پایان نامه ارشد رایگان مدیریت : بانکداری الکترونیک

دانلود پایان نامه

(فراهانی 4:1387)
استفاده از پول الکترونیکی برای مقاصد تبهکارانه به موارد زیر بستگی دارد:
محدوده ای که پول الکترونیکی بدون فعال و انفعال مستقیم با سیستم اپراتور، می تواند منتقل شود.
حداکثر میزان پول الکترونیکی که می تواند برروی دستگاه ( یا تجهیزات مخصوص به آن) نگهداری و ذخیره شود.

صلاحیت و توانایی دستگاه وسیستم برای نگهداری سوابق.
سهولت عبور و حرکت پوتل الکتورنیکی از طریق فرار از مرزهای جغرافیایی. (قربانی 15:1386)
در این جا لازم به توضیح است از سه مرحله فرایند پولشویی می توان گفت بانکداری الکترونیکی بستر مناسبی است تا فرایند لایه گذاری را برای پولشویان بسیار سخت و دشوار سازد، زیرا وجود اسناد الکترونیکی در بانکداری الکترونیکی موجب ردیابی راحت هرگونه وجوهی را فراهم می کند. دربانکداری الکترونیکی فرایند جایگذاری ( تزریق پول کثیف) نیز مشکل تر از بانکداری سنتی می باشد. زیرا در این سیستم به آسانی می توان توالی پرداختی به یک حساب را مشخص کرد و پولشویان نمی توانند از اسمورفینگ استفاده کنند. در پایان می توان چنین نتیجه گرفت که بانکداری الکترونیک و انجام علیات بانکی از طریق سیستم الکترونیک می تواند باعث سخت تر شدن پولشویی در کشور شود.
2-15-آثار سوء ،پولشویی برای بانک هاو موسسات اعتباری:

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

برای مقابله با پولشویی به موجب قوانین و مقررات داخلی و بین المللی وظایف سنگینی به عهده موسسات مالی به ویژه بانک ها قرار گرفته , بنابراین ترس از ریسک شهرت و جلوگیری از خساراتی که از همکاری با مجرمان و گروه های سازمان یافته به موسسات مالی وارد می شود .دلیل اصلی رعایت مقررات پیشگیری از پول شویی است .پدیده پول شویی , سلامت موسسات مالی را به خطر می اندازد و همچنین به اشکال مختلف موجب بی ثباتی آنها می شود . پول شویی نه فقط بر سیستم بانکی ,بلکه بر دیگر موسسات مالی از جمله شرکت های بیمه, مدیریت سرمایه گذاری و کارگزاران سهام نیز تاثیر منفی می گذارد .علاوه بر آن سبب ریسک شهرت , ریسک قانونی و ریسک عملیاتی که با یکدیگر مرتبط هستند , شده و هزینه های سنگینی به موسسات مالی تحمیل می شود .مهم ترین آثار پول شویی بر موسسات مالی به شرح زیر است:
1.ورود خسارت و تخریب بازارهای مالی:
با انقباض و انبساط مالی ,بازار عرضه و تقاضا مختل شده و قدرت خرید اشخاص دچار نوسان شده و بازار تولید دچار چالش می شود.
2.بحران نقدینگی به علت برداشت ناگهانی وجوه از سیستم مالی:
باعث آسیب جبران ناپذیری به بنگاه های اقتصادی و تولیدی می گردد.
3.قطع روابط کارگزاری:
در صورت شهرت به پول شویی ,موسسه مالی اعتماد و اعتبار داخلی و خارجی خود را از دست می دهد.
4. کاهش ارزش سهام موسسات مالی:
مجرمان و گروه های سازمان یافته , به علت دسترسی به منابع غیر قانونی با خرید و فروش یک باره سهام موسسات و شرکت های تولیدی باعث سقوط یا صعود صوری بازار سهام موسسات مالی می شود.
5.فرار سرمایه به صورت غیر قانونی از کشور : تزریق پول های کثیف به اقتصاد, بانک ها و موسسات مالی را فاسد و سرمایه خارجی را و قانونی را خارج کرده و در نتیجه کنترل پول را تنزل بخشیده و بی ثبات نموده و موجب فرار سرمایه به صورت غیر قانونی می شود یا اینکه بهره مبادلات را تغییر می دهد و باعث افزایش یا کاهش آن می شود .
در عملیات پولشویی که موجب ورود و خروج منابع مالی از یک کشور میشود نرخ ارز را تحت تأثیر منفی قرار می دهد که نتیجه آن به هم ریختگی بخش خارجی اقتصاد و به دنبال آن عدم تعادل در بخش های داخلی اقتصاد خواهد بود چون نرخ ارز یکی ازمتغیرهای کلیدی در اقتصاد باز به شمار می رود (هادیان، 179:180:1382)
2-16-آثار سو برای کارکنان بانک ها و موسسات اعتباری:
به موجب تبصره 3 ذیل بند 5 ماده 4 قانون مبارزه با پول شویی ,کلیه آیین نامه های اجرایی شورای عالی مبارزه با پول شویی پس از تصویب هیات وزیران برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ذی ربط لازم الاجرا خواهد بود و متخلف از این امر به تشخیص مراجع اداری و قضایی حسب مورد به دو تا پنج سال انفصال از خدمت محکوم خواهد شد .همچنین ورود و خروج این گونه وجوه که از محل درآمدهای نا مشروع می باشد , باعث اختلال در رشد شعب بانک ها بوده و اثرات سو آن متوجه پرسنل شعب خواهد شد .برخی از این آثار عبارتند از:تغییر ارتقا درجه شعب و به تبع آن تغییر در ارتقا پرسنل شعب ,یا تغییر در پرداخت اداش های نقدی.(جزوه بانک صادرات “اداره کل مبارزه با پولشویی 12،14:1391)
با توجه به این قوانینی و با عنایت به واقعیات موجود در اقتصاد ایران، مبارزه با پدیده پولشویی و تامین مالی تروریسم نیازمند اهتمام جدی همه مسئولان امر است. بویژه آنکه پولشویانن با استفاده از موارد زیر در سطح ملی و بین المللی به صورت حریفی فعال برای اقتصاد عمل کرده و اقدامات سازمان یافته پیچیده ای برای پولشویی عواید غیرقانونی خود به مرحله اجرا در می آورند:
* ناکافی بودن مقررات و نظارت در موسسات مالی ،فقدان قوانین ومقررات مناسب برای ایجاد موسسات مالی،نبود قوانین مربوط به شناسایی مشترک در موسسات مالی،پنهان کاری بیش از اندازه در موسسات مالی.
* فقدان سیستم موثر گزارش دهی در معاملات مشکوک.
* الزامات ناکافی مربوط به قانون تجارت برای ثبت فعالیتهای بازرگانی.
* وجود موانع بر سر راه همکاریهای بین المللی در حیطه مسولان اجرایی.
* ضعف همکاریهای بین المللی در حیطه مسولان قضایی. 25(بهرام زاده 40:1383)
2-17-ریسک های پولشویی و تامین مالی تروریسم برای بانک ها و موسسات مالی
ریسک: کلمه ریسک در دیکشنری لانگمن ، عبارت از احتمال وقوع چیزی بد یا نامطلوب و یا احتمال وقوع خطر است. در حالت کلی ریسک به مفهوم احتمال بروز زیان ناشی از عدم قطعیت در انجام امور، به دلیل فقدان اطلاعات و شناخت صحیح و همه جانبه از جهان پیرامون است
ریسک پولشویی و تامین مالی توریسم عبارت است از مخاطرات و زیان های احتمالی به یک بانک در اثر انجام عملیات پولشویی و یا کمک به تامین مالی تروریسم توسط شعب و یا کارکنان آن بانک، بصورت آگاهانه یا غیرآگاهانه و یا زیان های ناشی ازعدم رعایت قوانین و مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم توسط یک بانک و یا واحدی و یا پرسنلی از آن بانک.
با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از پولهای موجود در جریان شبکه تج
اری جهان، پولهای کثیف می باشد ( برطبق برآوردهای جهانی در سال 2001، میزان پول شسته شده حدود 18 هزار میلیارد دلار می باشد. (مارک و ایولفی 2004) . با توجه به اینکه در سال 2010 حجم پولشویی در دنیا حدود 2/1 تا 3 هزار میلیارد دلار برآورد شد ، متوجه می شویم که میان حجم پولهای کثیف و تقاضای پول در جریان، ارتباط مستقیمی وجود دارد، افزایش ناگهانی در جرایم، باعث افزایش تقاضای پول می شود.(رسولیان 1386:6)
یعنی چنانچه پولهای کثیف با یک سری عملیات ساده پولشویی شوند، تقاضای پول در جریان افزایش می یابد. ولی چنانچه پول کثیف با یک سری عملیات پیچیده تطهیر شوند باعث کاهش تقاضای پول در جریان خواهد شد این تفاوت به علت تغییر در روش های پولشویی و تغییر در محل یابی سیستم بانکی به طرف بازارهای مالی موازی و همچنین کاربرد ابزارهای غیرپولی و افزایش تجرات پایاپای می باشد. لذا بانک هایی که درگیر عملیات پولشویی شده و پولشویان به راحتی بتوانند عملیات پولشویی را از طریق آنها به انجام برسانند، بیشتر در معرض ریسک نقدینگی قرار دارند بطوریکه منابع مالی متعلق به پولشویی در اینگونه بانکها از ثبات کافی برخوردار نبوده و امکان خروج یکباره آنها، ریسک نقدینگی را افزایش می دهد.
چنانچه مقررات و دستورالعملهای پولشویی در بانک ها به درستی اجرا نگردد پولشویان وام های کلان با وثائق محکم از بانک ها اخذ می کنند و پرداختهای تسهیلات خود را به بانک انجام نمی دهند تا وثیقه آنها در تملک بانک در آید که این وثیقه از طریق پولهای کثیف خریداری و کسب گردیده است به این ترتیب پولهای کثیف خود را شستشو داده ریسک اعتباری بانک را به شدت افزایش می دهند. همچنین سرمایه بانک ها را مدتها راکد نگه می دارند لذا با توجه به اینکه ریسک اعتباری از مهمترین ریسکهای عملیات بانکداری است تاثیر بسزایی بر منابع و مصارف بانک ها خواهد داشت.
نظام بانکی کشور در سال های اخیر با رشد چشمگیر مطالبات سررسید گذشته و معوق مواجه بوده است،آمارها نشان می دهد که آهنگ رشد همچنان در حال افزایش است )والی نژاد، 67:1381)
بعضی از اشخاص پس از دریافت تسهیلات به دلایل متعدد قادر به باز پرداخت دیون خود نیستند یا اینکه به عللی تمایل به بازپرداخت آن را ندارند. بنابراین بانک ها باانواعی از ریسک ها مواجهه هستند که یکی از عمده ترین آنها، ریسک اعتباری است.تخصیص اعتبار به متقاضیان تسهیلاتدر ایران، کماکان بدون سنجش اعمال می شود. این موضوع لزوم آگاهی کامل از منابع ریسک، روش های تعیین و اندازه گیری را برای بانک ها ضروری می سازد. لذا باید با تغییر در روش های اجرا و اعمال روش های مناسبتر ترتیبی اتخاذ کرد که به جای به کارگیری روش های فعلی، از ابزار و روش های جدیدتری استفاده کرد، تا نسبت به برگشت منابع اطمینان بیشتری حاصل و از معوق شدن بیشتر منابع بانکی جلو گیری کرد (ربیع زاده، 31:1386)
2-17-1-ریسک اعتباری
احتمال قصور وام گیرندگان نسبت به ایفای تعهدات،یا به عبارتی دیگر ناتوانی طرف معامله بانک در اجرای قرارداد، ریسک اعتباری یا ریسک عدم پرداخت نامیده میشود(پادگانه39:1385)
ریسک اعتباری، در تمام فعالیت های اعتباری قابل مشاهده است و زمانی به ظهور می رسد که وجوه بانک، بواسطه توافقات فعلی یا ضمنی قراردادی، بسط و گسترش پیدا کند. ریسک، به خودی خود، در قصور بالقوه قرض گیرنده در برآوردن شرایط قرارداد اعطای وام، وجود دارد. زمانیکه بانکی برای کسانیکه در فعالیت های مجرمانه از قبیل: پولشویی و تأمین مالی تروریسم، دنخیل می باشند، تأمین اعتبار مالی می نماید، ریسک اعتباری در سراسر آن بانک، به طور اساسی بالا می رود. افرادی که در پولشویی و تأمین مالی تروریسم دخیل هستند، ممکن است هیچگاه خیال بازپرداخت وجوه را نداشته باشند. آنها غالبا ً برای خود از طریق جعل هویت یا سایرراه های مجرمانه، اعتبار کسب می کنند و ضامنین آنها غالبا ً وجود خارجی ندارند.
شاخصهای ریسک اعتباری: معیارهایی که مؤسسات مالی قبل از اعطای تسهیلات به سنجش متقاضیان می پردازند و بعد از آن نسبت به پرداخت وام اقدام می کنند ، به هنگام اعطای تسهیلات باید دقت و هوشیاری مبتنی بر ضوابط و معیارهای لازم به عمل آید، که لازمه آن شناسایی شاخصهای ریسک اعتباری در اعطای تسهیلات است.(بهشتی و دیگران :1386)
بطور کلی بانکهایی که وام های بین المللی می پردازند، با ریسک اعتباری بالایی روبرو هستندخط مشی های مؤثر در تشخیص هویت مشتری، هم برای تسهیلات داخلی و هم برای تسهیلات خارجی، به منظور کنترل ریسک اعتباری بانکها واجب و ضروری می باشد.(لوران : 2009)
2-17-2-ریسک مشتری
ساختار برنامه های ضد پول شویی باید مبتنی بر ریسک باشد. به این معنا که کنتر لهای مورد نیاز باید مبتنی بر ریسک مشتری، ریسک محصول یا خدمتی که به مشتریارائه می شود، ریسک منطقه فعالیت بانک یا سازمان مالی باشد که به مشتریارائه خدمت می کند. بانک ها باید قادر به اداره و هدایت یک برنامه ارزیابی ریسک باشند و اطمینان یابند که کنترل های اعمال شده، متناسب با سطح ریسک مشتری است. در این راستا، شناسایی مشتریان پرریسک بسیار حائز اهمیت است. مشتریانی که به طور سنتی به عنوان مشتریان پر ریسک شناخته می شوند، عبارتند :
سازمان های مالی غیر بانکی، سازمان های غیردولتی انند خیریه ها؛ (NGO)
شرکت های برون مرزی؛
فعالان اقتصادی که خدمات خود را به صورت نقدی ارائه می دهند ،رستوران ها فروشگاه های خرده فروش و پارکینگ های خودرو و غیره
2-18-محصولات
و خدمات پر ریسک نیزعبارتند از:
2-18-1-انتقال وجوه از طریق تلفن به کمک بانک های کارگزار بین المللی وحساب های کارگزاری “حساب های بین بانکی که بانک ها به منظور تسهیل نقل و انتقالات بین یکدیگر و ارائه خدمت به مشتریان خود از طریق این حسا ب ها، ایجاد می کنند”بانک ها باید ریسک حسا ب های کارگزاری خارجی خود را مشخص کنند . نکاتی راکه در این خصوص باید در نظر بگیرند، شامل موقعیت محلی بانک طرف حساب و ماهیت مجوز آن بانک ، برنامه های کنترلی و ردیابی که آن بانک برای مقابله با فعالی ت های پول شویی دارد و وسعت مقررات و نظارت بانکی در کشور محل استقرار بانک طرف حساب می شود.
2-18-2-روابط بانکی خصوصی “گاهی بانک ها خدمات و محصولات مالی به شکل خصوصی در اختیار برخی از مشتری های خاص خود قرار می دهند که از آن جمله می توان بهارائه این خدمات به دولتمردان، دفاتر وکالت، مشاوران سرمایه گذاری،شرکت های سرمایه گذاری شخصی و صندو ق های مشترک سرمایه گذاری اشاره نمود . این مشتری ها حساب هایبانکی خصوصی نزد بانک افتتاح کرده و از طریق آن ، خدمات خصوصی دریافت می کنند . بدیهی است حساب این مشتری ها و خدمات خاصی که به آن ها ارائه می شود باید مورد مراقبت بیشتری قرار گیرد . از جمله چک های پشت نویسی شده و مراجع بانکی آ ن ها باید مورد تایید قرار گیرد . همچنین آگاهی از منابع ثروت مشتری، نیازها و مبادلات مورد انتظار مشتری بسیار با اهمیت است . بر این اساس ، سطح انتظار و نوع مبادلات مشتری خصوصی باید مستند شود . از آنجا که روابط بانکی خصوصی ممکن است پیچیده باشد ، بنابراین سیستم کنترل و گزارش دهی فعالیت های مشکوک باید به گونه ای طراحی شود که قادر به ارزیابی صحیح کلیه فعالیت های مشتری باشد.
2-18-3-بانکداری الکترونیکی” این حوزه از بانکداری نسبت به فعالیتهای پول شویی بسیار آسیب پذیر است . علت آن نیز سرعت سریع و وسعت جغرافیایی انجام عملیات و گمنامی استفاده کننده از خدمات بانکداری الکترونیکی است.
2-18-4-شناخت مناطق پر ریسک نیز برای اجرای یک برنامه موثر ضد پول شویی ضروری است به عنوان مثال ، مناطقی که درنز دیکی مرزهای خارجی قرار دارند و یا مناطقی که فعالیت های مجرمانه مانند قاچاق در آنجا بیشتر صورت می گیرد. (کشتکار 1390:7،8)
بیشترین ریسک عملیاتی در مورد شناسایی مشتری (KYC) به ضعف در اجرای برنامه های بانک ها، روش های کاری ناکارا و شکست اعمال دقت کافی در امور است. برداشت عمومی از یک بانک برای اینکه قادر به اداره ریسک عملیاتی خود به نحو موثری نیست می تواند تاثیر منفی در کارها ایجاد نماید. زیر مجموعه ریسکهای عملیاتی نیز در صورت عدم رعایت قوانین مبارزه با پولشویی به شدت افزایش خواهند یافت که از جمله آن ها می توان به ریسک شهرت، ریسک قانونی، ریسک منابع انسانی و ریسک تمرکز اشاره نمود.
یکی از موانع و مشکلات عمده در استفاده از همکاری بانک ها و موسسات مالی وجود قاعده حفظ اسرار بانکی است. با توجه به این واقعیت که التزام بانک ها به رعایت حفظ اسرار مشتریان، همواره یکی از مهمترین ابزارهای جذب مشتری بوده است، لذا می بایستی تدبیری اندیشید تا هر دو ضرورت، یعنی مبارزه با پولشو یی و حفظ اسرار بانکی، به موازات هم رعایت شوند. از مهمترین احکام مبارزه و پیشگیری از پولشویی، می توان به اصل احراز هویت و شناسایی مشتری و نظارت بر گردش سرمایه و وجوه متعلق به وی را نام برد. به این ترتیب، که موسسه های مالی موظفند بر حسب دستورالعمل های مربوطه ، به شناسایی مشتریان خود و همینطور، ذینفع واقعی معاملات بپردازند و پس از احراز هویت وی و در نظر گرفتن اساسنامه و سرمایه آن، تمام معاملات او را با دقت زیر نظر گرفته و هرگونه معاملات یا نقل و انتقال وجوه را که با توجه به سرمایه و فعالیت های وی و عوامل مذکور در دستورالعمل ها به نظر مشکوک می رسد، بر اساس دستورالعمل های داده شده به مقامات ذیصلاح خود گزارش دهند (طیبی فر247:248:1382)
به عنوان مثال،یک شیوه طبقه بندی و ارزیابی مشتریان یک بانک یا موسسه مالی از نظر ریسک پولشویی و تامین مالی تروریسم به صورت زیر می باشد.
شرح مشتری/

دیدگاهتان را بنویسید