مدیر حقوقی تپسی: دریافت مجوز از شهرداری به معنای تعطیلی ماست

«تاکسیای اینترنتی جزء کار و کاسبی های نوین فناورانه هستن و مانند همه کار و کاسبی های دیگه باید مجوزهای لازم از شهرداری رو اخذ کنن.» این از سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری. اون در نشست مشترکی که تازگیا با شهردار تهران داشت موضع رسمی خودشو در مورد اختلاف اسنپ و تپسی با شهرداری گفت. از طرف دیگه شهردار تهران هم خبر داد که موضوع دریافت مجوز از شهرداری واسه پلتفرمای آنلاین در کمیسیون امور پایه ای دولت تصویب شده و در انتظار تایید هیات دولته.

نکته قابل توجه اینجاس که موضوع دریافت مجوز از شهرداری که خود یه حریف واسه سرویسای آنلاین حمل ونقله حتی در صورت تایید هیات دولت باید به مجلس بره. اما این راه حل، بیشتر مطلوب شهرداریه تا شرکتای خصوصی. الان اسنپ و تپسی مجوزهای خود رو از اتحادیه کار و کاسبی های مجازی گرفتن اما قرار بود وزارت صنعت و وزارت کشور به شکل مشترک دستورالعمل نظارت بر سرویسای آنلاین رو تدوین کنن تا شهرداری بر کارکرد اونا نظارت کنه. در واقع، مجوز رو اتحادیه می داد، و نظارت رو هم شهرداری انجام می داد.

حالا در حالی که وزارت کشور و وزارت صنعت مشغول تدوین دستورالعمل هستن، وزارت کشور از راه ارسال لایحه به کمیسیون پایه ای، هیات دولت و در آخر مجلس به دنبال اون هستش تا پلتفرمای اینترنتی رو مجبور کنه از شهرداری مجوز بگیرن؛ اتفاقی که «نگین انصاری»، مدیر حقوقی تپسی میگه در صورت اتفاق افتادن، روز تعطیلی پلتفرمای آنلاین حمل ونقل میشه. انصاری در گفتگو با سایت ما به تمامیت خواهی شهرداری اشاره می کنه و میگه:

«مشکل از جایی شروع می شه که شهرداری تمامیت خواه س و می خواد در روند قیمت گذاری مشارکت داشته باشه؛ روندی که با نوع کسب وکار ما موافق نیس و می تونه حتی کسب وکار ما رو به تعطیلی هم برسونه. کار تدوین این دستورالعمل شدیدا سخته چون نظرات فاصله زیادی با هم دارن. تا اینجا البته با تلاشی که وزارت صنعت داشته، ما بازم در حال گفتگو هستیم.»

اما این تمامیت خواهی شهرداری که مدیر حقوقی تپسی از اون صحبت به میان آورده دقیقا چیه؟ اون در جواب به این سوال میگه:

«شهرداری امروز حریف ماست و این عجیبه یه حریف بخواد بر رقیبش نظارت کنه. نظارت شهرداری هم گسترده س؛ این رقابت از جنسیه که می خواد در قیمت گذاری دخالت کنه یا واسه ثبت نام راننده مبلغی به عنوان مشکلات در نظر بگیره. حتی اگه یه راننده تخلف کنه، مجوز شرکت در خطر باطل شدن قرار میگیره. تصور کنین که مجوز ادامه زندگی شما به عنوان یه رسانه، در اختیار رسانه حریف تون باشه. ماجرا به همین عجیبیه. این در حالیه که پلتفرمای آنلاین حمل ونقل با نظارت به شکل دستورالعمل هیچ مشکلی ندارن.»

اما وزارت کشور تلاشی واسه تدوین دستوالعمل نظارت شهرداری بر تاکسیای آنلاین داره؟ جواب مدیر حقوقی تپسی به این مسئله مثبته. اون میگه این مسئله بزرگیه چون کسب وکارها بزرگ هستن:

«شاید این روند طولانی باشه اما واسه اینکه سبک و سنگین کنین، نیازمند زمونه. این دستورالعمل تصویب می شه چون هر دو وزارتخانه این نگرانی رو دارن. وزارت کشور با اینکه تمایل داره تا لایحه دیگه و مطلوبش تصویب شه، و اون روز، روزیه که ما تعطیل میشیم، اما تا قبل از اون وزارت کشور هم نیاز به این دستورالعمل داره. به خاطر این که وقتی واسه جلوگیری از فعالیت ما نامه نگاری می کنه، ما به نامه دادستان می پردازیم که میگه باید منتظر دستورالعمل موند.»

به گفته مدیر حقوقی تپسی، اصلاح قانون پیشرفت حمل و نقل که وزارت کشور پیشنهاد اونو به هیات دولت داده، بعضی واژه های کلیدی در دل خود داره که چیزی بالاتر از نظارته. انصاری در همین رابطه میگه:

«عبارت «مدیریت درخواست» در این پیشنهاد دیده میشه. این مسئله بعضی وسیله ها رو در اختیار شهرداری قرار میده، مانند تعیین قیمت، تعیین مشکلات خودرو و مشکلات سفر. شهرداری در این صورت می تونه مشکلات متفاوتی رو واسه خودروهایی که در تپسی و اسنپ کار می کنن وضع کنه. مثلا اگه سفرها از تعداد مشخصی بیشتر شد، مبلغ مشکلات هم به همون نسبت زیاد شه. این مسئله خیلی راحت ناوگان ما و سیستم عرضه و درخواست رو تحت تاثیر قرار میده.»

اما در صورت ضرورت تاکسیای آنلاین واسه دریافت مجوز از شهرداری، چه هزینه های دیگری به اونا تحمیل می شه؟ انصاری در جواب به این سوال به جز بحث مشکلات که می تونه بالانس عرضه و درخواست رو به هم بزنه، احتمال دریافت مبالغی به ازای ثبت نام هر راننده و هم اینکه پرداخت مبالغی به عنوان عضویت و دریافت مجوز از شهرداری رو بیان می کنه: «این مسائل در کنار هم می تونه هزینه های یه شرکت تاکسی آنلاین رو شدیدا زیاد کنه و بخشی از اونم به مصرف کننده منتقل می شه.»

میلاد منشی پور، مدیرعامل تپسی در نشست خبری مشترک با اسنپ در مرداد ماه گفته بود که عدد و رقمی در مورد پرداخت مشکلات تو تهران اعلام شده که می تونه :

«اسنپ رو نمی دونم، اما ما با اون مشکلات ۲ هفته ای ورشکسته میشیم. تعیین مشکلات هم باید حدی از منطق و اقتصاد داشته باشه. رییس تاکسیرانی یکی از شهرها به ما گفت می خوایم مدل کسب وکار شما رو طوری تغییر بدیم تا به درد نخور شید و در صورت تصویب این لایحه، تاکسیای آنلاین وجود اصلی خود رو از دست میدن.»

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *