مطالب عمومی سری اول

داستان میشل اوباما: بانوی مد و سیاست سابق آمریکا

دکتر میشل اوباما، وکیل و همسر باراک اوباما، اولین رئیس جمهور مشکی پوست آمریکا، پس از هشت سال کاخ سفید رو ترک کرد و جای خود رو به ملانیا ترامپ، همسر دانلد ترامپ، رییس  جمهور جنجالی جدید این کشور سپرد و از بیستم ژانویه ۲۰۱۷ میلادی، عنوان بانوی اول این کشور رو در اختیار داره.

میشل، هم به واسطه منصب شوهرش و جایگاه حقوقی خود و به هم به دلیل مشارکت در فعالیتای فرهنگی و اجتماعی در آمریکا که بخشی از اون از راه شبکه های اجتماعی و دنیای هشتگا هدایت می شد، چهره تاثیرگذاری در میدون بانوان این کشور در دومین دهه قرن بیست و یکم بود.

میشل به عنوان اولین بانوی مشکی پوست در کاخ سفید ، گر چه مانند کاترین میدلتون، همسر نوه ملکه انگلیس در کانون توجه رسانه های مد و لباس جهان قرار نداشت، اما انتخاب رنگ و نوع طرح لباسش در مراسم عمومی و رسمی و حتی غیر رسمی، زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته و در هشت سال گذشته، درگاهای زیادی به معرفی و فروش لباسایی که ایشون بر تن کرد، اقدام کردن.

نیویورک تایمز به مناسبت خروج ایشون از کاخ سفید، نگاهی داشته به سبک مد و لباس و زندگی میشل در هشت سال گذشته که در این گفتار به مرور اون می پردازیم.

این نشریه پر مخاطب آمریکایی ظرف چند سال گذشته تلاش کرد تا سبک مد و لباس بانوی اول کاخ سفید رو ابزاری واسه تاثیرگذاری رفتار و کارکرد ایشون در فکرا عمومی بدونه که به نظر می رسه میشل در این میدون موفق عمل کرده. به هر حال نگفته پیداست که واسه چهره های سرشناس حتی در عالم سیاست هم، جادوی فشن، راه حلی موفق واسه جذب و تشویق مخاطبان و هواداران بالقوه س.

۲ روایت باحال از میشل

میشل اوباما، بیشتر از بقیه بانوهای اول کاخ سفید در تیر رس رسانه های این کشور قرار داشته.
یکی به دلیل رنگ پوست اون و دیگری به واسطه فعالیتای فرهنگی و هنری متعددش در زمان تصدی گری همسرش در کاخ سفید.

گر چه اون یه بانوی حاشیه ساز در آمریکا نبود، اما بعضی وقتا، دلیل شد تا حاشیه پر رنگ تر از متن شه.
مثل وقتی که در مراسم یادبود نلسون ماندلا، رهبر فقید ضد نژاد پرستی آفریقای جنوبی شرکت کرد و تماشاگر سلفی گرفتنای همسرش بانخست وزیر دانمارک ونخست وزیر قبلی بریتانیا بود.

در مراسم بزرگداشت “نلسون ماندلا” “رهبر ضد آپارتاید” “آفریقای جنوبی”، “اوباما”، “دیوید کامرون” “نخست وزیر انگلیس” و “هله تورنینگ اشمیت”، “اول‌وزیر دانمارک” کنار هم نشسته بودن و در حالی که گرم گرفته و سلفی می‌گرفتن، میشل اوباما از این اقدام بسیار گرم بسیار عصبانی شده و احساس می‌کنه که در مقابل همه به اون بی‌احترامی شده.

تصاویری که به وسیله عکاس خبرگزاری فرانسه شکار شد، دوباره میشل اوباما رو به سطح اول اخبار جهانی آورد، البته این بار نه به خاطر پوشش و لباس‌های بانوی اول آمریکا، بلکه به خاطر رفتار نامتعارف رئیس جمهور آمریکا. البته تلگراف گفته بود که میشل به واسطه این سلفی از همسرش ناراضی نیس.

پس از منتشر کردن این تصاویر، خیلی از رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی با منتشر کردن مقالات و خبرهای زیادی، خبر از بحران درون خونواده رئیس جمهور آمریکا دادن.

چند سال پیش یکی از رسانه ها، در گزارشی با اشاره به تیره شدن روابط اوباما و همسرش نوشت، هر کدوم تو یه اتاق جداگونه در کاخ سفید به خواب می‌روند؛ تأکید کرد که میشل اوباما همسر رئیس جمهور آمریکا، دیگه اجازه نمی‌دهد شوهرش در خونه‌شون در شیکاگو زندگی کنه.

بر همین پایه، میشل این تصمیم رو بعد از گذشت ۲۱ سال از زندگی مشترکش با باراک اوباما اتخاذ کرد، گر چه این حرف و حدیثا دلیل نشد که در رابطه ایشون با همسرش اشکالی وارد شه.
حتی با وجود شایعه هایی مبنی بر علاقه اوباما به بیانسه، خواننده مشکی پوست محبوب این کشور که چند بار در برنامه های همسرش، به خوانندگی پرداخت.

مطلب دیگر :   خدمات شرکت چاپ و بسته بندی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

بار دیگری که میشل حاشیه های بسیاری راه انداخت، اسفند ۹۱ بود. وقتی بود که جایزه بهترین فیلم رو به  فیلمی با مضمون ضد ایرونی به آرگو داد. این واسه اولین بار بود که جایزه  بهترین فیلم از کاخ سفید و به وسیله بانوی اول آمریکا داده می شد.

میشل کیست؟

میشل لاوون رابینسون (Michelle Lavaughn Robinson) متولد ژانویه ۱۹۶۴ میلادی در شیکاگو، فارغ التحصیل مدرسه حقوق دانشگاه هاروارده و از جمله مسیحیای پروتستان این کشور هستش.
ایشون بیست و هشت ساله بود که با حسین باراک اوباما که در سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، ازدواج کرد.

ایشون اولین بانوی اول آمریکایی-آفریقایی این کشور هستش.
این علم آموخته دانشگاه پرینستون (دانشگاهی که آلبرت انیشتن در اون تدریس می کرد)، به حقوق علاقه زیادی داشت و شاید همین امر زمینه آشنایی اون با اوباما که فارغ التحصیل همین رشته س رو جفت و جور کرد.
میشل عاشق محیط زیست بود و بخاطر این، سبزیجات مصرفی خونواده خود رو در زمان زندگی هشت ساله در کاخ سفید، در محوطه این مجموعه می کاشت.

بعضی از رسانه ها از میشل، به عنوان یه مدل لباس، فعال حقوق زنان آمریکا و وکیلی واسه جامعه فقیر این کشور یاد کردن.

ازدواج اون با اوباما در سال ۱۹۹۲ میلادی دلیل شد که ایشون در کوران رقابتا و فعالیتای سیاسی همسرش قرار بگیره.
اون حالا دو دختر داره که در اینستاگرام فعالیت دارن و انگار قصد تحصیل در هاروارد رو در دستور کار خود قرار دادن.

میشل در خونه ای دو طبقه در خیابون اقلیدس در جنوب ساحل منطقه شیکاگو بزرگ و پدر و مادرش مستاجر خونه عمه میشل بودن. مادرش، تا وقتی که میشل در دوران دبیرستان بود، خونه داری میکرد و پدرش هم خدمتکار سازمانی دولتی بود.

خونواده میشل، بازم در همون محله زندگی می  کنن. میشل، عاشق مد و لباس و زیبایی صورت بوده و بخاطر این، یه بار جراحی پلاستیک و زیبایی و تزریق بوتاکس روی پیشونی و گوشه های چشمش انجام داد که درخشش رسانه ای زیادی پیدا کرد.

قد ۱۸۲ سانتیمتری میشل باعث شد که لباسای ایشون همیشه در کانون توجه رسانه ها قرار بگیره و از اون به عنوان آیکونی واسه دنیای فشن یاد کنن.

قبل از آشنایی با اوباما، به عنوان خزانه دار شورای علم اموزان و در انجمن ملی خدمت می کرد.
در سال ۱۹۸۱ میلادی پس از ایراد نطق در جشن اختتامیه در رشته حقوق علم اموخته شد.
تز فوق لیسانس اون، در مورد آموزش مشکی پوستان بود که در دانشگاه پرینستون مورد قبول قرار گرفت.

اون سال‌ها در کلینیک دانشگاهی شیکاگو فعالیت می‌کرد و آخرسر تونست به سمت معاونت روابط عمومی این کلینیک نایل آید. پس از ازدواج با باراک اوباما از فعالیت خود دست کشید و وظایف بانوی اول آمریکا رو رو دوش گرفت.

آشنایی اون با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دفتر وکالتی که باراک اوباما دوره کارآموزیش رو در اون سپری می‌کرد انجام شد و آخرسر در سال ۱۹۹۲ در کلیسایی واقع در شیکاگو با همدیگه ازدواج کردن.

در ادامه نگاهی داریم به سبک مد و لباس خانوم میشل.

این بود داستان میشل از دوربین مد و لباس.