیا بیشتر از یه میلیون کودک زیر ۵ سال، دست کم دو دندون پرکرده دارن. بزرگسالان بریتانیا با متوسط ۷ دندون پرشده در مقایسه با آمریکاییا با ۳ دندون پرشده، به داشتن خراب ترین دندانا معروفیت دارن.

یکی از محققان به نام دکتر لی یین، از دانشگاه جورجیا میگه: “خرابی دندون یکی از شایع ترین دلایل بیماریای مزمنه.”

ایشون اضافه می کنه: “تصور می کنم که هممون دندونای پرکرده داشته باشیم و چیزی که حالا مهمه تنها ماده ای نیس که در پر کردن دندون به کار برده می شه.”

دکتر یین و همکارانش واسه اولین بار به انجام پژوهشی در میان حدود ۱۵٫۰۰۰ نفر پرداختن تا رابطه بین دندونای پرشده و مسمومیتای حاصل از جیوه رو بررسی کنن.

همونجوریکه قبلا هم گفته شد، ماده ای که واسه پر کردن دندون استفاده میشن ترکیبی از جیوه، نقره و تیتانیومه. ۵۰ درصد از این ترکیب جیوه س که به خاطر مقاومت و دووم بیشتر ازش استفاده می شه.

براساس یافته های بدست اومده از این مطالعه که در نشریه «بوم آلایندشناسی و حفاظتای محیطی» به چاپ رسید، مقداری از این جیوه وارد جریان خون می شه.

محققان این تحقیق می گن، نگرانیای حاصل از وجود این جیوه در پرکردن دندون همیشگی بوده اما تا کنون به اندازه کافی و به طور گسترده بدون پرداخته نشده بود.

پروفسور جون یو میگه: “در این مطالعه، همه تلاش خود رو می کنیم تا براساس یافته های علمی در آینده بتونیم خطر حاصل از اینجور فرایندی رو به کمترین حد ممکن برسونیم.”

ایشون به این نکته هم اشاره میکنه که گروه پژوهشی مشغول مطالعه عواملی چون سن، تحصیلات، نژاد، جنسیت، کشیدن سیگار و مصرف غذاهای دریایی و تاثیر اون بر اندازه سطح جیوه در بدن هم هستن.

در تجزیه و تحلیلای بیشتری که در این مطالعه انجام قبول کرد، به بررسی یه جور دیگه از این ماده به نام «متیل جیوه» هم پرداخته شده که یکی از سمی ترین شکلای جیوه س و در ترکیبات پر کردن دندون هم استفاده کرده می شه.

پروفسور یین عقیده داره که باکتریای شکمی که در روده آدم زندگی می کنه، می تونه ترکیبات این ماده رو به شکلای جور واجور مختلفی عوض کنه.

مطلب دیگر :   چرا باید از مصرف سفیده تخم مرغ به تنهایی پرهیز شود؟

ترکیبات ماده ای که واسه پرکردن دندون استفاده می شن، تا حدود ۱۵۰ سال واسه اونا دووم در نظر گرفته شده که واسه افراد مقرون به صرفه و مقاومت کافی هم داشته باشه. اما باید در نظر داشت که اندازه بیشتر از اندازه اون می تونه سمی و دلیل آسیبایی به مغز، قلب، کلیه، شش ها و سیستم ایمنی بدن هم شه.

آخرین تحقیقات انجام پذیرفته در این مورد نشون داده که حتی کمترین اندازه ترکیبات جیوه هم می تونه آسیبایی رو به دنبال داشته باشه.

پروفسور یو اینجور میگه: “سم شناسا بر این باور هستن که جیوه می تونه مسمومیتایی رو به وجود آورد که بسته به اندازه دُوز اون فرق داره.
اونا اندازه جیوه یه دندون پرشده رو واسه بدن بدون آسیب می دونن. اما اگه بیشتر از ۸ دندون پرشده داشته باشین، تاثیر این ماده در بدن دوبرابر شده و سلامت رو به خطر میندازه.”

در میان آدمایی با بیشتر از ۸ دندون پرشده، سطح جیوه خون تا ۱۵۰ درصد نسبت به کسایی که تنها یه دندون پرشده دارن، زیاد میشه.

براساس سایت مربوط به انجمن دارو و سلامت آمریکا، موادی که واسه پرکردن دندانا به کار برده می شن، بدون آسیب هستن اما بر این نکته هم اشاره می شه که واسه زنان باردار و والدینی که کودکان زیر ۶ سال دارن واسه برطرف کردن نگرانیای احتمالی خود، بهتره که حتما با دندون دکتر شون در این مورد مشاوره کنن.

محققان این مطالعه به دنبال اون هستن که بتونه ترکیباتی دیگری به جز جیوه رو جانشین کنن که به جای مواد الان پرکردن دندون، استفاده کرده شه.

ترکیبات پرکردن دندانا با اینکه نشونه ای از تغییرات هورمونی رو در آزمایشای ادرار نشون نداده ان، با این حال هنوز به تحقیقات بیشتری واسه رسیدن به نتیجه قطعی در این لازمه.

دکتر یین، میگه: “هم واسه پزشکان و هم واسه بیماران مهمه که بدونن چه موادی در بدن شون استفاده می شه.
حالا ما اطلاعات بسیار مفیدی رو در مورد موادی که در دندونپزشکی استفاده کرده می شه، پیدا کردیم و این خود نقطه شروع بسیار خوبی واسه پیشبرد این تحقیقات و پیدا کردن راهکارهای مربوط به اون هستش.”